©BMWi

TNO: 'Nog veel winst te behalen op gedrag zakelijke rijders plug-in hybrides'

Nieuws|Laatste update:

Uit het nieuwste TNO rapport ‘Monitoring van plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) april 2012 t/m maart 2016’ dat recentelijk naar de Tweede Kamer is gestuurd blijkt dat de groep beste PHEV-rijders 46 procent elektrische kilometers rijdt ten opzichte van 7 procent door de slechtste rijders. Met “beste” en “slechtste” worden in het rapport de groepen PHEV-rijders bedoeld met respectievelijk het hoogste en laagste aandeel elektrisch gereden kilometers.

De groep minst presterende PHEV-rijders heeft een groot effect op het gemiddeld aandeel elektrische kilometers van de PHEV-vloot en maskeert zo de klimaatwinst die kan worden behaald met deze auto’s.

Monitoren
Het Formule E-team (FET) schreef in oktober 2013 het “Plan van Aanpak verbeteren gebruik Plug-In hybride auto’s” om het aandeel elektrisch gereden kilometers door zakelijke rijders van PHEV’s te verhogen. Dit zou moeten resulteren in een daling van het gemiddeld brandstofverbruik en daarmee ook de uitstoot van CO2. Om de voortgang te monitoren analyseert TNO jaarlijks gebruiksdata van PHEV’s.

Focus op laadgedrag
Het Formule E -Team (FET) stelt dat de focus de komende tijd moet liggen op het verbeteren van het laadgedrag van de groep slecht-laders. Hiermee is naar verwachting sneller klimaatwinst te behalen dan de beste rijders nog meer te laten laden. Bert Klerk, voorzitter FET: “Door te laten zien wat de haalbare vermindering van CO2-uitstoot is en in te zetten op maatregelen kan deze grotere groep slecht-laders worden getriggerd het gedrag van de beste rijders te over te nemen. Eerder gaven we de brochure ‘Sturen op Stekkeren’ uit die gaat over hoe het elektrisch potentieel  van de PHEV beter benut kan worden.”

Minder zuinig dan 2013
Ondanks de inspanningen van het FET is er een lichte trend dat er met PHEV’s gemiddeld genomen minder zuinig wordt gereden dan in 2013. Bert Klerk:  “De belangrijkste oorzaak hiervan is dat er meer modellen op de markt zijn gekomen met een kleinere elektrische range. De verschillen in prestaties tussen modellen en rijders zijn groot. Zo stoten BMWi3-rijders gemiddeld slechts 28 gram CO2 per kilometer uit terwijl die van de Mitsubishi Outlander 135 gram CO2 per kilometer uitstoten. De groep PHEV-rijders die het meeste laadt, rijdt aanzienlijk zuiniger dan de berijders van een conventionele auto.”

Impact PHEV
Er rijden in Nederland nu 99.123 PHEV’s en 13.573 volledig elektrisch auto’s. Plug-in hybrides versnellen de transitie naar volledig elektrische auto’s. Een versnelde overgang naar elektrisch rijden is noodzakelijk voor het behalen van de klimaatafspraken van Parijs en draagt bij aan een schoner Nederland met kansen voor het bedrijfsleven.

‹ Naar overzicht