Transdev maakt met TakeCharge ruimte op het stroomnet voor nieuwe bedrijven
Transdev gaat op het overvolle Nederlandse stroomnet ruimte maken voor nieuwe bedrijven Vanuit de busremise van Connexxion in Amstelveen wordt gereden met elektrische bussen. Om deze bussen te laden, ligt er momenteel een aansluiting op het elektriciteitsnet met een zeer hoge capaciteit. Naar nu blijkt een hogere capaciteit dan aanvankelijk nodig en daarom heeft Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, in overleg met Liander besloten om de aansluiting aan te laten passen naar een kleinere aansluiting.
Batterijpercentages en laadmomenten
Met deze nieuwe aansluiting kan het bestaande elektriciteitsnet beter worden benut, waardoor Liander een aantal bedrijven in de regio eerder kan aansluiten dan voorzien.
De busremise op bedrijventerrein De Loeten in Amstelveen is gebouwd in 2018. Met het oog op de toekomst is toen gekozen voor een stroomaansluiting van 10 megavoltampère, met een eigen kabel naar het elektriciteitsstation van Liander. Mede doordat laden steeds slimmer en sneller gaat, blijkt deze aansluiting groter dan nodig is. Een belangrijke innovatie die hieraan heeft bijgedragen is TakeCharge. Dit is een door Transdev ontwikkeld digitaal systeem dat continu een goed overzicht geeft van de busritten, batterijpercentages en laadmomenten, waardoor er efficiënt gepland en geladen kan worden.
Teruggeven
Transdev besloot om de overcapaciteit en de eigen kabel als het ware ‘terug te geven’ aan Liander. Hierdoor kan Liander het net uitbreiden zonder een nieuwe kabel te hoeven leggen en versnelt de uitbreiding van het elektriciteitsnet in dit gebied. Nieuwe bedrijven kunnen zich hierdoor vestigen of bestaande bedrijven kunnen uitbreiden of verduurzamen. Het teruggeven van de aansluitcapaciteit helpt daarmee de energietransitie in dit gebied.
Bart Kraayvanger, manager zero emission bij Transdev, over het besluit: 'Wij zetten hiermee een belangrijke en unieke stap, die navolging verdient. Het levert een bijdrage aan de energietransitie en de economische mogelijkheden in de regio.'