Foto van de week | 100 miljoen groeigeld voor ‘elektrische’ onlinesupermarkt Picnic
Een aantal Nederlandse familiefondsen investeert gezamenlijk 100 miljoen euro in online supermarkt Picnic. Het stelt Picnic in staat om goede service te combineren met gratis bezorging door compacte elektrische autootjes.
De innovatieve en duurzame tech-aanpak van Picnic maakt indruk bij investeerders. Het gaat om NPM Capital (de participatiemaatschappij van familiebedrijf SHV Holdings) en beleggingsfondsen De Hoge Dennen, Hoyberg en Finci. De betrokken familiefondsen investeren voor de lange termijn.
Picnic begon anderhalf jaar geleden met het elektrische bezorgen van boodschappen. De investering stelt de websuper in staat om de ambitieuze groeiplannen te verwezenlijken.
NPM investeert voor lange termijn in Nederlandse ondernemingen met een duurzame missie. Bart Coopmans, managing director van NPM: ‘Picnic is typisch een bedrijf dat in onze langetermijnstrategie past. Een geweldige Nederlandse innovatie met een sterk merk, een ambitieus team en enorme potentie. Wij zijn er trots op dat wij hiervan deel uit kunnen maken.’
Picnic zal waarschijnlijk dit jaar al voor ruim 2.000 mensen werkgelegenheid bieden. Dit zal op termijn oplopen naar 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen.
Picnic is onder meer actief in Utrecht, Amersfoort en Almere en kondigde onlangs aan ook te starten in onder meer Delft, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Ede en Veenendaal. Ruim 30.000 huishoudens hebben inmiddels boodschappen gedaan bij de onlinesupermarkt en de elektrische wagentjes zijn inmiddels een vertrouwd onderdeel van het straatbeeld. De groei van Picnic heeft vanwege het elektrisch rijden geen negatieve gevolgen voor het milieu.