English
©(foto: ElaadNL)

Regio Utrecht wil 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten realiseren

Nieuws|Laatste update:

De Utrechtse wijk Lombok had afgelopen juni een wereldprimeur met de eerste 'Vehicle-to-Grid' laadpaal. Nu wil de regio het uitbouwen tot een systeem van 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten. Een slimme laadpaal voor alle elektrische auto’s die uit zon opgewekte elektriciteit zowel kunnen laden als opslaan voor later gebruik. Nu 5 maanden na dato, hebben wethouders uit 15 gemeenten uit de regio Utrecht hun handtekening gezet onder de ambitie om dit uit te bouwen tot een regionaal energiesysteem.

Om tot de 1.000 slimme laadpunten te komen mikken de initiatiefnemers en de vijftien gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist om eveneens 1.000 elektrische deelauto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen te realiseren.

De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk: ‘,Het Rijk wil ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring door netbeheerders als Stedin.’

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen én van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijdt. Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

‹ Naar overzicht

Eerste nieuwe Nederlandse kenteken zit op elektrische auto

De  Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)  heeft het eerste nieuwe Nederlandse kenteken afgegeven. Het kenteken G-001-BB (dus letter, cijfer, cijfer, cijfer, letter, letter) is aan een elektrische auto gegeven. Autofabrikant BMW...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Hulshoff trapt in Amsterdam af met elektrische stadsdistributie op Zuidas

Verschillende bedrijven op de Zuidas worden voortaan bevoorraad vanuit de nieuwe hub met  elektrische vrachtwagens van Hulshoff. Het distributiecentrum staat direct aan afrit 3 van de A5, is bijna 10.000 vierkante meter groot en wordt voorzien...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de Maand | ElaadNL: 75 procent van de bussen elektrisch in 2025

Op dit moment is bijna 10 procent van de bussen in het Nederlandse openbaar vervoer (ov). Volgens ElaadNL zal in 2025 zelfs 75 procent van de bussen elektrisch zijn. Vanaf dat kalenderjaar mogen busmaatschappijen alleen nog maar zero-emissiebussen...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Video van de week | Russische wapenfabrikant Kalashnikov onthult elektrische taxi

De Russische bedrijvengroep van wapenfabrikant Kalashnikov heeft de elektrische auto UV-4 gelanceerd. Het voertuig is speciaal ontwikkeld voor de taximarkt en is dan ook gepresenteerd op het 7e International Eurasian Taxi Forum (MEFT) in Moskou....
Video's|Laatste update:

Publicatie van maand | Topsector Logistiek: grote kansen voor elektrische stadlogistiek

De Topsector Logistiek heeft daarom een groep van experts gevraagd om die elektrische stadslogistiek van de toekomst in detail uit te werken. Het resultaat laat zien dat er nu al grote kansen zijn. In opdracht van de Topsector Logistiek hebben Buck...
Publicatie van de maand|Laatste update: