©We Drive Solar

Toevoegen laadpauzes verdubbelt effectiviteit van slim laden

Nieuws|Laatste update:

Het toevoegen van laadpauzes verdubbelt de effectiviteit van het slim laden van elektrische auto’s. Dat concluderen wetenschappers van de Universiteit Utrecht en TU Delft op basis van nieuw onderzoek. De meeste auto’s ondersteunen dit al, maar enkele automodellen kunnen niet goed omgaan met deze laadpauzes. De onderzoekers roepen autofabrikanten op ervoor te zorgen dat álle modellen met laadpauzes om kunnen gaan. De normen daarvoor bestaan al, maar worden in enkele gevallen niet goed toegepast. Het verplicht stellen van technische slim-laden-eisen kan volgens hen helpen.

Meer ruimte
Elektrische auto’s worden steeds vaker ‘slim’ opgeladen: dat wil zeggen alleen op momenten met veel ruimte op het stroomnet en lage stroomprijzen. Slim laden voorkomt overbelasting van het stroomnet én het is goed voor de portemonnee van elektrische rijders. Om maximaal te profiteren van slim laden moet op drukke of dure uren niet alleen de laadsnelheid verminderd worden, maar moet het laden ook gepauzeerd kunnen worden.

De onderzoekers becijferden dat de kostenwinst van slim laden ten opzichte van traditioneel laden ongeveer tweemaal groter is wanneer gepauzeerd laden mogelijk is. Er hoeft dan immers niet geladen te worden bij hoge stroomprijzen. Ook zorgen laadpauzes voor meer ruimte op het elektriciteitsnet, want dan is er plaats voor tweemaal zoveel laadpalen vergeleken met slim laden zonder laadpauze. Verder blijkt uit de studie dat de rol die elektrische auto’s kunnen gaan spelen in het balanceren van het elektriciteitsnet ook tweemaal zo groot kan zijn wanneer gepauzeerd laden mogelijk is. Bovendien merkt de gebruiker hier niks van: de auto is nog steeds volgeladen bij vertrek.

Minimale laadsnelheid
Bij slim laden wordt nu nog vaak een minimale laadsnelheid van 4 kilowatt gehanteerd. Op deze manier kunnen alle elektrische automodellen goed omgaan met slim laden. Deze minimale laadsnelheid is volgens de onderzoekers echter relatief hoog en komt overeen met de gemiddelde piekvraag van ongeveer 2 huishoudens, ook op de ongunstige momenten. Nu wordt nog weinig gebruik gemaakt van laadpauzes omdat sommige, vooral oudere, automodellen dan ‘in slaap vallen’ en daarna niet verder kunnen laden. Daarom wordt nu in veel gevallen een minimale laadsnelheid gebruikt met slim laden, ook bij automodellen die wel kunnen omgaan met laadpauzes. Het invoeren van gepauzeerd laden is in de praktijk getest in Utrecht op laadpalen van projectpartner We Drive Solar.

Er wordt momenteel gewerkt aan het implementeren van een verbeterd communicatieprotocol dat rekening houdt met laadpauzes, en steeds meer autofabrikanten zorgen ervoor dat hun automodellen goed om kunnen gaan met deze laadpauzes. Maar het is momenteel geen verplichting dat elektrische auto’s om moeten kunnen gaan met een lagere laadsnelheid of met laadpauzes. Zodra elektrische auto’s dat wel kunnen, is slim laden nóg effectiever in het vrijhouden van het stroomnet.

‹ Naar overzicht