English
©(foto: ElaadNL)

Het ‘laadjaar’ 2015 in cijfers: 13,7 procent bezettingsgraad, Rotterdamse Boterslootpaal meest gebruikt

Nieuws|Laatste update:

EVnetNL heeft de belangrijkste statistieken voor het gebruik van haar publieke laadpalen op een rijtje gezet:

  • De meeste laadsessies begonnen in 2015 op werkdagen rond 08.51 uur. Om 17.12 uur eindigden de meeste laadsessies. In het weekend begonnen de meeste laadsessies in om 13.45 uur.  Om 16.13 eindigden de meeste laadsessies. De eerste laadsessie van het jaar startte om 00.01 uur (1 januari 2015) in Haarlemmermeer. De laatste laadsessie van het jaar 2015 startte om 23.46 uur (31 dec 2015) in Houten.
  • De laadsessies op palen van EVnetNL hadden een gemiddelde energieoverdracht van 8,4 kilowattuur (kWh). Dat komt neer op stroom voor gemiddeld 42 kilometer elektrisch rijden (red. gerekend met een gemiddelde van 5 kilometer rijden op 1 kWh).
  • Per week vonden er gemiddeld 8.600 laadsessies plaats op de laadpalen van EVnetNL.
  • De laadpunten werden gemiddeld door 36,4 verschillende EV-rijders gebruikt (gemeten in unieke pasjes). In totaal maakten 36.531 unieke pashouders gebruik van de EVnetNL laadpalen. Een gemiddelde pashouder maakte van 2,5 verschillende laadpalen gebruik.
  • De EVnetNL laadpunten hadden in 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 13,7 procent. Dit betekent dat gemiddeld 13,7 procent van de tijd een auto aangesloten stond en gemiddeld 86,3 procent van de tijd niet. De hoogste bezettingsgraad is 79,6 procent. Zo’n 80 procent van de laadpunten heeft een bezettingsgraad minder dan 25 procent. Daarbij is het goed om te bedenken dat laadpunten 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar zijn (uitgezonderd storingen).
  • Van de gemeenten met een aanzienlijk aantal laadpunten van EVnetNL staat Haarlem staat op nummer 1 met een gemiddelde bezettingsgraad van 41 procent. Zij wordt op de voet gevolgd door nummer 2 Utrecht (40,29 procent). Leiden volgt als nummer 3 op gepaste afstand (27,29 procent).
    De laadsessies hadden een gemiddelde duur (aansluittijd) van 7 uur en 4 minuten met een gemiddelde laadtijd van 2 uur en 35 minuten.
  • De meest gebruikte laadpaal van EVnetNL staat in Rotterdam. Aan de paal op de Botersloot vonden in 2015 maar liefst 1.703 laadsessies plaats, dit is gemiddeld meer dan vier keer per dag en 32 keer in de week.



 

‹ Naar overzicht

Lightyear onthult zonneauto Lightyear One met actieradius van 725 kilometer

Lightyear heeft het prototype van zijn volledig elektrische gezinswagen Lightyear One gepresenteerd met een actieradius van 725 kilometer.  ‘Dit moment is het begin van een nieuw tijdperk in mobiliteit’, aldus Lex Hoefsloot, chief...
Nieuws|Laatste update:

Waarde aandeel Fastned vervijfvoudigd op eerst beursdag

Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations voor volledig elektrische voertuigen, is zijn notering op Euronext Amsterdam gestart. Op de eerste beursdag verdubbelde de waarde van het aandeel van 10 naar 50 euro. Nieuwe...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Nederlandse elektrische deelscooterdienst felyx van start in Brussel

Na succes in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft felyx officieel zijn eerste internationale stap gezet. In de Belgische hoofdstad Brussel zijn vanaf nu 200 elektrische deelscooters beschikbaar. Dit aantal wordt in de komende weken opgeschaald naar...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk van...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: