©Action

‘Grote opgave voor elektrificatie zware bedrijfsvoertuigen, transitie nog in beginfase’

Nieuws|Laatste update:

Er ligt voor Nederland nog een grote opgave bij het verduurzamen en elektrificeren van zware bedrijfsvoertuigen richting de Europese klimaatdoelen van 2030, 2035 en 2040. De transitie naar elektrisch rijden bevindt zich in het marktsegment nog in de beginfase. Die conclusie trekken de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Revnext in het Trendrapport ZwareBedrijfsvoertuigen.

162.000 voertuigen
Het wagenpark van zware bedrijfsvoertuigen had eind 2023 een omvang van circa 162.000 voertuigen, groeit licht en is in de afgelopen 10 jaar met circa 7 procent toegenomen. Het huidige wagenpark bestaat voor 98 procent uit dieselvoertuigen en het aandeel zero-emissievoertuigen is met 0,4 procent vooralsnog beperkt.

De gemiddelde voertuigleeftijd verschilt sterk per segment: trekkers zijn gemiddeld 6,5 jaar oud en worden eerder vervangen dan bakwagens die gemiddeld tussen de 8 en 14 jaar oud zijn. De zware bedrijfsvoertuigen legden gezamenlijk de afgelopen jaren jaarlijks rond de 7,5 miljard kilometer af en zijn verantwoordelijk voor circa 23 procent van de totale CO2-emissies van de sector Mobiliteit die in 2022 6,8 megaton bedroegen.

Lees het volledige onderzoeksrapport hier.

‹ Naar overzicht