
Nieuwe belastingmaatregel dwingt leaserijders naar elektrische auto
Het demissionaire kabinet gaat de fiscale stimulering voor elektrische auto’s versterken. Vanaf 2027 komt er een pseudo-eindheffing van 12 procent in de loonbelasting voor bedrijven die niet-emissievrije auto’s aan werknemers ter beschikking stellen. Tegelijkertijd wordt de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s verhoogd. Dat heeft het kabinet op Prinsjesdag bekendgemaakt.
Fiscale aanpak
De op Prinsjesdag definitief bevestigde maatregelen moeten bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen door elektrisch rijden te stimuleren. De pseudo-eindheffing van 12 procent zal werkgevers treffen die fossiele personenauto’s beschikbaar stellen aan werknemers voor privégebruik, inclusief woon-werkverkeer.
In het Belastingplan 2026 schrijft het kabinet: ‘Het doel van de pseudo-eindheffing is om in gevallen waarin een werkgever niet genoodzaakt is om personenauto’s ter beschikking te stellen, maar toch de keuze maakt om dit te doen, de werkgever te stimuleren om te kiezen voor een emissievrije auto.’
Auto’s die uitsluitend zakelijk worden ingezet, vallen buiten deze regeling. De maatregel moet een stimulerend effect hebben op de verduurzaming van het gehele wagenpark.
Overgangsperiode
Voor bestaande leasecontracten komt een overgangsregeling. Auto’s die vóór 2027 ter beschikking zijn gesteld, vallen tot 17 september 2030 niet onder de heffing. Dit geeft ruimte voor lopende leasecontracten, die doorgaans 4 of 5 jaar duren.
Het kabinet schrijft in de toelichting: ‘Met de inwerkingtreding per 1 januari 2027 verwacht het kabinet dat alle reeds bestelde fossiele personenauto’s ruimschoots gebruik kunnen maken van het overgangsrecht.’
Belangrijk detail: de pseudo-eindheffing, een extra belasting die de werkgever moet betalen aan de Belastingdienst bovenop de reguliere loonbelasting, mag niet worden verhaald op werknemers. Werkgevers mogen voor een fossiele auto geen bijdrage vragen om de lasten van deze heffing af te wentelen.
Tariefkorting
Naast de nieuwe heffing wordt de korting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting (mrb) verhoogd van 25 naar 30 procent voor de periode 2026-2028. Dit is een verandering ten opzichte van Prinsjesdag 2024, toen het kabinet aankondigde de korting juist te verlagen van 40 naar 25 procent.
Door deze aanpassing worden grotere fossiele en emissievrije personenauto’s uit voertuigcategorie D en E gelijk belast. Voor kleinere en middelgrote auto’s uit categorieën A tot en met C worden de verschillen verkleind. De financiering voor deze maatregel komt uit het klimaatfonds. Ook de provinciale opcenten, een toeslag die provincies heffen op de motorrijtuigenbelasting, vallen onder deze regeling en worden volledig gecompenseerd door de rijksoverheid.