
Amsterdam zet cruiseschepen aan de walstroom
De walstroominstallatie bij de Passenger Terminal Amsterdam is operationeel. Cruiseschepen kunnen nu hun motoren uitzetten en overschakelen op elektriciteit van het net. Dit zorgt voor minder uitstoot, minder geluid en een aangenamere leefomgeving in hartje Amsterdam.
Grote uitdaging
BAM Infra Nederland heeft samen met PowerCon het project afgerond dat zowel zee- als riviercruiseschepen van stroom kan voorzien terwijl ze aangemeerd liggen. Beide scheepstypen stellen verschillende eisen aan de stroomvoorziening. Zeecruiseschepen hebben een hoogspanningsaansluiting nodig, terwijl riviercruiseschepen kunnen volstaan met een laagspanningsverbinding.
Voor dit project legde BAM in totaal 18 kilometer aan kabels aan en realiseerde 13 aansluitpunten op de kade. Het gaat om 10 kilometer laagspanning en signaalkabels, aangevuld met 8 kilometer hoogspanning. Bijzonder is dat netbeheerder Liander speciaal voor dit project een elektriciteitsaansluiting van 50 kilovolt op het haventerrein heeft gebouwd.
Snel resultaat
Ondanks de complexiteit van het project werd de volledige walstroominstallatie in slechts 2 jaar tijd gerealiseerd - van ontwerp tot oplevering. Ditvoorjaar zijn alle systemen grondig getest voordat ze nu volledig operationeel zijn verklaard.
'Het was een uitdagend project. We werkten op een historische, smalle kade met beperkte ruimte en strenge eisen, onder meer op het gebied van geluid', vertelt Rick van Akkeren, tendermanager bij BAM Infra Nederland. 'Dankzij de intensieve samenwerking met het Havenbedrijf Amsterdam en Liander is het gelukt. We zijn trots dat we zo'n belangrijke bijdrage leveren aan een duurzamer Amsterdam.'
Toekomstgericht initiatief
De ingebruikname van de walstroominstallatie past binnen de bredere duurzaamheidsambities van de Amsterdamse haven. Hoewel walstroom voor zeecruiseschepen pas vanaf 2030 verplicht wordt, heeft Amsterdam ervoor gekozen om hier proactief op in te spelen.
Walstroom, ook wel 'cold ironing' genoemd in de maritieme sector, stelt schepen in staat om hun hulpmotoren uit te schakelen tijdens het aanmeren. In plaats daarvan krijgen ze elektriciteit via een aansluiting op de kade. Dit elimineert de lokale uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden, zwaveldioxide en fijnstof, en vermindert tegelijkertijd de geluidsoverlast voor omwonenden.
BAM was verantwoordelijk voor het volledige project, van ontwerp tot bouw en installatie van het gebouw en alle elektrotechnische systemen. Dit omvatte transformatoren, koeling en monitoringsystemen, evenals de 13 walstroomkasten op de historische kade en alle bijbehorende bekabeling.