©Balakate | Dreamstime.com

Autoleasebranche waarschuwt voor vertraging elektrificatie leasewagenpark

Nieuws|Laatste update:

Ruim 1 op de 4 leaseauto’s was in Nederland eind 2023 elektrisch. Desondanks uit de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) haar zorgen over verdere elektrificatie. Het naderende einde van fiscale stimuleringsregeling en subsidies zet – bovenop het hoge kostenniveau van elektrische auto’s – de groei van elektrificatie onder druk, zo waarschuwt VNA.

1 op 3
Gedurende 2023 werden veel elektrische auto’s en bestelwagens aan het leasepark toegevoegd. Cijfers van RDC laten zien dat ruim 1 op 3 nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was; te weten 34,3 procent.

Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark van personenauto’s hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe lease bestelwagens was 17 procent elektrisch en binnen alle lease bestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent. ‘Ruim de helft van alle elektrische personenauto’s is een leaseauto’, aldus Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. ‘Autolease blijft essentieel voor verdere elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Dat zien we nu ook bij bestelwagens. Het autoleaseproduct neemt de horde van relatief hoge aanschafprijzen voor klanten weg en ontzorgt door risico’s van nieuwe technologie op zich te nemen.’

Grote zorgen
Ondanks de mooie cijfers in 2023 zijn er zorgen over de groei van elektrische voertuigen in de komende jaren. De VNA benadrukt dat nieuwe elektrische auto’s relatief duur blijven en dat is relevant voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor zakelijke rijders geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. Gezien de prijsverschillen tussen elektrische auto’s en brandstofauto’s zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen. Hemerik: ‘Wij maken ons als autoleasesector grote zorgen over de verdere ingroei van elektrische voertuigen. Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt. Leasemaatschappijen geven aan dat zakelijke rijders vaker switchen van elektrisch naar hybride of benzine.’

Particulier in onzekerheid
Omdat er vanaf 2026 vooralsnog ook geen sprake meer is van vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) dreigt volgens de VNA een forse maandelijkse kostenverhoging, want door het Nederlandse mrb-stelstel op basis van gewicht worden elektrische auto’s duurder. Hemerik: ‘De mrb kan al snel oplopen tot 100 euro extra per maand of zelfs meer. Door deze dreiging lijken met name particulieren af te haken. In de eerste helft van 2023 was 32 procent van de nieuwe private leaseauto’s nog volledig elektrisch, maar in de tweede helft van het jaar zakte dit naar 24 procent. De onzekerheid omtrent private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de mrb voor elektrische auto’s of niet? Er is enorme behoefte aan duidelijk beleid.’

Kosten
Om de stemming onder leaserijders te peilen heeft de VNA recent onderzoek laten doen. Daarbij zijn ruim 500 leaserijders – 47 procent zakelijk en 53 procent private lease – ondervraagd. 31 procent van deze groep verwacht voor de volgende auto batterij-elektrische aandrijving te kiezen. Dat is dus minder dan het aandeel batterij elektrisch in 2023 bij nieuw geregistreerde leaseauto’s. 69 procent van de ondervraagde leaserijders verwacht voor een niet volledig batterij elektrische auto te kiezen. Als belangrijkste reden daarvoor worden kosten aangehaald.

Hemerik besluit: ‘In tegenstelling tot wat soms wordt gedacht, rijdt niet iedere leaserijder in een grote leaseauto. We hebben veel leaserijders met een modaal of lager dan modaal inkomen. Zij letten scherp op kosten. Van de nieuwe leaseauto’s heeft bijna de helft een aanschafprijs onder de 40.000 euro. In dat prijssegment is het aandeel elektrische voertuigen slechts 14 procent.’

‹ Naar overzicht