English
©(foto: ElaadNL)

Het ‘laadjaar’ 2015 in cijfers: 13,7 procent bezettingsgraad, Rotterdamse Boterslootpaal meest gebruikt

Nieuws|Laatste update:

EVnetNL heeft de belangrijkste statistieken voor het gebruik van haar publieke laadpalen op een rijtje gezet:

  • De meeste laadsessies begonnen in 2015 op werkdagen rond 08.51 uur. Om 17.12 uur eindigden de meeste laadsessies. In het weekend begonnen de meeste laadsessies in om 13.45 uur.  Om 16.13 eindigden de meeste laadsessies. De eerste laadsessie van het jaar startte om 00.01 uur (1 januari 2015) in Haarlemmermeer. De laatste laadsessie van het jaar 2015 startte om 23.46 uur (31 dec 2015) in Houten.
  • De laadsessies op palen van EVnetNL hadden een gemiddelde energieoverdracht van 8,4 kilowattuur (kWh). Dat komt neer op stroom voor gemiddeld 42 kilometer elektrisch rijden (red. gerekend met een gemiddelde van 5 kilometer rijden op 1 kWh).
  • Per week vonden er gemiddeld 8.600 laadsessies plaats op de laadpalen van EVnetNL.
  • De laadpunten werden gemiddeld door 36,4 verschillende EV-rijders gebruikt (gemeten in unieke pasjes). In totaal maakten 36.531 unieke pashouders gebruik van de EVnetNL laadpalen. Een gemiddelde pashouder maakte van 2,5 verschillende laadpalen gebruik.
  • De EVnetNL laadpunten hadden in 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 13,7 procent. Dit betekent dat gemiddeld 13,7 procent van de tijd een auto aangesloten stond en gemiddeld 86,3 procent van de tijd niet. De hoogste bezettingsgraad is 79,6 procent. Zo’n 80 procent van de laadpunten heeft een bezettingsgraad minder dan 25 procent. Daarbij is het goed om te bedenken dat laadpunten 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar zijn (uitgezonderd storingen).
  • Van de gemeenten met een aanzienlijk aantal laadpunten van EVnetNL staat Haarlem staat op nummer 1 met een gemiddelde bezettingsgraad van 41 procent. Zij wordt op de voet gevolgd door nummer 2 Utrecht (40,29 procent). Leiden volgt als nummer 3 op gepaste afstand (27,29 procent).
    De laadsessies hadden een gemiddelde duur (aansluittijd) van 7 uur en 4 minuten met een gemiddelde laadtijd van 2 uur en 35 minuten.
  • De meest gebruikte laadpaal van EVnetNL staat in Rotterdam. Aan de paal op de Botersloot vonden in 2015 maar liefst 1.703 laadsessies plaats, dit is gemiddeld meer dan vier keer per dag en 32 keer in de week.



 

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 11 november – zondag 24 november 2019

PEUGEOT lanceert elektrische bestelwagen e-EXPERT PEUGEOT heeft de volledig elektrisch aangedreven e-EXPERT gepresenteerd. Deze bedrijfsauto voor lokaal emissievrije mobiliteit verschijnt in de tweede helft van 2020 op de markt met keuze uit 2...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht

Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld. Onderzoekers van kennis- en...
Publicatie van de maand|Laatste update:

EVBox viert mijlpaal van 100.000 geïnstalleerde laadpunten

EVBox heeft een nieuwe mijlpaal aangekondigd in het bestaan van het bedrijf: het bereiken van wereldwijd 100.000 geïnstalleerd laadpunten. Dit nieuws werd aangekondigd op het evenement REVOLUTION Connected NYC in New York waar meer dan 200...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Citroën: in 2025 van iedere bedrijfswagen elektrisch model beschikbaar

Citroën heeft de plannen aangekondigd voor de elektrische toekomst van zijn bedrijfswagens. Tegen 2025 is elke model beschikbaar met elektrische aandrijving. Citroën is momenteel het zesde bedrijfswagenmerk van Europa met een marktaandeel...
Foto's|Laatste update:

Elektrische scooters goed voor verkoopaandeel van 15 procent

Elektrische scooters zijn in de eerste 10 maanden van dit kalenderjaar goed voor bijna 15 procent van de verkopen. Uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG blijkt dat de populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien want in de...
Nieuws|Laatste update: