English

Grontmij adviseert bromfietsstatus speed pedelecs terug te draaien

Nieuws|Laatste update:


Minister Schultz van Haegen besloot in mei vorig jaar dat de speed pedelec (red. de fiets met elektrische trapondersteuning die tot 45 kilometer per uur kan) vanaf 2017 officieel de status van bromfiets krijgt. Deze beslissing heeft grote gevolgen voor de gebruiker. Grontmij adviseert op basis van onderzoek dat de minister er wijs aan doet deze beslissing terug te draaien.

Als de speed pedelec de status bromfiets krijgt, betekent dit dat de gebruiker een brommerhelm dient te dragen en binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet gaan rijden. Deze spelregels dreigen volgens Grontmij tot een aanzienlijke ontmoediging van aanschaf en gebruik van de speed pedelec te leiden.

Martijn van de Lindeloof (expert Mobiliteit & Gedrag bij Grontmij) en onderzoeker Ruben de Bruijne hebben een grote groep gebruikers van de speed pedelec geënquêteerd en hun dagelijkse reis- en rijgedrag in kaart gebracht met behulp van GPS.

Het onderzoek leidt tot de volgende bevindingen:

  • Speed pedelec-gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
  • Speed pedelec-gebruikers mijden nu al de bebouwde kom. Door wachten bij onder andere kruisingen en verkeerslichten is de gemiddelde snelheid van de speed pedelec binnen de bebouwde kom zo laag dat deze nauwelijks meerwaarde heeft boven een normale e-bike.
  • De maximale snelheid van 45 kilometer per uur wordt vrijwel nooit gereden (gemiddeld 35 kilometer per uur en binnen de bebouwde kom is de snelheid nog lager).
  • Tweederde van de gebruikers reisden tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar hun werk. Daarmee kan de speed pedelec structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files.
  • Gebruikers vinden de nieuwe regelgeving veel te ver gaan, maar zijn best bereid tot concessies (bijvoorbeeld een verplichte fietshelm in plaats van een brommerhelm).

De bevindingen laten volgens Grontmij zien dat de juridische ingrepen geen recht doen aan motieven, routekeuze en rijgedrag van de huidige speed pedelec-gebruikers. Grontmij concludeert dat de speed pedelec-gebruiker meer verdient dan op één hoop geveegd te worden met bromfietsers en beveelt onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te schrappen en te vervangen door een fietshelmplicht. Het behouden van de speed pedelec op het fietspad is niet zonder risico’s. De herkenbaarheid van speed pedelecs en hun snelheid door andere weggebruikers is nog beperkt. Investeren in extra bewustwording en monitoring is volgens Grontmij gewenst om te zorgen dat speed pedelec-gebruikers tijdig worden waargenomen door ander verkeer.

‹ Naar overzicht

Veelgestelde vragen en antwoorden over elektrisch rijden: dit zijn de feiten zonder de fabels

Er is nu een plek waar antwoord wordt gegeven op veelgestelde vragen over elektrisch rijden. Door de kennis van een groot aantal partijen samen te brengen, zijn de meest dringende vragen bij elkaar gebracht en beantwoord . Het biedt duidelijkheid met...
Nieuws|Laatste update:

Publicatie van de maand | Factsheet elektrische auto's veilig opladen in parkeergarages

Recentelijk is ophef ontstaan over de vermeende onveiligheid van het laden en stallen van elektrische auto’s in parkeergarages. Voor brancheorganisatie Dutch Organisation for Electric Transport (Vereniging DOET) aanleiding om de discussie over...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update: