Smart charging verlaagt belasting stroomnet door elektrische auto’s met 40 procent
Het slim laden van elektrische auto’s kan de belasting van het stroomnet met 40 procent verlagen. Dat blijkt uit onderzoek naar de potentie van smart charging van TotalEnergies en Jedlix.
Optimaal gebruikmaken
De 2 bedrijven hebben het laden van elektrische auto’s – dat doorgaans in de drukke avondpiek tussen 16 en 21 uur gebeurt – automatisch verschoven naar tijdstippen waarop het elektriciteitsnet meer ruimte heeft. Bij de proef werden zowel de publieke laadpalen op straat als de privélaadpalen bij mensen thuis tegelijkertijd slim geladen.
‘Het gelijktijdig aansturen van private en publieke laadinfrastructuur is uniek in Nederland’, reageert Olof van der Gaag, voorzitter van de NVDE. ‘TotalEnergies en Jedlix laten hiermee zien wat de potentie is van slim laden om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen. Optimaal gebruikmaken van beschikbare hernieuwbare energie en voldoen aan de laadbehoefte van het groeiende elektrische vervoer zijn essentieel voor de verduurzaming van Nederland. Slimme laadtechnieken bieden hiervoor een uitstekende oplossing.’
17.000 laadpunten
TotalEnergies, met een netwerk van 17.000 laadpunten in Nederland, en Jedlix, werken samen aan oplossingen die het elektriciteitsnet minder belasten. Zij zorgen er onder andere voor dat elektrische auto’s die aan een laadpaal in een bepaalde buurt staan gebruikmaken van de elektriciteit van zonnepanelen in de regio die op hetzelfde laagspanningsnet zijn aangesloten.
Op de langste dag van het jaar – donderdag 20 juni – demonstreerden TotalEnergies en Jedlix in Utrecht hoe slim laden de druk op het elektriciteitsnet kan verlagen. Bij 179 publieke laadpalen van TotalEnergies werd – zonder dat de elektrische rijder hier veel van merkte – minder hard geladen tijdens de piekuren. De eigenaren van 251 privavate laadpalen van Jedlix laadden overdag met korting buiten de piekuren, optimaal gebruikmakend van beschikbare zonne-energie in de regio. De aansturing heeft plaatsgevonden op basis van de verwachte belasting van het stroomnet.
Het project benadrukt de effectiviteit van slim laden zowel in het verhelpen van overbelasting van het stroomnet op kritieke dagen en het bieden van waarde aan de elektrische rijder. Wethouder van de gemeente Utrecht Eva Oosters: ‘Wij willen het gebruik van elektrische voertuigen in onze stad stimuleren zonder het elektriciteitsnet te overbelasten. TotalEnergies en Jedlix hebben bewezen dat dit mogelijk is.’