English
©BOVAG

Column Bertho Eckhardt (BOVAG) | Realiteitszin

Nieuws|Laatste update:

Om te beginnen even een paar feiten op een rij. Er rijden momenteel ruim 8,4 miljoen personenauto's rond in Nederland. Iets meer dan 15.000 daarvan zijn in de ware zin des woords elektrische voertuigen. Auto's dus, die volledig elektrisch aangedreven worden. Daarnaast zijn er nog zo'n 99.000 auto’s die aangedreven worden door een combinatie van een verbrandingsmotor en een  elektromotor: de plug-in hybrides en de auto’s met een zogenoemde range extender.

Het is nog niet zo heel lang geleden dat er mensen waren die beweerden dat er in 2020 wel een miljoen elektrische auto’s zouden rijden in Nederland.  Als je weet dat er 400.000 tot 450.000 nieuwe auto’s per jaar worden verkocht, dan zou je dus, om eind 2020 dat aantal van een miljoen te bereiken, vanaf nu elk jaar tenminste 250.000 nieuwe elektrische auto’s moeten verkopen in Nederland.  Volstrekt onrealistisch. Zoveel elektrische auto’s zijn er nog helemaal niet beschikbaar in Nederland. Het gerenommeerde onderzoeksbureau UBS voorspelde onlangs dat in 2025 in Europa 30 procent van nieuw verkochte auto’s een elektrisch voertuig (EV) is. In Nederland zijn dat er pakweg 150.000 per jaar.  In dat tempo duurt het nog steeds zes á zeven jaar voordat er een miljoen EV’s rondrijden. Gerekend vanaf 2025. BOVAG heeft de afgelopen jaren steeds gepleit voor wat meer realiteitszin. Dat werd ons vaak niet in dank afgenomen en al snel uitgelegd als ‘onwil’ of ‘doemdenken’.  Toch vinden wij het belangrijk dat er realiteitszin aan de dag wordt gelegd in de discussies rond de introductie van de elektrische auto. Realiteitszin die bij de ‘believers’ nog wel eens ontbreekt.

BOVAG zit in het Formule E Team omdat we geloven dat de EV – al dan niet in combinatie met een brandstofcel - de toekomst heeft en dat de introductie daarvan wel een handje geholpen kan worden. Bijvoorbeeld door te zorgen dat de laadinfrastructuur niet achterloopt bij de groei van het aantal stekkerauto’s. Of door de particulier te verleiden elektrisch te gaan rijden, bijvoorbeeld door bij hem of haar de onzekerheid rond de levensduur van gebruikte accu’s weg te nemen.

Maar dat is nog wat anders dan binnen een paar jaar de verkoop van alle verbrandingsmotoren willen verbieden. Of voorspellen dat er binnen een paar jaar een miljoen EV’s rond rijden. Dat kan de markt eenvoudigweg niet leveren. Kijk maar wat er in de pijplijn zit aan EV’s – dat houdt nog niet over. En daarvoor is het tempo van het vervangen van auto’s te laag: een auto gaat gemiddeld 18 (!) jaar mee in Nederland, en dat is ook heel duurzaam. Als je het linksom of rechtsom wél voor elkaar zou krijgen dat het overgrote deel van de nieuw geproduceerde EV’s naar Nederland komt – en dat kan alleen met heel veel belastinggeld – dan zet dat wereldwijd geen zoden aan de dijk. Wat er in dat geval hier in Nederland meer wordt verkocht aan EV’s, wordt elders minder verkocht. Het zogenoemde waterbedeffect.

De EV is here to stay; daar zijn we van overtuigd. Maar zijn introductie zal geleidelijk gaan. De productie wordt langzaam opgeschroefd. De actieradius zal toenemen en de prijs zal dalen, zodat hij ook interessant wordt voor de particulier. Stap voor stap. Laten we de verwachtingen temperen bij de beleidsmakers en lobbyisten. Het duurt met name voor de particulier nog even voordat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Laten we de lof zingen van de elektrische auto, maar wel met twee benen op de grond.

Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand: ‘61 procent meer volledig elektrische personenauto’s verkocht in 2017, Tesla marktleider’

Nederland heeft in 2017 61 procent meer volledig elektrische personenauto’s (BEV’s) verwelkomd dan in het voorgaande kalenderjaar. Dit blijkt uit de jaarlijkse marktanalyse van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). De...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 15 januari – zondag 21 januari 2018

NIU opent eerste flagshipstore in Amsterdam De deuren van NIU’s eerste Europese flagshipstore zijn sinds geopend. De elektrische scooterwinkel is gevestigd aan de van Baerlestraat 108 in Amsterdam. NIU is een snelgroeiend e-scootermerk uit...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Column Wil Scholten (Netbeheer Nederland) |Batterijen in het buitenland

Automobilisten die met hun elektrische auto in Europa op vakantie gaan, vertel ik niks nieuws als ik zeg dat dat iets meer planning vraagt dan rondtoeren in een gewone brandstofauto. Laadpunten zijn nog niet op elke straathoek te vinden en bovendien...
Nieuws|Laatste update:

NKL presenteert richtlijnen elektrisch vervoer voor gemeenten en marktpartijen

NKL (Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur) presenteert een nieuwe versie van de Basisset Afspraken Laadpaal voor elektrisch vervoer. Deze update is op basis van actuele inzichten en ervaringen uit recente aanbestedingen opgesteld. Samen met...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Elektrische Toyota e-Palette Concept bezorgt pizza zonder bestuurder

Toyota heeft op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de e-Palette Concept gepresenteerd, een zelfstandig rijdend elektrisch aangedreven voertuig. Een voorbeeld waarvoor de e-Palette Concept ingezet kan worden, is pakket- en pizzabezorging....
Video's|Laatste update: