
VER: elektrische rijders betalen in januari meer voor stroom bij publieke laadpalen
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) meldt dat in januari de kosten voor het opladen van een elektrische auto bij publieke laadpalen gemiddeld met 13 procent zijn gestegen ten opzichte van de maand ervoor. De vereniging baseert zich op van Tap Electric, een Nederlandse aanbieder van laadpassen en prijsvergelijker.
Steden en dorpen
Het onderzoek van Tap Electric richtte zich op de prijs per kilowattuur (kWh) stroom die elektrische rijders daadwerkelijk betalen. Naast de basisprijs van de kilowattuur werden ook extra kosten zoals kleeftarieven, boetes en tijdtarieven meegenomen. In totaal werden 217 Nederlandse steden en dorpen geanalyseerd, waaruit blijkt dat de kosten in januari gemiddeld 13 procent hoger lagen dan in december 2024. In enkele steden, zoals Deventer, Amsterdam, Dordrecht, Arnhem en Doetinchem, stegen de tarieven zelfs met 15 tot bijna 40 procent.
Oorzaak prijsstijgingen
De verhoging van de kosten is deels het gevolg van een belastingwijziging per 1 januari 2025. Vanaf deze datum is de belastingkorting voor laadpaalaanbieders afgeschaft, waardoor de extra belastingkosten door hen worden doorberekend aan de elektrische rijders. Dit draagt bij aan de prijsstijgingen, maar het is niet de enige factor.
Ook lokale prijsvorming speelt een rol. Volgens Nico Spoelstra, chief executive officer van Tap Electric, maken laadpaalaanbieders regelmatig afspraken met gemeenten, wat leidt tot verschillende prijsupdates per locatie. Dit resulteert soms in uiteenlopende tarieven, zelfs binnen dezelfde stad of straat. Een voorbeeld hiervan is Rotterdam, waar dezelfde aanbieder verschillende tarieven hanteert op verschillende locaties binnen de stad.
Impact betaalbaarheid elektrisch rijden
De stijging van de laadkosten heeft aanzienlijke gevolgen voor de betaalbaarheid van elektrisch rijden, stelt de VER. Directeur Marina van Helvoort wijst erop dat de stijging van de stroomkosten, gecombineerd met de recente invoering van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische rijders, de kloof vergroot tussen degenen die thuis kunnen opladen tegen lagere of dynamische tarieven en degenen die afhankelijk zijn van publieke laadpalen.
‘Dit onderzoek toont aan dat elektrische rijders in 2025 te maken krijgen met flinke kostenstijgingen, met name als ze hun auto via publieke laadpalen moeten opladen’, aldus Van Helvoort.
Volgens Tap Electric is er behoefte aan meer uniformiteit in de prijsstelling van laadpalen om verwarring bij elektrische rijders te voorkomen en de kosten voor opladen meer in lijn te brengen met de marktprijzen.