
Utrecht eerste Europa stad met vehicle-to-grid-deelautoservice
Utrecht wordt de eerste Europese stad met een grootschalige vehicle-to-grid (V2G)- deelautoservice. De samenwerking tussen Renault Group, We Drive Solar, MyWheels en gemeente Utrecht maakt het mogelijk om elektrische auto’s in te zetten als mobiele energiebuffer.
Slimme combinatie
Het project ‘Utrecht energized’ combineert deelmobiliteit met geavanceerde laadtechnologie. Dankzij Vehicle-to-Grid technologie, ook wel V2G genoemd, kunnen elektrische voertuigen energie opslaan uit hernieuwbare energiebronnen en deze terugleveren aan het lokale stroomnet tijdens piekuren. Dit zorgt voor een stabieler energienet en ondersteunt tegelijkertijd de overgang naar duurzame stedelijke mobiliteit.
De vloot start met 50 exemplaren van de Renault 5 E-Tech electric, die beschikbaar zijn via autodeeldienst MyWheels. Het aantal zal uiteindelijk worden uitgebreid tot 500 voertuigen. Deze elektrische deelauto’s kunnen 10 procent van de benodigde flexibiliteit in de regio Utrecht leveren om zonne- en windenergie in evenwicht te brengen.
Netcongestie verminderen
De timing van het initiatief is cruciaal, aangezien de regio Utrecht kampt met een van de meest overvolle stroomnetten van Nederland. Het capaciteitstekort in de regio Utrecht bedraagt op piekmomenten 250 megawatt. De 500 elektrische Renault modellen kunnen de netcongestie met 5 megawatt ontlasten.
Robin Berg, directeur van We Drive Solar, over het project: ‘We leveren direct een bijdrage aan het verminderen van netcongestie in Utrecht met onze technologie. We hebben uitgerekend dat 1,5 miljoen bidirectionele elektrische voertuigen nodig zijn om heel Nederland van stroom te voorzien.’
Onderzoek van de Universiteit Utrecht toont aan dat elektrische deelauto’s voor 50 procent minder congestie in het elektriciteitsnet zorgen dan elektrische privéauto’s. Deelautorijders laden namelijk anders en omzeilen de spitsuren op het elektriciteitsnet.
Bredere toepassing
Wethouder Eva Oosters van Utrecht is enthousiast over het project: ‘Utrecht laat vandaag zien dat duurzame mobiliteit en slim energiegebruik hand in hand gaan. Met deze technologische innovatie zetten we een grote stap richting een stad waarin auto’s niet alleen rijden op zonne-energie, maar die energie ook teruggeven aan de buurt.’
MyWheels is in gesprek met meerdere steden, waaronder Amsterdam en Eindhoven, over soortgelijke projecten. Voor de verdere uitrol van V2G-technologie op grotere schaal zijn ondersteunende wet- en regelgevingen essentieel.
Jérôme Faton, directeur Mobilize Energy, benadrukt: ‘Om het volledige potentieel van V2G te benutten, moeten we bestaande barrières wegnemen – van het aanpassen van fiscale regels en netwerkkosten tot het bevorderen van internationale operabiliteit en het vereenvoudigen van certificeringsprocessen.’
Dynamisch energiecontract
Omdat de deelauto’s werken met reserveringen, weet MyWheels precies wanneer een elektrische auto volledig opgeladen moet zijn. Het opladen en terugleveren is zo goed te plannen. Voor elke laadpaal heeft We Drive Solar een dynamisch energiecontract, waardoor geladen kan worden wanneer stroom goedkoop is en teruggeleverd kan worden wanneer de prijs hoog is.