
Schiphol test als eerste waterstof-elektrische voertuigen op luchthaven
Schiphol is als eerste grote internationale luchthaven begonnen met het testen van waterstof-elektrische voertuigen in de dagelijkse operatie. Deze belangrijke stap richting emissievrije grondactiviteiten in 2030 omvat een speciaal ontwikkeld vliegtuigsleepvoertuig en een Toyota pickup-prototype.
Boeing 737
De waterstofvoertuigen draaien volledig mee in het reguliere werk op de luchthaven. Het sleepvoertuig verplaatst dagelijks Boeing 737-toestellen van KLM tussen parkeerplaatsen, hangars, taxibanen en gates. De Toyota pickup-truck wordt gebruikt door het Bird Control-team dat verantwoordelijk is voor het verjagen van vogels rond start- en landingsbanen. Schiphol heeft voor deze proef een tijdelijk waterstoftankstation ingericht op het luchthaventerrein.
Praktische tests
Royal Schiphol Group onderzoekt samen met partners de praktische bruikbaarheid van waterstof-elektrische voertuigen, waaronder gebruiksgemak, actieradius en integratie in de bestaande infrastructuur. Dit volgt op een eerdere succesvolle test met een Ground Power Unit op waterstof (H2-GPU), die geparkeerde vliegtuigen van stroom voorziet zonder uitstoot.
Esmé Valk, Chief People & Transformation Officer, licht toe: ‘We willen pionieren in het verder verduurzamen van de luchtvaart. Waterstof is een veelbelovende aanvulling op batterij-elektrisch rijden. Vooral voor voertuigen die intensief worden ingezet of altijd paraat moeten staan, zoals de Bird Control en de brandweer.’
Batterij-elektrische en waterstof-elektrisch
Waterstof is een schone energiedrager die tijdens gebruik geen uitstoot veroorzaakt, vergelijkbaar met batterij-elektrische voertuigen. Het grote voordeel ligt in de korte tanktijd en betrouwbare actieradius, ook bij lage temperaturen. Waterstof-elektrische voertuigen hebben geen tussentijdse oplaadbeurten nodig, wat ze bijzonder geschikt maakt voor intensief gebruik in de luchthavenoperatie.
De proef is opgezet door Royal Schiphol Group in samenwerking met diverse partners uit de luchtvaartsector, waaronder producenten, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaren. Het proefproject loopt tot begin oktober en maakt deel uit van het TULIPS-programma, mede gefinancierd door de Europese Unie. In dit duurzame innovatieprogramma werkt Schiphol samen met partners zoals KLM, Rotterdam The Hague Airport, Torino airport, Hermes Airports, Port of Amsterdam, onderzoeksinstellingen TNO en SINTEF, en bedrijven als TLD, Zepp.solutions, HyCC, Air Products en Ballard.