English
©(foto: ElaadNL)

Regio Utrecht wil 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten realiseren

Nieuws|Laatste update:

De Utrechtse wijk Lombok had afgelopen juni een wereldprimeur met de eerste 'Vehicle-to-Grid' laadpaal. Nu wil de regio het uitbouwen tot een systeem van 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten. Een slimme laadpaal voor alle elektrische auto’s die uit zon opgewekte elektriciteit zowel kunnen laden als opslaan voor later gebruik. Nu 5 maanden na dato, hebben wethouders uit 15 gemeenten uit de regio Utrecht hun handtekening gezet onder de ambitie om dit uit te bouwen tot een regionaal energiesysteem.

Om tot de 1.000 slimme laadpunten te komen mikken de initiatiefnemers en de vijftien gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist om eveneens 1.000 elektrische deelauto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen te realiseren.

De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk: ‘,Het Rijk wil ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring door netbeheerders als Stedin.’

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen én van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijdt. Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

‹ Naar overzicht

Prinsjesdag 2019: vrijstelling motorrijtuigenbelasting en bpm voor elektrische auto's verlengd tot 2025

De komende jaren blijven de belastingvoordelen voor elektrische auto's grotendeels bestaan. Dit blijkt uit de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag heeft gepresenteerd. Tot 2025 hoeft men geen motorrijtuigenbelasting (mrb) te...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | 1 op de 6 Belgen wil elektrische auto

1 op de 6 inwoners van België wil een elektrische auto. Dat blijkt uit een rondvraag van verkeersinstituut Vias waarover de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Morgen berichten. Liefst 1 op de 6 Belgen geeft aan dat hij of zij een aankoop...
Nieuws|Laatste update:

ElaadNL presenteert Smart Charging Guide

ElaadNL heeft de Smart Charging Guide gepresenteerd: een naslagwerk overhet  slim en duurzaam laden van elektrische auto’s. Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Eindhoven, op allerlei plekken in Nederland wordt momenteel ervaring opgedaan met...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 2 september – zondag 15 september 2019

smart presenteert nieuwe versie elektrische fortwo en forfour smart presenteert zijn visueel en digitaal volledig herziene fortwo en forfour tijdens de IAA 2019 in Frankfurt. De nieuwe modellen van de smart fortwo coupé, cabrio en forfour...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Overzicht van elektrische mobiele werktuigen

Natuur & Milieu en de branchevereniging van leveranciers van bouwmachines BMWT hebben een overzicht gemaakt van alle beschikbare elektrische en hybride mobiele machines in Nederland. De inventarisatie is een belangrijk hulpmiddel voor...
Publicatie van de maand|Laatste update: