
Rotterdamse laadpalen vormen grootste virtuele energiecentrale van Europa
In Rotterdam is een netwerk van 15.000 publieke laadpunten slim gekoppeld tot een virtuele energiecentrale met 11 megawatt aan regelbaar vermogen. Het ‘virtual grid’ is het grootste van Europa. De virtuele energiecentrale levert een actieve bijdrage aan het in balans houden van het Nederlandse stroomnet.
Wind- en zonne-energie
Het Rotterdamse laadpalennetwerk is 2016. Bij piekvraag of een terugval in wind- of zonne-energie wordt tijdelijk het laadvermogen van duizenden laadpunten iets verlaagd. Dit is voor de individuele gebruiker nauwelijks merkbaar, maar op grote schaal van grote waarde voor de stabiliteit van het elektriciteitsnet.
Anders dan een klassieke energiecentrale wekt deze virtuele centrale geen stroom op, maar beheert ze slim het energieverbruik. Hierdoor hoeven er minder gascentrales te worden ingezet om pieken op te vangen.
Realtime inzicht
Een van de belangrijkste spelers in dit project is Equans, dat een van de grootste publieke laadnetwerken in Nederland exploiteert. Voor het efficiënt beheren van deze infrastructuur werkt Equans samen met Smatch en Last Mile Solutions, een in Rotterdam gevestigde specialist in laadinfrastructuur en energietransacties.
‘Last Mile Solutions biedt de betrouwbaarheid en efficiency die we nodig hebben om ons laadnetwerk te beheren. Hun platform garandeert stabiele transacties, naadloze betaling en realtime inzicht, waardoor we met vertrouwen kunnen opschalen en optimaliseren,’ aldus Equans.
5 miljoen transacties
Het systeem verwerkt ongeveer 5 miljoen transacties per jaar en zorgt voor correcte facturatie en eerlijke verdeling van inkomsten. Door slim met onbalans om te gaan, werd in 2024 naar schatting 215 ton broeikasgasuitstoot voorkomen, wat gelijkstaat aan 850 passagiersvluchten tussen Amsterdam en Rome.
Het project bestrijkt de regio Groot-Rotterdam, goed voor 30 gemeenten en meer dan 3,5 miljoen inwoners. Terwijl het publieke laadnetwerk in Europa razendsnel groeit – tussen 2023 en 2024 is het meer dan verdubbeld tot meer dan 882.000 publieke laadpunten – biedt het Rotterdamse model een blauwdruk voor andere Europese steden die voor vergelijkbare uitdagingen staan.