English
©(foto: Netbeheer Nederland)

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) | Snel laden, maar wel betaalbaar graag

Nieuws|Laatste update:

De vraag om elektrische auto’s met een grotere actieradius houdt aan. Een grotere actieradius betekent een grotere batterijcapaciteit. Een grotere batterijcapaciteit betekent dat het langer duurt om een auto op te laden. Maar als we nog niet op de plaats van bestemming zijn, dan willen we zo snel mogelijk de auto weer in en door. En dus zijn er snelladers van bijvoorbeeld FastNed, MisterGreen en Tesla om – de naam zegt het al – auto’s snel op te laden. Laadvermogens van 50 kW zijn al gangbaar en er wordt gewerkt aan systemen met laadvermogens van 150 kW en meer. Dat zijn grote vermogens en dus grote laadstromen, grote netaansluitingen en grote kosten.

Onlangs was ik op de verzorgingsplaats Haarrijn, aan de westzijde van de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, waar MisterGreen en Alfen de handen ineen hebben geslagen om te kijken of het ook zonder grote netaansluiting en bijbehorende grote kosten kan. Via een pilot onderzoeken ze of de netaansluiting van het snellaadstation kleiner zou kunnen zijn als er gebruik wordt gemaakt van een container voorzien van batterijpakketten die worden ontladen als er auto’s staan te laden en die tussen de laadbeurten door weer worden opgeladen. Dat opladen gebeurt deels vanuit het net en deels vanuit op het dak geplaatste zonnepanelen. Netbeheerder Stedin levert de netaansluiting.

De pilot loopt nog en de eerste concrete tussenresultaten worden in de loop van mei verwacht, maar de voorlopige resultaten laten al wel zien dat de driehoek ‘snellaadstation – batterijpakketten – netaansluiting’ technisch gezien werkt. Het is dus alleen nog een kwestie van de juiste dimensionering van de netaansluiting en de batterijpakketten om te bepalen of de business case óók kan werken.

De netbeheerders staan voor betrouwbare, veilige en betaalbare energienetten. Traditionele netverzwaringen zijn in het veranderende energiesysteem niet langer altijd de beste oplossing, want te duur en te laat. Netbeheerders zijn daarom volop aan de slag om hun netten slimmer te maken, zodat de capaciteit efficiënter benut kan worden. Netbeheerders zijn voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kosten van netaansluitingen zo laag mogelijk te houden en werken daarom graag mee aan pilots van marktpartijen zoals bij Haarrijn. Want innovaties en vooruitgang bieden ons prachtige mogelijkheden, zoals het snel opladen van onze auto’s, maar het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven.

Wil Scholten
Programmamanager Netbeheer Nederland

‹ Naar overzicht

Rijksoverheid investeert met 6 regio's in aanleg laadpalen: komend jaar 213 laadpunten per werkdag nodig

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat samen met 6  regio’s en de netbeheerders en  aan de slag om slim en snel meer laadpalen te plaatsen in heel Nederland. Hiertoe tekenen de partijen vandaag een...
Nieuws|Laatste update:

Elektrisch rijden aantrekkelijk voor groot deel automobilisten met conventionele auto’s

Het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) heeft onlangs het rapport ‘Met de stroom mee, het stimuleren van elektrisch rijden’ gepubliceerd waaruit blijkt dat elektrisch rijden een interessante optie is voor een groot deel van de automobilisten...
Nieuws|Laatste update:

Onlinesupermarkt Picnic neemt duizendste elektrische bezorgenwagen in gebruik

Onlinesupermarkt Picnic heeft een mijlpaal bereikt: de duizendste elektrische bestelwagen van het bedrijf is de weg op. Dit maakt de onlinesupermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek. De wagentjes reden tot nu toe...
Foto's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 15 juni – zondag 5 juli 2020

Elektrische deelauto's voor 15 Oost-Vlaamse gemeenten In 15 Zuid-Oost-Vlaamse gemeenten zijn vanaf nu 1 tot 3 elektrische deelwagens ter beschikking via het regionaal deelsysteem van Valckenier Share. Hoewel autodelen in Vlaanderen aan een...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Volkswagen transformeert Zwickau tot grootste Europese fabriek elektrische auto’s

De laatste auto met verbrandingsmotor is van de productielijn in de Volkswagen-fabriek in het Duitse Zwickau gerold. Vanaf nu concentreert de productiefaciliteit zich uitsluitend op de bouw van volledig elektrische auto’s. Dit geldt voor zowel...
Nieuws|Laatste update: