Column Jan Wouters (AutomotiveNL) | Gaat de elektrische auto het maken?
De elektrische auto gaat een mooie tijd tegemoet. De TCO gaat elk jaar verder omlaag. Alle fabrikanten komen met nieuwe modellen en de elektrische auto is, indien gekoppeld aan duurzame energie, hét middel om de CO2 uitstoot voor een groot deel te verlagen. Bovendien wordt het voor de auto met verbrandingsmotor steeds duurder om aan de emissie-eisen te voldoen. Kortom wij EV-fans kunnen rustig achterover leunen, want nu draait alles op de automaat.
Echter zouden we wat genuanceerder moeten kijken naar alle toekomstvoorspellingen die ons worden voorgespiegeld. Enerzijds geloven we nogal vaak dat de meerderheid van de insiders het bij het juiste eind heeft, anderzijds geloven we in eenzijdige extrapolaire ontwikkelingen en denken we ooit een bepaald optimum te benaderen. Bovendien geloven we dat de tijd waarin we leven uniek is en veel baanbrekender dan ooit. En daarbij is het nu natuurlijk ‘echt’ vijf voor twaalf. Daarnaast heeft niet iedereen belang bij de elektrische auto om maar even een open deur in te trappen.
Dat de meerderheid van de voorspellers er flink naast kan zitten, heeft het verleden keer op keer aangetoond. Tot vier jaar geleden werd de peak-oil theorie door vrijwel iedereen verkeerd geïnterpreteerd, omdat deze theorie uitgaat van statische (prijs- en innovatie-onafhankelijke) voorraden. Ook voorspellingen over revolutionaire innovaties zijn in het verleden vaak volkomen verkeerd geweest, van voorspellingen over het aandeel van de wankel- (rotatie) motor in 1980 (0,2% ipv de ’beloofde’ 20-60%) tot aan het opraken van de olie in 1985 volgens de club van Rome. Ook de profetie van Mercedes, Ford, GM, Honda enz. over het uitbrengen van brandstofcel-auto’s aan het begin van het huidige decennium hoort in het rijtje missers thuis.
Het gehele automotive verleden ligt in een twee kilometer groot archief in Helmond. Met behulp van dit archief kan redelijk goed ‘berekend’ worden welke voorspellingen wel zullen uitkomen, omdat bepaald kan worden waarin het heden afwijkt van het verleden en waar niet. Daarom geloof ik erin dat de elektrische auto het zeker gaat maken en het omslagpunt (TCO) ergens rond 2022 ligt. Maar dan zal wel een bepaald voorkeursbeleid onderweg naar 2022 gehandhaafd moeten blijven. En dit voorkeursbeleid zal sowieso geld opleveren voor de BV Nederland, zelfs als duurzame energie duurder is dan ‘fossiel’, simpelweg omdat we minder hoeven te importeren.
En als we deze duurzame energie koppelen aan stadsdistributievoertuigen, bussen en LEV’s zijn we eindelijk aanbeland bij de titel van dit ‘epistel’ .
Jan Wouters (AutomotiveNL)