©Natuur & Milieu

Utrecht wint landelijke Deelaward voor inzet op deelbakfietsen

Nieuws|Laatste update:

Utrecht, Nijmegen en Rijswijk zijn de winnaars van de Deelawards in de categorieën G5, G40 en kleine gemeente. De gemeenten verzetten volgens de organisatoren buitengewoon veel werk om deelauto’s, maar ook deelfietsen, deelscooters en deelbakfietsen toegankelijk te maken voor hun bewoners. De award voor beste buurtinitiatief ging naar Haren, waar buurtbewoners in het dorp samen auto’s delen.

Meer keuzemogelijkheden
Natuur & Milieu en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat reiken sinds 2016 deelawards uit. ‘Deelmobiliteit heeft veel potentie en voordelen in zowel steden als regio. Mensen krijgen meer keuzemogelijkheden om te reizen. Het zorgt voor ruimte in de drukke stad om te leven, te bouwen en voor extra bereikbaarheidsopties, ook in combinatie met het openbaar vervoer’, aldus Maarten van Biezen, Programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit.

Een vakjury koos de deelaward-winnaars op basis van enquêtes, cijfers over aantallen verschillende deelopties van het CROW én de mate waarin gemeenten verschillende deelopties stimuleren. De jury constateert dat veel gemeenten in Nederland inmiddels aan de slag zijn met deelmobiliteit.

Winnaar Utrecht pakt regie
Van de 5 grootste gemeenten in Nederland sprong Utrecht eruit. De stad werd geprezen om de regie die ze pakt. 'Utrecht durft keuzes te maken, ze zetten bijvoorbeeld vol in op de bakfiets. Dit vervoersmiddels heeft veel potentie om autoritjes te vervangen’, oordeelde de jury. Ook is er waardering voor het extra toegankelijk maken van deelvervoer in Utrechtse buitenwijken. Het beleid van gemeenten heeft veel invloed op het succes, Utrecht krijgt lof voor de integrale aanpak en het kijken naar toegankelijkheid, inclusiviteit en onderzoeken van interventies.

Winnaar Nijmegen: groei deelauto’s
Nijmegen won in de categorie van 40 grote gemeenten. De stad scoort hoog qua aantallen deelopties, het aantal deelauto’s groeit er en heeft als een van de weinige G40 gemeenten ingezet op de bakfiets. De campagne Jingle Wheels, waarin bewoners tijdens Kerst gratis gebruik konden maken van de bakfiets, sprak de jury aan. Nijmegen helpt buurten ook om eigen initiatieven op te zetten. ‘Het organiseren van deelmobiliteit vanuit buurtinitiatieven is heel belangrijk. Buurten kunnen het deelvervoer goed afstemmen op hun eigen behoefte. Dit soort initiatieven zorgen ook voor sociale cohesie. Daarnaast hebben we gezien dat inwoners vaak daadwerkelijk hun eigen auto of tweede auto de deur uit doen’, aldus Rob van Tilburg, directeur programma’s van Natuur & Milieu.

Winnaar Rijswijk: hoge dekkingsgraad
Rijswijk heeft volgens de jury echt ingezet op bakfietsen en op deelfietsen en voor de laatste ook een hoge dekkingsgraad. De gemeente werkt ook nog aan het uitrollen van multimodale hubs, dat zijn plekken waar verschillende soorten deelvervoersmiddelen bij elkaar te vinden zijn. Daarbij scoort Rijswijk veel punten door het relatief hoge aantal deelvervoersmiddelen per inwoner, waardoor de stad won in de categorie kleine gemeenten.

Minder privéauto’s dankzij buurtinitiatief Haren
Het Buurtinitiatief Elektrische Auto uit Haren werd gekozen tot winnaar van alle buurtinitiatieven in Nederland. De jury noemt het een uniek initiatief, omdat ze niet vanuit een stedelijke omgeving opereren. De deelauto’s staan gewoon bij de mensen op de oprit. Ook is deze buurt in Haren zich actief in de pers en geeft voorlichting aan andere buurten. De buurt in Haren geeft zelf aan dat er in elk geval 9 privé auto’s dankzij de deelauto’s zijn weggedaan.

‹ Naar overzicht