©EST-Floattech

Elektrische duwboot transporteert zand in haven Rotterdam

Nieuws|Laatste update:

De haven van Rotterdam is een elektrische duwbot rijker. De E-Pusher M transporteert zand tussen de Maasvlakte en Rotterdam zonder uitstoot van schadelijke stoffen. De elektrische duwboot gebruikt een 1,68 megawattuur batterijsysteem van EST-Floattech en beschikt over innovatieve snellaadtechnologie.

Megawatt charger
De Rotterdamse zand- en transportonderneming ROS heeft met de ingebruikname van de volledig elektrische duwboot een belangrijke stap gezet richting duurzame binnenvaart. Dit vaartuig, geleverd door KOTUG, is uitgerust met een containerized solution van EST-Floattech. Het batterijsysteem bestaat uit Octopus Series Lite-batterijmodules die in een container van 20 voet zijn geplaatst.

De E-Pusher M maakt deel uit van een grotere ambitie van ROS om een volledig emissievrije transportketen op te bouwen. Een belangrijk onderdeel hiervan is een 1 megawatt snellaadstation met een Megawatt Charging System (MCS)-stekker, waar EST-Floattech ook aan meewerkt. Dit laadstation wordt een primeur voor de regio Rotterdam en stelt de duwboot in staat om in korte tijd volledig op te laden.

Bestuurlijk bezoek
Rotterdams wethouder Chantal Zeegers, verantwoordelijk voor Klimaat, Luchtkwaliteit en Energie, bracht een bezoek aan het project. Zij kreeg inzicht in de rol van batterijleverancier EST-Floattech in de energietransitie binnen de maritieme sector en de impact van de samenwerking tussen verschillende partijen op de omgeving van Rotterdam.

‘Deze duwboot laat zien wat er mogelijk is wanneer Nederlandse bedrijven samen investeren in duurzame innovatie,’ aldus de wethouder. ‘De E-Pusher van ROS is een sterk voorbeeld van technologie die de operatie efficiënter maakt én bijdraagt aan de vergroening van de maritieme sector.’