English
©(foto: ElaadNL)

Het ‘laadjaar’ 2015 in cijfers: 13,7 procent bezettingsgraad, Rotterdamse Boterslootpaal meest gebruikt

Nieuws|Laatste update:

EVnetNL heeft de belangrijkste statistieken voor het gebruik van haar publieke laadpalen op een rijtje gezet:

  • De meeste laadsessies begonnen in 2015 op werkdagen rond 08.51 uur. Om 17.12 uur eindigden de meeste laadsessies. In het weekend begonnen de meeste laadsessies in om 13.45 uur.  Om 16.13 eindigden de meeste laadsessies. De eerste laadsessie van het jaar startte om 00.01 uur (1 januari 2015) in Haarlemmermeer. De laatste laadsessie van het jaar 2015 startte om 23.46 uur (31 dec 2015) in Houten.
  • De laadsessies op palen van EVnetNL hadden een gemiddelde energieoverdracht van 8,4 kilowattuur (kWh). Dat komt neer op stroom voor gemiddeld 42 kilometer elektrisch rijden (red. gerekend met een gemiddelde van 5 kilometer rijden op 1 kWh).
  • Per week vonden er gemiddeld 8.600 laadsessies plaats op de laadpalen van EVnetNL.
  • De laadpunten werden gemiddeld door 36,4 verschillende EV-rijders gebruikt (gemeten in unieke pasjes). In totaal maakten 36.531 unieke pashouders gebruik van de EVnetNL laadpalen. Een gemiddelde pashouder maakte van 2,5 verschillende laadpalen gebruik.
  • De EVnetNL laadpunten hadden in 2015 een gemiddelde bezettingsgraad van 13,7 procent. Dit betekent dat gemiddeld 13,7 procent van de tijd een auto aangesloten stond en gemiddeld 86,3 procent van de tijd niet. De hoogste bezettingsgraad is 79,6 procent. Zo’n 80 procent van de laadpunten heeft een bezettingsgraad minder dan 25 procent. Daarbij is het goed om te bedenken dat laadpunten 24 uur per dag en zeven dagen in de week beschikbaar zijn (uitgezonderd storingen).
  • Van de gemeenten met een aanzienlijk aantal laadpunten van EVnetNL staat Haarlem staat op nummer 1 met een gemiddelde bezettingsgraad van 41 procent. Zij wordt op de voet gevolgd door nummer 2 Utrecht (40,29 procent). Leiden volgt als nummer 3 op gepaste afstand (27,29 procent).
    De laadsessies hadden een gemiddelde duur (aansluittijd) van 7 uur en 4 minuten met een gemiddelde laadtijd van 2 uur en 35 minuten.
  • De meest gebruikte laadpaal van EVnetNL staat in Rotterdam. Aan de paal op de Botersloot vonden in 2015 maar liefst 1.703 laadsessies plaats, dit is gemiddeld meer dan vier keer per dag en 32 keer in de week.



 

‹ Naar overzicht

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Zero Emission | Ecomobiel: beursbezoekers onderstrepen belang vakbeurzen

In het kader van de Nationale Energie Week, die plaatsvindt in de tweede week van oktober, onderzocht beursorganisator 54events de stemming onder potentiële beursbezoekers. Maar liefst 1.627 respondenten gaven hun mening. Daarvan gaf 82...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: