©VINCI Autoroutes

Wereldprimeur: elektrische voertuigen laden op tijdens het rijden

Nieuws|Laatste update:

Op een 1,5 kilometer lang weggedeelte van de A10 bij Parijs zijn 4 elektrische voertuigen succesvol opgeladen tijdens het rijden. Het is de eerste keer dat deze techniek in de praktijk wordt getest.

Dynamisch draadloos laden
Het Charge as you Drive-project heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de eerste praktijktest van dynamisch draadloos opladen op een openbare snelweg. VINCI Autoroutes leidt het project in samenwerking met Electreon, Gustave Eiffel University en Hutchinson. Op een proeftraject van 1,5 kilometer op de A10 bij Parijs rijden 4 prototypes tussen het gewone verkeer: een vrachtwagen, een bestelbus, een personenauto en een bus.

De voertuigen zijn uitgerust met speciale spoelen die stroom opnemen van inductiespoelen die onder het wegdek zijn aangebracht. Deze techniek maakt het mogelijk om te laden tijdens het rijden, zonder dat bestuurders hoeven te stoppen bij een laadpaal.

Sterke resultaten
De eerste resultaten zijn veelbelovend. Het systeem kan meer dan 300 kilowatt aan piekvermogen overdragen en meer dan 200 kilowatt aan gemiddeld vermogen onder optimale omstandigheden.

Bij grootschalige toepassing kan de techniek volgens de projectpartners het gewicht van batterijen in elektrische voertuigen aanzienlijk verminderen. Bij zwaar elektrisch vervoer kan het gaan om een gewichtsbesparing van meerdere tonnen per voertuig. Dit leidt tot kleinere, goedkopere voertuigen met een lagere CO2-uitstoot en een kleiner materiaalverbruik. Daarnaast vervallen laadstops en actieradiusbeperkingen.

Grote impact mogelijk
De transportsector is in Frankrijk verantwoordelijk voor een derde van de uitstoot van broeikasgassen. 9 van de 10 goederen worden in het land over de weg vervoerd. De doorbraak van draadloos laden tijdens het rijden kan volgens de projectpartners een belangrijke bijdrage leveren aan de verduurzaming van het wegvervoer.

De proeven op openbare snelwegen zijn een belangrijke stap in de ontwikkeling van deze techniek. Na eerdere succesvolle testen in laboratoria en op afgesloten testbanen volgt nu de praktijktest onder echte verkeerscondities.