English

Column Steven van Eijck | Over 10 jaar alles elektrisch?

Nieuws|Laatste update:

Er komt tijd waarin je schrikt als iemand een stuur in zijn handen heeft en kinderen alleen uit geschiedenis e-books leren hoe een tankstation er vroeger uitzag, maar dat duurt nog wel even. Binnen nu en tien jaar neemt ‘automated driving’ beslist een vlucht en zal een groot deel van de auto’s op enige manier elektrisch aangedreven worden. Dat kan door middel van een volledig elektrische aandrijving zijn, door middel van het principe van de plug in hybride of door middel van waterstof. De auto's zullen nog steeds aan laadpalen staan, maar vanwege hun zonnecollectoren-coating ook om energie te geven aan het net in plaats van te laden.

Een collega-docent aan de universiteit opende altijd zijn rechtenonderwijs met de richting studenten geruststellende mededeling dat het recht altijd achter de feiten aanloopt. Er is weinig veranderd. Technisch is heel veel mogelijk om elektrisch rijden snel verder in te voeren. Wet- en regelgeving en infrastructuur staan soms nog in de weg. Ook de aanschafprijs van de auto’s was tot op heden een belemmering, maar daarin lijkt snel verandering te komen. Het aanbod van laadinfrastructuur, zeker voor waterstof vormt een obstakel.

De publieke laadinfrastructuur moet met het steeds breder beschikbaar komen van elektrisch aangedreven voertuigen nu echt een vervolgstap maken en zeker in de aanleg van een dekkende tankinfrastructuur voor waterstof moet nog geïnvesteerd gaan worden.  Daarin lopen we mijlenver achter bij bijvoorbeeld Duitsland en Groot Brittannië. Het aanbod van beschikbare auto’s is steeds verder groeiend, daarover maak ik me geen zorgen. Kijk naar de autotentoonstellingen wereldwijd, de industrie is er klaar voor. Het aanbod is groot en zal in de nabije toekomst alleen maar verder toenemen.

Het streven naar klimaatneutraal autorijden gaan we ook niet halen als we uitsluitend inzetten op vormen van elektrisch rijden. Vandaar ook dat ik recent met klem heb opgeroepen om nou eindelijk echt de schouders te zetten onder de Brandstoffenvisie, die als uitvloeisel van het SER Energieakkoord is ontwikkeld. Daarin wordt ook een rol toebedacht aan bijvoorbeeld biobrandstoffen, zoals groengas, en zelfs ‘good old’ lpg. Al die opties moeten we inzetten, want alleen dan benutten we álle van de vele technologische mogelijkheden die de auto-industrie biedt.

Dr Steven R.A. van Eijck
Algemeen voorzitter RAI Vereniging

‹ Naar overzicht

Test & Reviews | Polestar 2

De ANWB heeft de Polestar 2  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 470 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Volkswagen ID.3

De ANWB heeft de Volkswagen ID.3  getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 426 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

Test & Reviews | Honda e 2020

De ANWB heeft de Honda e 2020 getest. Het voertuig heeft volgens de fabrikant een actieradius van 220 kilometer.
Test & reviews|Laatste update:

23 woningcorporaties presenteren mogelijkheden van laadpunten elektrische auto's voor huurders

23 woningcorporaties hebben samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen. Het publiek beschikbare rapport bevat aanbevelingen voor beleid en uitvoering van projecten,...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Prinsjesdag: bijtelling voor elektrische auto met zonnepanelen in 2021 gunstiger

Het kabinet heeft op Prinsjesdag bekendgemaakt een  elektrische auto met zonnepanelen in 2021 te gaan bevoordelen. Dat staat in het Belastingplan 2021. Voor elektrische auto’s met zonnepanelen geldt vanaf 2021 volgens de afspraken...
Nieuws|Laatste update: