English
©(foto: ElaadNL)

Regio Utrecht wil 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten realiseren

Nieuws|Laatste update:

De Utrechtse wijk Lombok had afgelopen juni een wereldprimeur met de eerste 'Vehicle-to-Grid' laadpaal. Nu wil de regio het uitbouwen tot een systeem van 1.000 ‘Smart Solar Charging’-laadpunten. Een slimme laadpaal voor alle elektrische auto’s die uit zon opgewekte elektriciteit zowel kunnen laden als opslaan voor later gebruik. Nu 5 maanden na dato, hebben wethouders uit 15 gemeenten uit de regio Utrecht hun handtekening gezet onder de ambitie om dit uit te bouwen tot een regionaal energiesysteem.

Om tot de 1.000 slimme laadpunten te komen mikken de initiatiefnemers en de vijftien gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist om eveneens 1.000 elektrische deelauto’s en 10.000 gekoppelde zonnepanelen te realiseren.

De slimme laadpalen worden gekoppeld aan zonnepanelen op de omliggende huizen van bewoners, daken van bedrijven en openbare gebouwen zoals scholen. De publieke palen kunnen de accu van elektrische auto’s laden én ontladen waardoor de auto kan worden gebruikt als energieopslag.

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk: ‘,Het Rijk wil ruimte bieden, zodat dit soort experimenten kunnen groeien. Om grote aantallen elektrische auto’s te kunnen laden, is de komende jaren alleen al in Nederland een verzwaring van het stroomnet nodig die 40 tot 60 miljard euro gaat kosten. Het investeren in slimme laadnetwerken is een zeer schoon en voordelig alternatief voor deze verzwaring door netbeheerders als Stedin.’

Het slim gebruiken of opslaan van de lokaal opgewekte zonne-energie vergroot het financieel rendement van de zonnepanelen én van de elektrische auto. Daarbij komt dat het lokaal slim afstemmen van vraag en aanbod van energie mogelijk ook grote investeringen in het elektriciteitsnet vermijdt. Bij ongewijzigd beleid zijn op termijn dikkere stroomkabels nodig als elke elektrische rijder om 18 uur thuiskomt en zijn auto gaat opladen.

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 mei – zondag 26 mei 2019

Vlaanderen krijgt tot 2020 nog minstens 3 waterstoftankstations Tot 2020 krijgt Vlaanderen er nog minstens 3 publieke waterstoftankstations bij. Deze worden momenteel voorbereid binnen de Europese projecten H2Benelux en Waterstofregio 2.0. Dat...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Amsterdam bereikt mijlpaal van 1.000 elektrische taxi’s

Amsterdam heeft samen met de taxiorganisaties en chauffeurs van elektrische taxi’s de mijlpaal gevierd van 1.000 elektrische taxi’s in de stad. Per jaar betekent dit zo’n 8.804.340 elektrische taxikilometers. De taxibranche is...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Triodos Bank krijgt ’s werelds grootste bidirectionele laadplein

Bij het nieuwe, remontabel kantoorgebouw van Triodos Bank naast station Driebergen-Zeist verreist ’s werelds grootste bidirectionele laadplein.  Vanaf aankomend najaar zijn op de locatie 120 slimme laders in staat om zonne-energie in de...
Foto's|Laatste update: