Boter bij de vis | Column Bertho Eckhardt (BOVAG)
Het was de afgelopen jaren groot feest voor verkopers van (deels) elektrische auto’s. De fiscale stimuleringen waren fors en gelden nog steeds voor vol-elektrische voertuigen. Naast de circa 10.000 volledig elektrische auto’s, reden er ook 90.000 plug-ins de showrooms uit met de kofferbak vol subsidies. Die financiële voordelen waren en zijn echter vooral voorbehouden aan zakelijke rijders; een particulier heeft vooralsnog financieel weinig te winnen bij een EV. Natuurlijk is het goedkoop om op stroom te rijden en ja, juist de particulier zou voor die korte dagelijkse afstanden uitstekend uit de voeten kunnen met een auto op batterijen. Maar de aanschafprijs is vaak fors.
De tweedehands EV’s, waarvan de zakelijke contracten aflopen en die in een flinke bulk komend jaar op de markt komen, vinden hun weg dus straks niet of nauwelijks naar de Nederlandse occasionkoper. In plaats daarvan gaan ze naar het buitenland. Want in exotische oorden als Noorwegen, Moskou en zelfs Jordanië wordt wél subsidie verstrekt als je een (plug-in) hybride of volledig elektrische auto aanschaft. Met trailers tegelijk gaan onze gesubsidieerde stekkerauto’s de grens over. De handel kun je het niet kwalijk nemen: waarom moeite doen om de particulier te verleiden om in een stekkerauto te stappen, als er een exporteur op de stoep staat die je hele voorraad in één keer meeneemt? In de pers en in de politiek werd er schande van gesproken, maar het is nu eenmaal een logisch gevolg van een gebrek aan aandacht voor de particuliere markt. De fiscale miljarden waren vooral bestemd voor de zakelijke rijder, die op z’n werk een eigen laadplek kreeg en soms thuis ook nog. Jan met de Pet moet het doen met een mrb-vrijstelling of –korting en de mededeling dat een stekkerauto sowieso al zuiniger is.
En dus kwam daar de motie van PvdA-Kamerlid Ed Groot: ‘Onderzoek hoe we particulier wél aan de stekker krijgen’. Het Formule E Team (FET), waarin ook BOVAG zit, werd aan het werk gezet en na maanden beraad kwamen we maar tot één conclusie: boter bij de vis. De particulier stapt alleen in als ook hij direct financieel voordeel krijgt. Of op z’n minst: als de aanschafprijs van een EV niet substantieel hoger is dan van een vergelijkbare conventionele auto. Er moet dus simpelweg een aanschafsubsidie komen voor nieuwe EV’s, gecombineerd met een laadtegoed voor gebruikte stekkerauto’s, zodat je eerste jaar in feite gratis ‘tankt’. Die oproep wordt breed gedragen, door alle leden van het FET. Dit is het antwoord van experts op de vraag die de Tweede Kamer middels de motie-Groot stelde. Minister van Economische Zaken Henk Kamp wil echter nog nader studeren op de noodzaak van zulke duwtjes in de rug. Daarmee dreigt de oproep van het FET weg te zakken in de stroperige Haagse gang van zaken. Maar de particuliere consument wil geen stroop. Die wil boter bij de vis.
Bertho Eckhardt | Algemeen voorzitter BOVAG