Grontmij adviseert bromfietsstatus speed pedelecs terug te draaien
Minister Schultz van Haegen besloot in mei vorig jaar dat de speed pedelec (red. de fiets met elektrische trapondersteuning die tot 45 kilometer per uur kan) vanaf 2017 officieel de status van bromfiets krijgt. Deze beslissing heeft grote gevolgen voor de gebruiker. Grontmij adviseert op basis van onderzoek dat de minister er wijs aan doet deze beslissing terug te draaien.
Als de speed pedelec de status bromfiets krijgt, betekent dit dat de gebruiker een brommerhelm dient te dragen en binnen de bebouwde kom op de rijbaan moet gaan rijden. Deze spelregels dreigen volgens Grontmij tot een aanzienlijke ontmoediging van aanschaf en gebruik van de speed pedelec te leiden.
Martijn van de Lindeloof (expert Mobiliteit & Gedrag bij Grontmij) en onderzoeker Ruben de Bruijne hebben een grote groep gebruikers van de speed pedelec geënquêteerd en hun dagelijkse reis- en rijgedrag in kaart gebracht met behulp van GPS.
Het onderzoek leidt tot de volgende bevindingen:
- Speed pedelec-gebruikers zitten cognitief, door hun leeftijdsprofiel en door hun beweegredenen in de meest veilige doelgroep van alle verkeersdeelnemers.
- Speed pedelec-gebruikers mijden nu al de bebouwde kom. Door wachten bij onder andere kruisingen en verkeerslichten is de gemiddelde snelheid van de speed pedelec binnen de bebouwde kom zo laag dat deze nauwelijks meerwaarde heeft boven een normale e-bike.
- De maximale snelheid van 45 kilometer per uur wordt vrijwel nooit gereden (gemiddeld 35 kilometer per uur en binnen de bebouwde kom is de snelheid nog lager).
- Tweederde van de gebruikers reisden tot zij een speed pedelec kochten, met de auto naar hun werk. Daarmee kan de speed pedelec structureel bijdragen aan het terugdringen van autogebruik en files.
- Gebruikers vinden de nieuwe regelgeving veel te ver gaan, maar zijn best bereid tot concessies (bijvoorbeeld een verplichte fietshelm in plaats van een brommerhelm).
De bevindingen laten volgens Grontmij zien dat de juridische ingrepen geen recht doen aan motieven, routekeuze en rijgedrag van de huidige speed pedelec-gebruikers. Grontmij concludeert dat de speed pedelec-gebruiker meer verdient dan op één hoop geveegd te worden met bromfietsers en beveelt onder andere aan om speed pedelecs binnen de bebouwde kom op het fietspad toe te blijven staan en om de brommerhelmplicht te schrappen en te vervangen door een fietshelmplicht. Het behouden van de speed pedelec op het fietspad is niet zonder risico’s. De herkenbaarheid van speed pedelecs en hun snelheid door andere weggebruikers is nog beperkt. Investeren in extra bewustwording en monitoring is volgens Grontmij gewenst om te zorgen dat speed pedelec-gebruikers tijdig worden waargenomen door ander verkeer.