Werkgelegenheid elektrisch vervoer met 25 procent toegenomen
De werkgelegenheid in elektrisch vervoer is het afgelopen jaar met een kwart toegenomen tot 3.200 banen. Dat heeft minister Kamp van Economische Zaken (EZ) vandaag bekendgemaakt. Hij ontving op het ministerie 18 studententeams met hun zelf ontwikkelde elektrische auto’s.
Enkele van de teams hebben deze zomer deelgenomen aan de World Solar Challenge in Australië. Nederlandse auto’s wonnen daar de eerste en tweede prijs in de Challenger Class en de eerste prijs in de Cruiser Class. De studententeams ontvingen uit handen van minister Kamp een bijdrage van 5.000 euro om te besteden aan verdere ontwikkeling van hun voertuigprojecten.
Minister Kamp over het belang van de studententeams: ‘Nederlandse bedrijven laten zien dat ze met hun innovaties op het gebied van elektrisch vervoer tot de wereldtop horen. Dat kunnen ze alleen maar doen als ze ook goed geschoold personeel hebben. De studententeams zijn de ondernemers van de toekomst. Zij laten met hun succesvolle auto’s aan de hele wereld zien dat Nederland over de kennis en kunde beschikt om een aantrekkelijk land te zijn om te investeren in elektrisch vervoer.’
Economische groei
Uit het onderzoeksrapport ‘Verzilvering Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer’ van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) blijkt dat Nederland in 2014 naar schatting 3.200 banen telde rond elektrisch vervoer. Het afgelopen jaar groeide deze werkgelegenheid met 25 procent in vergelijking tot 2013. Bedrijven in de elektrisch vervoersector waren in 2014 goed voor 820 miljoen euro aan productie en 260 miljoen euro toegevoegde waarde aan de Nederlandse economie.
Met name op het gebied van nieuwbouw van maatwerkvoertuigen, laadinfrastructuur en smart grids vindt veel ontwikkeling plaats. Zo trekt VDL internationaal de aandacht met een volledig elektrische bus. En in juni 2015 is in Utrecht door LomboXnetde eerste Vehicle-to-Grid (V2G) laadpaal in gebruik genomen. Deze kan de accu van elektrische auto’s laden én ontladen, waardoor de auto gebruikt kan worden voor energieopslag van lokaal opgewekte zonne-energie.
Internationale allure
Internationaal is Nederland een van de koplopers op het gebied van elektrisch vervoer. De samenwerking met buitenlandse partijen neemt toe. Bovendien investeert een groeiend aandeel buitenlandse bedrijven in de elektrisch vervoersmarkt in Nederland. Het Chinese BYD (dat volledig elektrische bussen en personenauto’s maakt) breidt uit in Rotterdam en Darfon uit Taiwan (producent van elektrische fietsen) is gevestigd in Eindhoven. Ook de export neemt snel toe. Zo plaatste een consortium van Allego, The New Motion en Alliander 220 laadpunten in Berlijn en levert NXP onderdelen aan Tesla. In de Verenigde Staten zijn er verder samenwerkingen op het gebied van lokale productie van laadpalen. Met Duitsland wordt ten slotte samengewerkt op het gebied van (snel)laadinfrastructuur, maar ook op het thema duurzame stadslogistiek. (foto's: Francis Lukombo)