English
©(foto: ElaadNL)

Het ‘laadjaar’ 2015 in cijfers: 13,7 procent bezettingsgraad, Rotterdamse Boterslootpaal meest gebruikt

Nieuws|Laatste update:

EVnetNL heeft de belangrijkste statistieken voor het gebruik van haar publieke laadpalen op een rijtje gezet:

  • De meeste laadsessies begonnen in 2015 op werkdagen rond 08.51 uur. Om 17.12 uur eindigden de meeste laadsessies. In het weekend begonnen de meeste laadsessies in om 13.45 uur.  Om 16.13 eindigden de meeste laadsessies. De eerste laadsessie van het jaar startte om 00.01 uur (1 januari 2015) in Haarlemmermeer. De laatste laadsessie van het jaar 2015 startte om 23.46 uur (31 dec 2015) in Houten.
  • De laadsessies op palen van EVnetNL hadden een gemiddelde energieoverdracht van 8,4 kilowattuur (kWh). Dat komt neer op stroom voor gemiddeld 42 kilometer elektrisch rijden (red. gerekend met een gemiddelde van 5 kilometer rijden op 1 kWh).
  • Per week vonden er gemiddeld 8.600 laadsessies plaats op de laadpalen van EVnetNL.
  • De laadpunten werden gemiddeld door 36,4 verschillende EV-rijders gebruikt (gemeten in unieke pasjes). In totaal maakten 36.531 unieke pashouders gebruik van de EVnetNL laadpalen. Een gemiddelde pashouder maakte van 2,5 verschillende laadpalen gebruik.
  • De EVnetNL laadpunten hadden in 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 13,7 procent. Dit betekent dat gemiddeld 13,7 procent van de tijd een auto aangesloten stond en gemiddeld 86,3 procent van de tijd niet. De hoogste bezettingsgraad is 79,6 procent. Zo’n 80 procent van de laadpunten heeft een bezettingsgraad minder dan 25 procent. Daarbij is het goed om te bedenken dat laadpunten 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar zijn (uitgezonderd storingen).
  • Van de gemeenten met een aanzienlijk aantal laadpunten van EVnetNL staat Haarlem staat op nummer 1 met een gemiddelde bezettingsgraad van 41 procent. Zij wordt op de voet gevolgd door nummer 2 Utrecht (40,29 procent). Leiden volgt als nummer 3 op gepaste afstand (27,29 procent).
    De laadsessies hadden een gemiddelde duur (aansluittijd) van 7 uur en 4 minuten met een gemiddelde laadtijd van 2 uur en 35 minuten.
  • De meest gebruikte laadpaal van EVnetNL staat in Rotterdam. Aan de paal op de Botersloot vonden in 2015 maar liefst 1.703 laadsessies plaats, dit is gemiddeld meer dan vier keer per dag en 32 keer in de week.



 

‹ Naar overzicht

Al 30.000 volledige elektrische auto's verkocht in 2019: 45 procent marktaandeel voor Tesla Model 3

Er zijn in Nederland dit jaar tot en met eind september bijna 30.000 volledig elektrische auto's verkocht, te weten 29.977 stuks. Daarmee zijn er met in 2019 nog 1 kwartaal te gaan al 25 procent meer volledig elektrische auto's verkocht dan in...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 30 september – zondag 13 oktober 2019

Alfen gaat slimme laadpunten leveren aan Joju Solar ​ Het Britse Joju Solar heeft Alfen geselecteerd om slimme laadpunten voor elektrische auto’s te leveren. Alfen gaat laders leveren uit de Alfen Eve range. Deze zullen deel uitmaken van het...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Parkeren elektrische auto’s op Schiphol is slim geworden

ENGIE, Smappee en EVBox bundelen hun krachten om het Outlook-gebouw op Schiphol Central Business District energie-efficiënter te maken. Microsoft-medewerkers die werken in The Outlook kunnen hun elektrische auto's laden bij de 40 nieuwe...
Video's|Laatste update:

e-bike Commuting Monitor: 2 van 3 verkochte fietsen elektrisch

International Bike Group (IBG) heeft de allereerste bevindingen bekendgemaakt van een continu-onderzoek naar de rol die de elektrisch aangedreven fiets (e-bike) de komende jaren heeft in het pendelen van huis naar dagelijks werk.  IBG is het...
Nieuws|Laatste update:

Start certificering erkende adviseurs en specialisten elektrisch vervoer

Om de vakkennis te borgen die nodig is om particuliere en zakelijke consumenten te kunnen adviseren in de overstap naar elektrisch vervoer (ev), is de Stichting Vakkennis Mobiliteit (SVKM) opgericht. De stichting heeft in beginsel tot doel om de...
Nieuws|Laatste update: