English

Grontmij adviseert bromfietsstatus speed pedelecs terug te draaien

Nieuws|Laatste update:


Minister Schultz van Haegen besloot in mei vorig jaar dat de speed pedelec (red. de fiets met elektrische trapondersteuning die tot 45 kilometer per uur kan) vanaf 2017 officieel de status van bromfiets krijgt. Deze beslissing heeft grote gevolgen voor de gebruiker. Grontmij adviseert op basis van onderzoek dat de minister er wijs aan doet deze beslissing terug te draaien.

Als de speed pedelec de status bromfiets krijgt, betekent dit dat de gebruiker een brommerhelm dient te dragen en binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet gaan rijden. Deze spelregels dreigen volgens Grontmij tot een aanzienlijke ontmoediging van aanschaf en gebruik van de speed pedelec te leiden.

Martijn van de Lindeloof (expert Mobiliteit & Gedrag bij Grontmij) en onderzoeker Ruben de Bruijne hebben een grote groep gebruikers van de speed pedelec geënquêteerd en hun dagelijkse reis- en rijgedrag in kaart gebracht met behulp van GPS.

Het onderzoek leidt tot de volgende bevindingen:

  • Speed pedelec-gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
  • Speed pedelec-gebruikers mijden nu al de bebouwde kom. Door wachten bij onder andere kruisingen en verkeerslichten is de gemiddelde snelheid van de speed pedelec binnen de bebouwde kom zo laag dat deze nauwelijks meerwaarde heeft boven een normale e-bike.
  • De maximale snelheid van 45 kilometer per uur wordt vrijwel nooit gereden (gemiddeld 35 kilometer per uur en binnen de bebouwde kom is de snelheid nog lager).
  • Tweederde van de gebruikers reisden tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar hun werk. Daarmee kan de speed pedelec structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files.
  • Gebruikers vinden de nieuwe regelgeving veel te ver gaan, maar zijn best bereid tot concessies (bijvoorbeeld een verplichte fietshelm in plaats van een brommerhelm).

De bevindingen laten volgens Grontmij zien dat de juridische ingrepen geen recht doen aan motieven, routekeuze en rijgedrag van de huidige speed pedelec-gebruikers. Grontmij concludeert dat de speed pedelec-gebruiker meer verdient dan op één hoop geveegd te worden met bromfietsers en beveelt onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te schrappen en te vervangen door een fietshelmplicht. Het behouden van de speed pedelec op het fietspad is niet zonder risico’s. De herkenbaarheid van speed pedelecs en hun snelheid door andere weggebruikers is nog beperkt. Investeren in extra bewustwording en monitoring is volgens Grontmij gewenst om te zorgen dat speed pedelec-gebruikers tijdig worden waargenomen door ander verkeer.

‹ Naar overzicht

Lightyear onthult zonneauto Lightyear One met actieradius van 725 kilometer

Lightyear heeft het prototype van zijn volledig elektrische gezinswagen Lightyear One gepresenteerd met een actieradius van 725 kilometer.  ‘Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit’, aldus Lex Hoefsloot, chief...
Nieuws|Laatste update:

Waarde aandeel Fastned vervijfvoudigd op eerst beursdag

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations voor volledig elektrische voertuigen, is zijn notering op Euronext Amsterdam gestart. Op de eerste beursdag verdubbelde de waarde van het aandeel van 10 naar 50 euro. Nieuwe...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Nederlandse elektrische deelscooterdienst felyx van start in Brussel

Na succes in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft felyx officieel zijn eerste internationale stap gezet. In de Belgische hoofdstad Brussel zijn vanaf nu 200 elektrische deelscooters beschikbaar. Dit aantal wordt in de komende weken opgeschaald naar...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk van...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: