English
©(foto: ElaadNL)

Regio Utrecht wil 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten realiseren

Nieuws|Laatste update:

De Utrechtse wijk Lombok had afgelopen juni een wereldprimeur met de eerste 'Vehicle-to-Grid' laadpaal. Nu wil de regio het uitbouwen tot een systeem van 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten. Een slimme laadpaal voor alle elektrische auto’s die uit zon opgewekte elektriciteit zowel kunnen laden als opslaan voor later gebruik. Nu 5 maanden na dato, hebben wethouders uit 15 gemeenten uit de regio Utrecht hun handtekening gezet onder de ambitie om dit uit te bouwen tot een regionaal energiesysteem.

Om tot de 1.000 slimme laadpunten te komen mikken de initiatiefnemers en de vijftien gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist om eveneens 1.000 elektrische deelauto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen te realiseren.

De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk: ‘,Het Rijk wil ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring door netbeheerders als Stedin.’

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen én van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijdt. Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | Citroën: in 2025 van iedere bedrijfswagen elektrisch model beschikbaar

Citroën heeft de plannen aangekondigd voor de elektrische toekomst van zijn bedrijfswagens. Tegen 2025 is elke model beschikbaar met elektrische aandrijving. Citroën is momenteel het zesde bedrijfswagenmerk van Europa met een marktaandeel...
Foto's|Laatste update:

Elektrische scooters goed voor verkoopaandeel van 15 procent

Elektrische scooters zijn in de eerste 10 maanden van dit kalenderjaar goed voor bijna 15 procent van de verkopen. Uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien want in de...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 28 oktober – zondag 10 november 2019

Volvo ontvangt Europa's grootste order voor elektrische bussen Volvo Bus heeft de grootste order voor elektrische bussen in Europa ontvangen. Volvo Bus zal vanaf 2020 157 elektrische, gelede bussen aan Transdev leveren. De bussen gaan rijden op...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Elektrische auto’s in de zakelijke markt: van bijtellingsvoordeel naar nadeel

Het kabinet kondigde in september een verhoging aan van de bijtelling voor elektrische voertuigen welke al vanaf volgend jaar van kracht gaat. In het onderzoek van FIER: ‘Elektrische auto’s in de zakelijke markt: Van bijtellingsvoordeel...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Foto van de week | Eerste elektrische auto Mazda te bestellen: MX-30 beleeft première

Mazda heeft zijn eerste in serie geproduceerde volledig elektrische auto: de Mazda MX-30. De elektrische automet een actieradius van 200 kilometer is vanaf nu te bestellen bij de Nederlandse dealers. De prijs, in combinatie met de uitrusting...
Foto's|Laatste update: