Eerste editie AVERE E-mobility Conference groot succes: ‘We hebben een plan en dat plan zegt dat we gaan slagen’
300 vertegenwoordigers uit de internationale elektrisch vervoerssector kwamen afgelopen week bijeen in Amsterdam voor de eerste editie van de AVERE E-mobility Conference. De redactie van Nederland Elektrisch maakt de balans op van een dag netwerken, kennis opdoen en new business stimuleren.
Tom Turrentine, director Plug-In Hybrid Electric Vehicle Research Center bij ITS-Davis, liet de bezoekers aan het begin van de dag imposante groeicijfers zien. Daaruit blijkt dat de markt van elektrisch vervoer in 2015 fors gegroeid is. China leidt de dans met een afzet van ruim 100.000 elektrische voertuigen, een groei van meer dan 250 procent. De regionaal grote verschillen qua afzet van volledig elektrische voertuigen en plug-in hybride voertuigen is volgens Turrentine vooral toe te schrijven aan het stimuleringsbeleid van de overheid. Nederland en Zweden vormen daarbij de kant van het spectrum waar plug-in hybrides gretig aftrek vinden - fors meer dan het wereldwijde gemiddelde - terwijl in Denemarken, Frankrijk, Noorwegen en China volgens Turrentine vooral volledig elektrische voertuigen de weg naar de markt weten te vinden. Bij dit alles is de wereldwijde EV-markt gegroeid naar een jaarlijkse afzet van 500.000 voertuigen. Noorwegen is daarbij de uitblinker met een marktaandeel voor elektrische voertuigen van meer dan 20 procent. Turrentine: ‘Het land heeft de stap gemaakt van de early adaptors naar de early majority.’
Overal laden
Dat de stap naar de early majority steeds dichterbij komt werd ook bevestigd door Kristof Vereenooghe, chief executive officer van EV-Box. ‘In 2016 bedroeg de wereldwijd omzet in laadinfrastructuur en aanverwante diensten 340 miljoen. Uitgaande van het meest negatieve scenario is dat in 2030 5 miljard, bij het meest gunstige scenario 33 miljard. Wij zien daarbij een toekomst waar gebruikers straks overal kunnen laden: thuis, in parkeergarages, maar ook bij supermarkten. Nu al zien wij voorbeelden van werknemers die een werkgever selecteren op basis van de aanwezigheid van laadfaciliteiten. Schaalbaarheid is de sleutel en om die reden hebben wij zowel in Nederland als Amerika inmiddels productiefaciliteiten. Wij willen zo snel mogelijk kunnen opschakelen.’
Tipping point
Gareth Dunsmore (Nissan) en Guillaume Berthier (Renault) namen de bezoekers in de ochtend mee in de wereld van Nissan en Renault, de eerste fabrikanten die enkele jaren geleden inzetten op enkel volledig elektrische voertuigen. ‘Inmiddels bevinden wij ons op de bodem van het tipping point’, aldus Dunsmore. ‘Elektrisch vervoer wordt daadwerkelijk het instrument voor lokale vervuilingsproblematiek en het klimaatprobleem. Weliswaar hebben wij als Nissan in de afgelopen periode een lichte “slow down” in Japan en Amerika gezien, maar onze derde generatie batterij voor de Nissan Leaf met een range van 250 kilometer gaat voor verdere marktgroei zorgen. In maart zijn wij met de uitrol van deze variant in Europa begonnen en binnenkort komen ze ook beschikbaar voor de Amerikaanse markt. In Europa was in maart zelfs 6 procent van de totale autoverkopen elektrisch; een ongekend succes.’
‘En met de introductie van de Tesla Model III is duidelijk geworden wat je met de juiste actieradius, de droom en de juiste mix van marketing en prijs kunt bereiken’, vult Berthier aan. ‘Je komt dan op een punt wat niemand had kunnen voorspellen. In 2015 zullen er wereldwijd 300.000 volledig elektrische voertuigen verkocht worden, dat is dus exclusief plug-in hybrides. Het betekent een marktgroei van 50 procent. Ik vermoed dan ook dat alle voorspellingen die wij nu doen, onder het toekomstige resultaat van de praktijk zullen liggen. Als twee grote uitdagingen bij de verdere uitrol van elektrisch vervoer zie ik de laadinfrastructuur voor mensen zonder eigen parkeervoorzieningen en in de stedelijke omgevingen. Ten tweede is het zaak dat klanten laadpunten weten te vinden en eenvoudig kunnen gebruiken.’
Samenwerkingsverbanden
In de coulissen van het congres en tijdens de lunch in het outdoor Living Lab met tal van elektrische voertuigen werden diverse samenwerkingverbanden onthuld. Zo ondertekende DOET een memorandum of understanding met TEHAD. Via TEHAD, de Turkse branchevereniging voor elektrisch vervoer, wil doet de Turkse afzetmarkt voor Nederlandse bedrijven openen.
De Nederlandse Vereniging Elektrische Rijders tekende bovendien een samenwerkingsovereenkomst getekend met de Noorse vereniging van elektrische rijders, Elbilforening. De Noorse Vereniging is met bijna 30.000 leden de grootste ter wereld.
Het Noorse 10-puntenplan
Tijdens de verschillende parallelsessies passeerden tal van onderwerpen de revue. Van de e-mobiliteitsmix tot interoperabiliteit, city-to-city elektrisch vervoer, V2X-laadinfrastructuur en de politiek.
Sture Portvik, projectleider elektrische voertuigen voor de stad Oslo, toonde zich tijdens zijn toespraak content met de ontwikkeling van elektrisch vervoersmarkt in Noorwegen. ‘Wij hebben ons succes te danken aan de oorspronkelijke ambitie die wij uitgesproken hebben: het terugdringen van de emissies. 63 procent van de Noorse emissies is toe te schrijven aan de transportsector. Om die reden hebben wij in 2008 al een 10-puntenplan aangenomen om elektrisch vervoer te stimuleren. Goedkoop om te kopen, goedkoop om te rijden en gemakkelijk te gebruiken zijn daarbij de basisprincipes. De huidige ontwikkeling van de markt toont ons succes.’
Cappuccino
Waar Noorwegen de vruchten van politiek engagement plukt, duidde Colin Herron (professor aan de universiteit van Newcastle en directeur van Zero Carbon Futures) dat de praktijk soms weerbarstiger is. ‘In Noordoost-Engeland, het gebied waar ik leef en werk, was er 7,8 miljoen pond beschikbaar voor de uitrol van een laadnetwerk. Dit heeft geresulteerd tot de succesvolle uitrol van 1.163 laadpunten geleid. Tegelijkertijd heeft het maar liefst 3 jaar geduurd om slechts 12 snelladers te plaatsen. Niemand wilde de snelladers in de stedelijke centra hebben.’
Desondanks zijn er volgens Herron inmiddels genoeg successen te melden. ‘De campagne “laad je auto voor de prijs van een cappuccino” is bijvoorbeeld een groot succes. Bovendien worden er in Engeland op grote schaal snellaadpunten (red. langs snelwegen) uitgerold. Ieder service- of tankstation heeft er straks één of meerdere. Om het project “My electric avenue” hebben wij burgers verleid om een Nissan Leaf te gaan rijden. De kosten? 100 pond per maand. Wij dachten dat dit mensen tegen zou houden, maar we werden overstelpt met inschrijvingen. De belangstelling was massaal. Bovendien kan ik in mijn eigen stad zelfs gratis laden en parkeren. In alle projecten is één ding zeer duidelijk geworden: mensen willen zekerheid van laden.’
Tesla aan de pick-up?
Dairmuid O’Connell, vice-president van Tesla, was het spreekwoordelijke toetje voor de bezoekers van de AVERE E-Mobility Conference. Naast de enigszins te verwachten update over de verkoopcijfers van de Tesla Model III (red. inmiddels zijn er volgens O’Connell bijna 400.000 exemplaren verkocht), hield de topman een vurig betoog over Tesla’s kernwaarden. ‘Ons succes is te herleiden tot deze waarden. Bij de start van Tesla zijn hiertoe door onze chief executive officer Elon Musk de drie belangrijkste voorwaarden voor een elektrische auto geformuleerd. Allereerst moet de efficiency en de range op orde zijn. Ten tweede moet de auto minstens even goed – en bij voorkeur nog beter – presteren als iedere andere auto in het marktsegment. Ten slotte moet de auto er ook nog goed uitzien: “they have to be great”. En ja, we hebben een plan. En wat er in dat plan staat? Dat plan zegt dat wij gaan slagen.’
