©Zonneplan

Zonneplan: slim laden elektrische auto vraagt tot 5 keer minder stroom in avondpiek

Nieuws|Laatste update:

Door bewust te laden op goedkope, groene momenten, wordt er tijdens de avondpiek bijna 5 keer minder stroom gevraagd door elektrische auto’s. Dat blijkt uit een eerste analyse van Zonneplan, dat sinds juli laadpalen voor elektrische auto’s automatisch aanstuurt. Het leverde elektrische rijders volgens het energiebedrijf bovendien zo’n 200 gratis kilometers op.

Prijzen lager
Door buiten de avondpiek te laden kunnen elektrische auto’s helpen de piekbelasting van het stroomnet te verminderen. Doordat gascentrales tijdens de avondpiek ingezet moeten worden, is de stroomprijs tijdens die uren doorgaans relatief hoog. Vooral in de middaguren, wanneer zonnepanelen volop stroom leveren, is de prijs juist laag. Ook ’s nachts, wanneer er weinig vraag naar stroom is en windmolens voor de nodige productie zorgen, is stroom vaak aanzienlijk voordeliger dan ’s avonds.

Uit data van Zonneplan van de afgelopen 3 maanden blijkt dat slechts 10 procent van de stroom die elektrische rijders met een dynamisch energiecontract in hun auto stoppen, geladen wordt tussen 17 en 21 uur. Met een ‘normaal’ energiecontract is dat ruim 24 procent. Daarentegen wordt er juist meer aan het begin van de middag en ’s nachts geladen, wanneer de prijzen doorgaans lager zijn.

Onverwacht overschot
Sinds juli is het daarnaast ook mogelijk om volledig automatisch te laden, waarbij Zonneplan niet alleen inspeelt op de day-aheadprijzen, maar ook op acute onbalans. Dat wordt geregeld door Zonneplan’s aansturingsalgoritme Powerplay. Daarbij is het zelfs mogelijk om gratis te laden op momenten dat er onverwacht een overschot aan stroom op het elektriciteitsnet is. Sinds halverwege juli leverde dat veel gebruikers al zo’n 200 gratis kilometers op. De meest flexibele klanten wisten al voor meer dan 500 kilometer rijbereik gratis bij te laden.

De data laten zien dat het elektriciteitsnet tijdens de avondpiek op deze manier nog meer ontlast wordt dan enkel met een dynamisch energiecontract. Slechts 5 procent van de laadsessies vindt plaats in deze uren.

‹ Naar overzicht