©Hugo Kurk | Dreamstime.com

Huurders willen steeds vaker betalen voor logistiek vastgoed met laadinfrastructuur

Nieuws|Laatste update:

De bereidheid van huurders om extra te betalen voor logistiek vastgoed met laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen is nu nog beperkt, maar dit zal veranderen wanneer de groei van elektrisch transport na 2030 in een stroomversnelling komt. De laadbehoefte bij logistieke terreinen zal hierdoor toenemen. Het is namelijk voordeliger voor bedrijven om voertuigen op te laden op terreinen die ze in eigendom hebben of huren dan bij publieke laadpleinen. Door laadopties aan te bieden zullen verhuurders van logistieke terreinen op termijn profiteren van hogere opbrengsten en extra waardestijgingen. Vanwege netcongestie en mogelijk ruimtegebrek is dit echter niet van de een op andere dag mogelijk. Een tijdige voorbereiding is daarom essentieel. Dit alles concludeert ING Research in een nieuwe analyse.

16 procent
ING verwacht dat na 2030 de groei van batterij-elektrische vrachtwagens zal versnellen. Tot 2030 neemt het aandeel zero-emissie vrachtwagens – batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch – volgens de bank naar verwachting toe tot van 1 naar 16 procent van het totale wagenpark. Tegen het midden van de jaren ’30 zal dit zo’n 50 procent bedragen. Het merendeel hiervan zal in de visie van ING bestaan uit batterij-elektrische vrachtwagens.  

Bedrijven zullen voertuigen  daarbij het liefst zoveel mogelijk opladen bij logistiek vastgoed dat ze in bezit hebben of huren, in plaats van bij publiek toegankelijke laadpleinen vanwege de relatief lagere kosten per kilowattuur, de tijdsbesparing en de grotere eigen regie op de stroomvoorziening.

Vanwege deze voordelen, zullen bedrijven met elektrische bedrijfswagens bereid zijn om een hogere huur te betalen voor logistieke terreinen met laadopties. Sophie Kraaijeveld, Sector Banker Real Estate, hierover: ‘Het onbebouwde deel rondom logistiek vastgoed wordt belangrijker nu laden op eigen terrein een vlucht neemt. De hogere verwachte huuropbrengsten voor logistieke terreinen met laadopties maken dat ook aankopende beleggers op termijn bereid zijn om meer te betalen voor deze locaties. Een andere reden is dat laadinfrastructuur vooruitkijkend steeds vaker een onderdeel zal zijn van de duurzaamheidsstandaarden die beleggers hanteren. De meerwaarde van laadopties bij logistiek vastgoed zal door beide ontwikkelingen naar verwachting toenemen.’

Prijs per kilowattuur
Verhuurders die via slimme oplossingen – bijvoorbeeld door zelf stroom op te wekken, batterijen in te zetten om energie op te slaan en slim te laden – een lagere prijs per kilowattuur aan kunnen bieden voor het laden van bedrijfswagens, kunnen de meerwaarde van hun logistieke terreinen verhogen.

Erik Slaaf, Sector Banker Transport, Logistics & Mobility, besluit: ‘Waar een transporteur in het verleden voor de prijs van brandstof onder andere afhankelijk was van de OPEC-landen, de grote brandstofleveranciers en de overheid, kunnen de eigen keuzes voor energieopwekking, opslag en laadinfra in de toekomst het verschil maken.’

‹ Naar overzicht