En over de uitrol van de Model III: ‘Het is pas echt een succes als wij de auto’s in het gewenste volume kunnen leveren. Wij kijken dan ook naar manieren om de productie te versterken. De productiefaciliteiten zullen in de loop der tijd hoe dan ook uitgebreid worden. En misschien gaan we ook wel typisch Amerikaanse auto’s maken. Wij zijn en blijven een Amerikaans bedrijf en Amerikanen rijden graag in pick-up trucks dus waarom zouden wij die niet gaan produceren?’
De conclusie…
Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-Team, vatte de boodschap aan het einde van de dag goed samen. ‘Wij hebben vandaag geleerd dat wij nooit moeten twijfelen bij de uitrol van elektrisch vervoer. Of zoals Tesla het verwoordt: we hebben een plan en het plan zegt dat we zullen slagen.’
Klerk verwoordde bovendien nog enkele andere belangrijke lessen, onder meer over laadinfrastructuur. ‘Zoals het belang van je voertuig kunnen laden voor de prijs van een cappuccino. Het stimuleert het laden van alle types elektrische voertuigen. En wij laden in de toekomst graag ook in de tijd dat je een cappuccino drinkt!’
Overigens constateert Klerk dat de publieke zijde van het spectrum ‘wat verlegen is’ als het gaat om hun ambities. ‘Maar de locoburgemeester van Amsterdam niet. Amsterdam wil in 2025 vrij van emissies zijn. Amsterdam toont dus ambitie. Tegen de burgemeester zou ik willen zeggen: u heeft een plan en het plan staat dat u gaat slagen.’
Ten slotte deed Klerk een oproep aan de ministers van de verschillende Europese landen. ‘Ben niet te verlegen en stel ambitieuze doelen. Bijvoorbeeld voor emissiestandaarden om 100 procent uitstootvrije steden te verkrijgen. En stel de doelen nu vast. De implementatie van een EU-directive Clean Power of Transport is daarbij een absoluut minimum, maar vertegenwoordigt nog niet de ambities die hier vandaag tentoongespreid zijn. Daartoe hebben wij natuurlijk ook koplopers nodig, bedrijven als Tesla, Nissan en EV-Box en landen zoals Noorwegen en Nederland. Ik wil daarbij niet onopgemerkt laten dat het belangrijk is om te komen tot een gezamenlijk Europees ICT-platform om de interoperabiliteit van het Europese laadnetwerk te borgen. Dit alles uiteraard voortbouwend op interoperabiliteit zoals we die in een aantal landen – zoals Nederland – die samenwerken al kennen.’ (foto: Theo Jans, Twitter)
AVERE E-mobility Conference 2016 in 5 quotes:
‘De top 7 procent van de voertuigeigenaren bepaalt de markt. Zij hebben het inkomen, hun eigen oprit en zijn goed geïnformeerd.’ Tom Turrentine, director Plug-In Hybrid Electric Vehicle Research Center bij ITS-Davis.
‘Verantwoordelijkheid en leiderschap is nodig om in Amsterdam tot 100 procent uitstootvrije taxi’s in 2021 te komen. Het is een opmaat naar de stap om Amsterdam in 2025 volledig uitstootvrij te hebben.’ Abdeluheb Choho, loco-burgemeester gemeente Amsterdam.
‘Laadinfrastructuur is prioriteit nummer 1 voor de opschaling van elektrisch vervoer. 72 procent van de bezoekers van deze conferentie onderschrijft dit. Bovendien verwacht slechts 24 procent van de bezoekers dat snelladen in 2025 de meest dominante laadtechnologie zal zijn.’ Roland Steinmetz, directeur bij EVConsult.
‘De afzetmarkt voor laadinfrastructuuroplossingen in Azië is nu al twee keer zo groot als de Europese of Amerikaanse markt. De Aziatische markt is zelfs bijna net zo groot als de Europese en Amerikaanse markt bij elkaar opgeteld.’ Kristof Vereenooghe, chief executive officer van EV-Box.
‘90 procent van het opladen van elektrische voertuigen gebeurt momenteel thuis. In Frankrijk heeft slechts 50 procent van de burgers thuis een eigen parkeerplek. In Nederland is dat 20 procent. Een betere reden voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur is er niet.’ Guillaume Berthier, European Director Sales & Marketing, Electric Vehicle bij de Renault Group.