Het nieuws in 1 minuut | Ford en Renault ontwikkelen samen elektrische auto’s, elektrische bussen voor De Lijn
Ford ontwikkelt 2 nieuwe elektrische personenautos op het Ampere-platform van Renault Group. De productie gebeurt in Noord-Frankrijk. Het eerste model komt begin 2028 in de Europese showrooms. De twee nieuwe elektrische personenauto’s van Ford worden ontwikkeld op basis van het Ampere-platform van Renault Group. Dit platform combineert de uitgebreide kennis en technologie van Renault Group op het gebied van elektrische mobiliteit. De productie gebeurt bij Renault Group in het noorden van Frankrijk, waarbij gebruik wordt gemaakt van de geavanceerde productiefaciliteiten van Ampere ElectriCity. Ford ontwerpt de modellen zelf en ontwikkelt ze samen met Renault Group. De focus ligt op onderscheidende rijdynamiek, kenmerkend Ford-DNA en intuïtieve gebruikerservaringen. De twee elektrische auto's vormen de eerste stap van een groot productoffensief van Ford in Europa.
De Lijn bestelt 348 elektrische bussen bij Daimler Buses en BYD Europe voor maximaal 303 miljoen euro. De Vlaamse vervoermaatschappij wil haar volledige busvloot tegen 2035 elektrificeren. De Lijn gunt een nieuwe raamovereenkomst aan Daimler Buses Belgium voor maximaal 500 standaard elektrische bussen. De totale investeringswaarde bedraagt maximaal 303 miljoen euro. Bij de gunning in november scoorde Daimler het hoogst van alle inschrijvers. De eerste Mercedes-Benz eCitaro-voertuigen worden vanaf het eerste kwartaal van 2027 verwacht. Naast de Daimler-bestelling koopt De Lijn 268 elektrische bussen bij BYD Europe. Hiermee rondt de vervoermaatschappij de aankoop op de raamovereenkomst van 2023 af. BYD levert uiteindelijk de volledige raamovereenkomst van 500 voertuigen. De eerste operationele ervaringen met de al geleverde elektrische bussen van BYD Europe zijn positief, waardoor De Lijn een derde bestelling plaatst. Deze voertuigen worden gefaseerd geleverd vanaf het tweede kwartaal van 2027. De bestelling is mogelijk dankzij de ‘turbo’ van 400 miljoen euro voor rollend materieel van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. Dit jaar bestelt De Lijn in totaal ruim 630 nieuwe elektrische bussen: 290 voertuigen in het voorjaar en nu 348 stuks. De Lijn wil tegen 2035 volledig emissievrij openbaar vervoer aanbieden. Dat betekent dat de volledige busvloot van ruim 2.000 voertuigen binnen tien jaar geëlektrificeerd moet worden. Tegelijk wil de vervoermaatschappij haar bussen aantrekkelijker en klantvriendelijker maken om meer reizigers te trekken.