
Qarry herstart productie elektrische bestelwagens in Helmond
Het Nederlandse bedrijf Qarry heeft de productie van compacte elektrische bestelwagens hervat in de voormalige Lightyear-fabriek op de Automotive Campus in Helmond. De vraag naar deze duurzame stadsvoertuigen groeit volgens het bedrijf snel onder ondernemers die in binnensteden actief zijn.
Volle productie
De productielijn van Qarry draait op volle toeren en de komende maanden worden hier honderden compacte, elektrische bestelwagens gebouwd voor stadslogistiek. Momenteel rijden er 50 Qarry's in Nederlandse binnensteden. In mei zijn 40 nieuwe exemplaren uitgeleverd en later dit jaar volgen naar verwachting nog 100 tot 200 voertuigen. De herstart komt op een moment dat ondernemers steeds vaker te maken krijgen met zero-emissiezones, stijgende kosten en drukke binnensteden.
Bij de feestelijke herstart waren vertegenwoordigers aanwezig van de RAI Vereniging, Metropool Regio Eindhoven en de gemeente Helmond. Burgemeester Potters van Helmond toonde zich enthousiast: 'De productie van de Qarry is niet alleen goed nieuws voor de werkgelegenheid, maar ook een voorbeeld van hoe deze regio voorop loopt in duurzame mobiliteit. Qarry laat zien hoe innovatie en ondernemerschap samenkomen op de Automotive Campus.'
Praktische oplossing
Chief executive officer Lorenzo Engelen werkte jarenlang aan de ontwikkeling van het voertuig. 'Veel ondernemers hebben behoefte aan een betaalbaar alternatief voor dure elektrische bestelbussen. Zij willen wel duurzaam ondernemen, maar het moet vooral ook praktisch en betaalbaar zijn,' aldus Engelen. De Qarry is een wendbare, volledig elektrische bestelwagen die speciaal is ontworpen voor gebruik in krappe binnensteden.
De productie vindt plaats volgens hoge automotive standaarden in Helmond. 'Zodoende leveren we Nederlandse kwaliteit en bieden we vanuit Amsterdam en Helmond 24/7 service,' legt Engelen uit. Het voertuig heeft een scooterkenteken, waardoor het zelfs in de smalste straatjes kan komen. Dit maakt de Qarry bijzonder geschikt voor leveringen in historische binnensteden waar grotere voertuigen moeilijk kunnen komen.