Tweede testevent BuildZero toont vooruitgang elektrische bouwmachines, maar signaleert ook verbeterpunten
Het tweede BuildZero testevent heeft significante vooruitgang aangetoond in de interoperabiliteit van elektrische bouwmachines. Fabrikanten testten gezamenlijk 28 combinaties van voertuigen, batterijsystemen en laadinfrastructuur om compatibiliteit te waarborgen.
ISO-protocol dominanter
Een belangrijke ontwikkeling is de sterke toename in het gebruik van het communicatieprotocol ISO 15118-2. Bij 81 procent van de succesvolle laadsessies werd dit protocol toegepast, een forse stijging ten opzichte van het eerste testevent. Het ISO-protocol biedt voordelen zoals het pauzeren of uitstellen van laadsessies, wat cruciaal is op bouwlocaties met beperkte netcapaciteit.
De tests met slimme laadprofielen verliepen succesvol bij 12 verschillende combinaties van voertuigen en laadsystemen. Bij andere combinaties werden de tests beperkt door technische factoren of tijdgebrek. Deze positieve resultaten tonen belangrijke vooruitgang richting flexibel en efficiënt laden op bouwplaatsen. Het derde BuildZero testevent, gepland voor 2026, zal slim laden als centraal thema hebben.
Standaardisatie nodig
Tijdens het evenement werd duidelijk dat standaardisatie op enkele gebieden nog ontbreekt. Bij de LED-indicatie voor laadstatus hanteren fabrikanten verschillende kleurcodes. ElaadNL adviseert uniformiteit: groen voor beschikbaarheid, blauw voor actief laden en rood bij storingen.
Ook bij de noodstopfunctionaliteit is meer eenduidigheid gewenst. Van de 4 geteste voertuigen beschikten 3 over een noodstop, maar slechts 1 voertuig had deze functie zowel van binnen als buiten het voertuig toegankelijk gemaakt.
Onderzoeksrapport downloaden
Het evenement werd georganiseerd door het Emissieloos Netwerk Infra (ENI), de brancheorganisatie voor leveranciers van bouwmachines, magazijninrichtingen, wegenbouwmachines en transportmaterieel (BMWT) en kenniscentrum ElaadNL. Engineers van verschillende fabrikanten werkten samen, waaronder DNL Machines (Sany), Hitachi, Suncar AG en Staad Groep voor de bouwvoertuigen; Hivolt en Fusion Energy voor batterijsystemen; en Autel, Ecotap en ABB voor de laadpalen.
De resultaten onderstrepen volgens ElaadNL het belang van gezamenlijk testen, waarbij compatibiliteitsproblemen vroegtijdig kunnen worden opgespoord en verholpen. Verdere standaardisatie wordt besproken tijdens de pre-market Original Equipment Manufacturer (OEM) rondetafelgesprekken, georganiseerd door ENI en ElaadNL.
Het volledige onderzoeksrapport kan hier gedownload worden.