English

Nederland is goed in zwaar elektrisch vervoer | Column Godfried Puts (AutomotiveNL)

Nieuws|Laatste update:


Het Nederlandse verdienpotentieel op gebied van elektrische mobiliteit is nog lang niet volledig benut. We hebben met, helaas, heel dure stimuleringsmaatregelen er in Nederland voor gezorgd dat er relatief veel stekkervoertuigen rondrijden. Dit was nodig om deze sector een boost te geven en dat is goed gelukt.

Jammer genoeg is de kosten/baten analyse nog niet geheel positief. We, BV Nederland, hebben veel bedrijvigheid rondom elektrische mobiliteit gecreëerd, verschillende bedrijven bieden vaak heel innovatieve diensten aan in deze sector en zijn op gebied van laadinfra ook internationaal flink aan de weg aan het timmeren. Maar volgens ons, AutomotiveNL, wordt het grootste verdienpotentieel nog onvoldoende benut, namelijk onze kracht op het gebied van zwaar elektrisch transport.                                                                                         

AutomotiveNL zet zich samen met RVO in om hier verandering in te brengen. Op 3 december 2015 organiseerde we een Themamiddag ‘Vergroening van goederen- en openbaar vervoer in de stedelijke omgeving’. Tijdens deze goed bezochte themamiddag hebben zowel aanbieders van voertuigen als ook verschillende overheden (landelijk, provinciaal en gemeentelijk) gediscussieerd over de mogelijkheden van het opzetten van een samenwerking. Deze moet leiden tot het versterken van de afzet van Nederlandse aanbieders, allereerst in de thuismarkt (Nederland en directe omgeving) en later echt internationaal.

In het vervolg op deze themamiddag willen we einde maart/begin april een bijeenkomst organiseren, waarbij we vraag (vervoerders, transportbedrijven, supermarkten) en aanbod (EVoertuigbouwers en EV component/systeem leveranciers) bij elkaar brengen. Het doel is om te komen tot een grotere afzet van zwaar(der) elektrisch vervoer, zodat grotere productievolumes kunnen zorgen voor lagere kosten per voertuig.

Om dit te bereiken is het nodig de vraag te bundelen door ervoor te zorgen dat de inzet van elektrische transportmiddelen niet veel meer kost dan de inzet van conventionele tegenhangers (vergelijkbaar TCO). In het begin zullen de verschillende overheden moeten bijspringen om het vliegwiel op gang te krijgen, met zowel financiële ondersteuning als ook aangepaste regelgeving. Als het vliegwiel draait (de kosten van elektrische transportvoertuigen dalen), is er geen specifieke ondersteuning meer nodig. Dan zullen onze bedrijven in staat zijn, ook internationaal, een dominante rol te spelen in het aanbod van elektrische transportvoertuigen. En dan gaat de BV Nederland goed geld verdienen.

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Polestar 2

De ANWB heeft de Polestar 2  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 470 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Volkswagen ID.3

De ANWB heeft de Volkswagen ID.3  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 426 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Honda e 2020

De ANWB heeft de Honda e 2020 getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 220 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update: