‘Ruim 40 procent consumenten was zonder eigen laadpaal niet elektrisch gaan rijden’
Ruim 4 op de 10 elektrische rijders met een laadpaal thuis waren niet elektrisch gaan rijden als thuisladen niet mogelijk was geweest. Dat blijkt uit een onderzoek van energiebedrijf Zonneplan onder 1.819 elektrische rijders. De mogelijkheid om op eigen zonnestroom te kunnen laden noemen de ondervraagden als belangrijkste voordeel van een eigen thuislaadmogelijkheid.
Gemak en zekerheid
7,7 procent van de ondervraagden zegt met zekerheid te kunnen stellen dat zij zonder laadpaal niet elektrisch zouden zijn gaan rijden. Nog eens 36 procent zegt dat ze dat ‘waarschijnlijk’ niet gedaan zouden hebben. Daartegenover staat dat ruim een kwart ook zonder laadpaal ‘waarschijnlijk’ alsnog voor een elektrische auto gekozen had. 9,7 procent is daar zelfs zeker van, terwijl 21 van de ondervraagden er niet over uit is.
Het niet hoeven zoeken naar een laadpaal om te kunnen laden vinden elektrische rijders met een eigen laadpaal een belangrijk voordeel, maar de mogelijkheid om te kunnen laden op zelfopgewekte stroom van zonnepanelen weegt nog zwaarder zo blijkt uit het onderzoek. Liefst 28 procent van de ondervraagde elektrische rijders met eigen laadpaal noemt dit als belangrijkste voordeel. Daarna volgen gemak, de zekerheid van een eigen laadplek en lagere kosten.
Dynamische tarieven
Elektrische rijders zonder eigen laadpaal kijken hier anders naar. Áls zij thuis zouden kunnen laden, dan zouden zij de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van dynamische tarieven als voornaamste pluspunt zien. Laden op eigen zonnestroom en lagere kosten komen daarna.
Slechts een kwart van de ‘straatladers’ noemt gemak of de zekerheid van een eigen laadplek als grootste voordeel van een eigen laadpaal aan huis. Tot slot erkennen zowel elektrische rijders met als zonder eigen laadpaal het kostenvoordeel hiervan ten opzichte van openbaar laden.