
Slim laden elektrische auto ontlast stroomnet met 70 procent en maakt laadbeurt goedkoper
Een proef met Actief Slim Laden in Amsterdam heeft positieve resultaten opgeleverd. Gebruikers krijgen gemiddeld 7,5 procent korting en het stroomnet wordt tijdens piekuren 70 procent minder belast. De initiatiefnemers Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower verlengen de proef tot eind november.
7,14 euro
De Actief Slim Laden proef beantwoordt de vraag hoe consumenten gestimuleerd kunnen worden hun elektrische auto slim op te laden aan een openbare laadpaal. Bij ongeveer 3.600 publieke Equans-laadpunten in Amsterdam kunnen ANWB Laadpas-gebruikers kiezen of ze slim willen laden.
Het financiële voordeel blijkt een belangrijke stimulans. De gemiddelde beloning per laadbeurt komt na ruim 850 sessies uit op 0,82 euro, wat neerkomt op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadkosten. De hoogste beloning voor één laadbeurt bedroeg tot nu toe 7,14 euro. De hoogte van de beloning hangt onder andere af van het starttijdstip van de laadbeurt.
Netwerk ontlasten
Een belangrijk verschil met andere slim laden-initiatieven is dat de elektrische rijder zelf controle houdt. Gebruikers geven aan wanneer hun accu vol moet zijn, waardoor slim laden alleen plaatsvindt als de rijder aangeeft dat dit mogelijk is.
Dit heeft niet alleen voordelen voor de gebruiker, maar ook voor het elektriciteitsnet. Op dit moment worden veel laadsessies aan openbare laadpalen rond hetzelfde moment gestart: aan het eind van de middag, als mensen terugkomen van hun werk. Dit valt samen met een algemene vraagpiek naar elektriciteit.
Een Actief Slim Laden-sessie zorgt gemiddeld voor ruim 70 procent lagere stroomvraag tijdens piekuren dan een reguliere laadsessie. Een aanzienlijk deel van het verbruik wordt verplaatst naar de nacht, wanneer de vraag naar stroom lager is.
Toekomstige uitbreiding
Bij brede toepassing kan Actief Slim Laden volgens de initiatiefnemers het stroomnet op piekmomenten ontlasten, waardoor extra capaciteit ontstaat. Bovendien kan ‘s nachts opgewekte windenergie beter worden benut en elektriciteit tegen een gunstiger tarief worden ingekocht.
De meeste gebruikers die eenmaal slim laden, blijven dit vaker doen. Dit laat zien dat gedragsverandering mogelijk is: elektrische rijders laden duurzamer, terwijl ze zelf de regie houden en meedelen in de financiële voordelen.
De proef wordt verlengd tot eind november. Waar de aansturing van slimme laadsessies nu nog via de auto gebeurt – wat niet met alle elektrische auto’s mogelijk is – wordt nu gewerkt aan aansturing via de laadpaal. Daardoor kan in principe elk type elektrische auto slim laden, waardoor een veel grotere groep hiervan gebruik kan maken.
Gebruikers krijgen ook de optie om standaard slim te laden als dit mogelijk is, zonder dit bij elke sessie te activeren. De verwachting is dat hierdoor nog vaker gebruik zal worden gemaakt van slim laden.