Nederland is goed in zwaar elektrisch vervoer | Column Godfried Puts (AutomotiveNL)
Het Nederlandse verdienpotentieel op gebied van elektrische mobiliteit is nog lang niet volledig benut. We hebben met, helaas, heel dure stimuleringsmaatregelen er in Nederland voor gezorgd dat er relatief veel stekkervoertuigen rondrijden. Dit was nodig om deze sector een boost te geven en dat is goed gelukt.
Jammer genoeg is de kosten/baten analyse nog niet geheel positief. We, BV Nederland, hebben veel bedrijvigheid rondom elektrische mobiliteit gecreëerd, verschillende bedrijven bieden vaak heel innovatieve diensten aan in deze sector en zijn op gebied van laadinfra ook internationaal flink aan de weg aan het timmeren. Maar volgens ons, AutomotiveNL, wordt het grootste verdienpotentieel nog onvoldoende benut, namelijk onze kracht op het gebied van zwaar elektrisch transport.
AutomotiveNL zet zich samen met RVO in om hier verandering in te brengen. Op 3 december 2015 organiseerde we een Themamiddag ‘Vergroening van goederen- en openbaar vervoer in de stedelijke omgeving’. Tijdens deze goed bezochte themamiddag hebben zowel aanbieders van voertuigen als ook verschillende overheden (landelijk, provinciaal en gemeentelijk) gediscussieerd over de mogelijkheden van het opzetten van een samenwerking. Deze moet leiden tot het versterken van de afzet van Nederlandse aanbieders, allereerst in de thuismarkt (Nederland en directe omgeving) en later echt internationaal.
In het vervolg op deze themamiddag willen we einde maart/begin april een bijeenkomst organiseren, waarbij we vraag (vervoerders, transportbedrijven, supermarkten) en aanbod (EVoertuigbouwers en EV component/systeem leveranciers) bij elkaar brengen. Het doel is om te komen tot een grotere afzet van zwaar(der) elektrisch vervoer, zodat grotere productievolumes kunnen zorgen voor lagere kosten per voertuig.
Om dit te bereiken is het nodig de vraag te bundelen door ervoor te zorgen dat de inzet van elektrische transportmiddelen niet veel meer kost dan de inzet van conventionele tegenhangers (vergelijkbaar TCO). In het begin zullen de verschillende overheden moeten bijspringen om het vliegwiel op gang te krijgen, met zowel financiële ondersteuning als ook aangepaste regelgeving. Als het vliegwiel draait (de kosten van elektrische transportvoertuigen dalen), is er geen specifieke ondersteuning meer nodig. Dan zullen onze bedrijven in staat zijn, ook internationaal, een dominante rol te spelen in het aanbod van elektrische transportvoertuigen. En dan gaat de BV Nederland goed geld verdienen.