English
©(foto: ElaadNL)

Het ‘laadjaar’ 2015 in cijfers: 13,7 procent bezettingsgraad, Rotterdamse Boterslootpaal meest gebruikt

Nieuws|Laatste update:

EVnetNL heeft de belangrijkste statistieken voor het gebruik van haar publieke laadpalen op een rijtje gezet:

  • De meeste laadsessies begonnen in 2015 op werkdagen rond 08.51 uur. Om 17.12 uur eindigden de meeste laadsessies. In het weekend begonnen de meeste laadsessies in om 13.45 uur.  Om 16.13 eindigden de meeste laadsessies. De eerste laadsessie van het jaar startte om 00.01 uur (1 januari 2015) in Haarlemmermeer. De laatste laadsessie van het jaar 2015 startte om 23.46 uur (31 dec 2015) in Houten.
  • De laadsessies op palen van EVnetNL hadden een gemiddelde energieoverdracht van 8,4 kilowattuur (kWh). Dat komt neer op stroom voor gemiddeld 42 kilometer elektrisch rijden (red. gerekend met een gemiddelde van 5 kilometer rijden op 1 kWh).
  • Per week vonden er gemiddeld 8.600 laadsessies plaats op de laadpalen van EVnetNL.
  • De laadpunten werden gemiddeld door 36,4 verschillende EV-rijders gebruikt (gemeten in unieke pasjes). In totaal maakten 36.531 unieke pashouders gebruik van de EVnetNL laadpalen. Een gemiddelde pashouder maakte van 2,5 verschillende laadpalen gebruik.
  • De EVnetNL laadpunten hadden in 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 13,7 procent. Dit betekent dat gemiddeld 13,7 procent van de tijd een auto aangesloten stond en gemiddeld 86,3 procent van de tijd niet. De hoogste bezettingsgraad is 79,6 procent. Zo’n 80 procent van de laadpunten heeft een bezettingsgraad minder dan 25 procent. Daarbij is het goed om te bedenken dat laadpunten 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar zijn (uitgezonderd storingen).
  • Van de gemeenten met een aanzienlijk aantal laadpunten van EVnetNL staat Haarlem staat op nummer 1 met een gemiddelde bezettingsgraad van 41 procent. Zij wordt op de voet gevolgd door nummer 2 Utrecht (40,29 procent). Leiden volgt als nummer 3 op gepaste afstand (27,29 procent).
    De laadsessies hadden een gemiddelde duur (aansluittijd) van 7 uur en 4 minuten met een gemiddelde laadtijd van 2 uur en 35 minuten.
  • De meest gebruikte laadpaal van EVnetNL staat in Rotterdam. Aan de paal op de Botersloot vonden in 2015 maar liefst 1.703 laadsessies plaats, dit is gemiddeld meer dan vier keer per dag en 32 keer in de week.



 

‹ Naar overzicht

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 24 augustus – zondag 6 september 2020

CamperfiXX introduceert elektrische camper Het Nederlandse camperombouwbedrijf CamperfiXX komt met de e-Fixxter op de markt. Deze compacte camper, verkrijgbaar als 4- en als 5-persoons camper, is de ultieme combinatie van camper, vrijetijdsauto en...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | DE NOOD en Ecotap maken van klassieke lantaarnpaal een laadpaal

Het Middelburgse DE NOOD en het Boxtelse Ecotap hebben een klassieke lantaarnpaal gelanceerd die is voorzien van geïntegreerde laadtechniek voor elektrische auto’s: De Klassieke Laadmast (KLM). Dit als alternatief voor de...
Foto's|Laatste update:

Vattenfall plaatst 8.000 extra laadpunten in Noord-Brabant en Limburg

Noord-Brabant en Limburg gunnen de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk in hun provincies aan Vattenfall. Daarmee worden in de komende 4 jaar tot 8.000 extra laadpunten gerealiseerd. Laadpaalkleven tegengaan Uitbreiding van het netwerk voor...
Nieuws|Laatste update: