Kabinet wil korting op motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s verlagen
Het kabinet wil elektrische auto’s vanaf 1 januari 2026 geen 40 maar slechts 25 procent korting op de motorrijtuigenbelasting geven. Daarmee is de korting lager dan eerder gepland. Zowel in het hoofdlijnenakkoord als het regeerprogramma stond dat er vanaf 2026 een nieuwe tariefkorting voor emissievrije personenauto’s zou komen. De hoogte daarvan was in het hoofdlijnenakkoord vastgesteld op 40 procent voor de periode 2026-2028 en 30 procent in 2030.
25 procent
Het kabinet meldt in het Belastingplan 2025 nu vanaf 1 januari 2026 voor emissievrije personenauto’s een aangepaste tariefkorting van 25 procent in de MRB in te voeren. De nieuwe tariefkorting geldt van 2026 tot en met 2029 en vanaf 2030 vervalt de korting volledig.
‘Aanleiding voor dit besluit is dat de budgettaire derving van de voorziene tariefkorting hoger uitviel dan in de Voorjaarsnota werd geraamd’, aldus het Belastingplan 2025. ‘In het voorjaar van 2025 zal het kabinet opnieuw beoordelen of de maatvoering van de tariefkorting voor elektrische auto’s voldoende hoog is.’
Onaangename verrassing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA spreken van een onaangename verrassing voor burgers en bedrijven. De volledige MRB-compensatie tot en met 2030 was namelijk al goedgekeurd door de Tweede en Eerste Kamer en de percentages waren zelfs al bekend. Op basis daarvan zijn volgens de belangenverenigingen investeringen en bestellingen gedaan.
‘De draai van het kabinet confronteert de consument nu met onverwachte extra kosten en dit tast het vertrouwen in de overheid aan’, aldus ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA. Het beperken van de gewichtscorrectie voor elektrische auto's zal volgens hen de overgang naar elektrisch vervoer vertragen. In het regeerprogramma van het kabinet is een hervorming van autobelastingen aangekondigd en die is volgens de organisaties hard nodig om dit jojobeleid te stoppen, waarbij jaarlijks aan de knoppen wordt gedraaid om gaten in de begroting te dichten. ‘Investeren in de vergroening van autorijden is een maatschappelijke investering om duurzame mobiliteit voor iedereen betaalbaar te houden en het wordt hoog tijd dat dit ook in het beleid tot uitdrukking gaat komen’, besluiten ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA samen de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen vormen.