Column Bertho Eckhardt (BOVAG) | Realiteitszin
Om te beginnen even een paar feiten op een rij. Er rijden momenteel ruim 8,4 miljoen personenauto's rond in Nederland. Iets meer dan 15.000 daarvan zijn in de ware zin des woords elektrische voertuigen. Auto's dus, die volledig elektrisch aangedreven worden. Daarnaast zijn er nog zo'n 99.000 auto’s die aangedreven worden door een combinatie van een verbrandingsmotor en een elektromotor: de plug-in hybrides en de auto’s met een zogenoemde range extender.
Het is nog niet zo heel lang geleden dat er mensen waren die beweerden dat er in 2020 wel een miljoen elektrische auto’s zouden rijden in Nederland. Als je weet dat er 400.000 tot 450.000 nieuwe auto’s per jaar worden verkocht, dan zou je dus, om eind 2020 dat aantal van een miljoen te bereiken, vanaf nu elk jaar tenminste 250.000 nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen in Nederland. Volstrekt onrealistisch. Zoveel elektrische auto’s zijn er nog helemaal niet beschikbaar in Nederland. Het gerenommeerde onderzoeksbureau UBS voorspelde onlangs dat in 2025 in Europa 30 procent van nieuw verkochte auto’s een elektrisch voertuig (EV) is. In Nederland zijn dat er pakweg 150.000 per jaar. In dat tempo duurt het nog steeds zes á zeven jaar voordat er een miljoen EV’s rondrijden. Gerekend vanaf 2025. BOVAG heeft de afgelopen jaren steeds gepleit voor wat meer realiteitszin. Dat werd ons vaak niet in dank afgenomen en al snel uitgelegd als ‘onwil’ of ‘doemdenken’. Toch vinden wij het belangrijk dat er realiteitszin aan de dag wordt gelegd in de discussies rond de introductie van de elektrische auto. Realiteitszin die bij de ‘believers’ nog wel eens ontbreekt.
BOVAG zit in het Formule E Team omdat we geloven dat de EV – al dan niet in combinatie met een brandstofcel - de toekomst heeft en dat de introductie daarvan wel een handje geholpen kan worden. Bijvoorbeeld door te zorgen dat de laadinfrastructuur niet achterloopt bij de groei van het aantal stekkerauto’s. Of door de particulier te verleiden elektrisch te gaan rijden, bijvoorbeeld door bij hem of haar de onzekerheid rond de levensduur van gebruikte accu’s weg te nemen.
Maar dat is nog wat anders dan binnen een paar jaar de verkoop van alle verbrandingsmotoren willen verbieden. Of voorspellen dat er binnen een paar jaar een miljoen EV’s rond rijden. Dat kan de markt eenvoudigweg niet leveren. Kijk maar wat er in de pijplijn zit aan EV’s – dat houdt nog niet over. En daarvoor is het tempo van het vervangen van auto’s te laag: een auto gaat gemiddeld 18 (!) jaar mee in Nederland, en dat is ook heel duurzaam. Als je het linksom of rechtsom wél voor elkaar zou krijgen dat het overgrote deel van de nieuw geproduceerde EV’s naar Nederland komt – en dat kan alleen met heel veel belastinggeld – dan zet dat wereldwijd geen zoden aan de dijk. Wat er in dat geval hier in Nederland meer wordt verkocht aan EV’s, wordt elders minder verkocht. Het zogenoemde waterbedeffect.
De EV is here to stay; daar zijn we van overtuigd. Maar zijn introductie zal geleidelijk gaan. De productie wordt langzaam opgeschroefd. De actieradius zal toenemen en de prijs zal dalen, zodat hij ook interessant wordt voor de particulier. Stap voor stap. Laten we de verwachtingen temperen bij de beleidsmakers en lobbyisten. Het duurt met name voor de particulier nog even voordat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Laten we de lof zingen van de elektrische auto, maar wel met twee benen op de grond.
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG