Rotterdam een van eerste gemeenten met verkeersbesluit zero-emissiezone
Rotterdam heeft als een van de eerste Nederlandse gemeenten een verkeersbesluit over de zero-emissiezone genomen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft hiertoe onlangs het Verkeersbesluit zero-emissiezone Rotterdam 2025 vastgesteld. Dat betekent dat de meest vervuilende bestel- en vrachtauto’s per 1 januari 2025 de stad niet meer in mogen. Ook heeft het college het ontheffingenbeleid vastgesteld.
Bestel- en vrachtauto’s
De zero-emissiezone gaat over het stedelijke gebied binnen de ring van Rotterdam. Hier mogen alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s in die elektrisch rijden op stroom uit een batterij of waterstof uit een brandstofcel.
Het gaat om alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s van aannemers, klusbedrijven en andere bedrijven in de facilitaire dienstverlening of die spullen of producten brengen en halen. Maar ook om bestel- of vrachtauto’s met een speciale opbouw waar werkzaamheden mee worden uitgevoerd. Particuliere eigenaren van een bestel- of vrachtauto kunnen in aanmerking komen voor een ontheffing.
Overgangsregeling, vrijstellingen en ontheffingen
Voor bepaalde voertuigen, die voor 1 januari 2025 op kenteken zijn gezet, is er tot uiterlijk 2030 een landelijke overgangsregeling. Ook zijn bepaalde voertuigen landelijk vrijgesteld van de zero-emissiezone. In het ontheffingenbeleid van de gemeente Rotterdam staan alle ontheffingsmogelijkheden voor bestel- of vrachtauto’s die niet op tijd aan de toegangseisen van de zero-emissiezone kunnen voldoen.
De ontheffingen voor Rotterdam kunnen naar verwachting in juli 2024 aangevraagd worden bij de website van het Centraal Loket. Bij het Centraal Loket kunnen ook ontheffingen voor de andere zero-emissiezone in Nederland aangevraagd worden.