English
©Van Leeuwen Oplaad

DOET: ‘Laad ook thuis en op kantoor veilig’

Nieuws|Laatste update:

Met het groeiend aantal elektrische auto’s wordt er steeds vaker en langer aan huis geladen. Naast het laden via laadpunten is er een groep elektrische rijders die het doorsnee stopcontact gebruikt om op te laden. Dit is een toegankelijke manier van laden gezien stopcontacten overal wel te vinden zijn, toch dient men hier volgens Vereniging DOET ook een kanttekening bij te plaatsen. Want laden via het stopcontact vergt de juiste voorzorgsmaatregelen.

Vereniging DOET hierover: ‘De voorwaarde om een stopcontact voor laadsessies veilig te gebruiken, is dat de bekabeling hiervoor in orde moet zijn om bijvoorbeeld oververhitting of kortsluiting te voorkomen. Dat betekent dat de bekabeling en de stekkerdoos hoge vermogens aan moet kunnen en dat het gebruikte stopcontact te allen tijde geaard moet zijn. Het gebruik van standaard verlengkabels wordt daarnaast sterk afgeraden.’

Elektrische auto’s gebruiken een hoog vermogen tijdens het laden via het stopcontact. Dit betekent dat oude kabels en/of stopcontacten vatbaar zijn voor smelten of kortsluiting. Indien men regelmatig laadt via het stopcontact is het advies van Vereniging DOET om de bekabeling na te laten lopen door een elektricien. Want ondanks dat het laden vaak lang goed gaat, wordt de kans op doorbranden bij intensief gebruik steeds groter, gezien er met het steeds opnieuw in en uitpluggen ruimte en weerstand ontstaat in het stopcontact met warmteontwikkeling en mogelijke kortsluiting tot gevolg. Willem van Leeuwen, oprichter van Van Leeuwen Oplaad, ziet zowel in thuissituaties als bij bedrijven soms de gekste dingen (red. zie foto): ‘Laden vanuit het keukenraam met een verlengkabel zie ik regelmatig, dat moet toch kunnen denkt men dan. De veiligste optie is dan ook om over te stappen op een laadpunt in combinatie met een energy manager. Deze apparatuur is ontworpen om met hogere vermogens om te gaan en zorgt ervoor dat men sneller en veiliger laadt. Daarnaast zijn deze laadpunten neerslagbestendig wat ze buiten veel veiliger in gebruik maakt dan een doorsnee stopcontact.’

Vereniging DOET raadt daarom sterk aan installatie van laadpunten altijd door een erkende elektricien uit te voeren, bij voorkeur met een aansluiting op een aparte groep in de meterkast zodat men zowel veilig als snel het voertuig op kan laden.

‹ Naar overzicht

250 elektrische auto’s voor ENGIE

110 van de 250 nieuwe elektrische auto’s die ENGIE heeft aangeschaft, zijn officieel overgedragen aan de berijders. ENGIE heeft de ambitie een groenere mobiliteit te realiseren: in 2021 is 40 procent van het wagenpark vol-elektrisch. ENGIE...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Rotterdam opent laadplein voor elektrische auto’s

In Rotterdam is aan de Veerhaven het eerste laadplein van de havenstad voor elektrische auto’s geopend. Samen met ENGIE realiseerde de gemeente dit openbare en slimme laadplein. Het biedt ruimte voor 10 auto’s.  Op het plein, dat...
Foto's|Laatste update:

Publicatie van de maand | Laadpaalkleven kan worden bestreden met stimuleringstarief

Laadpaalkleven is een steeds groter wordend probleem. Het probleem van elektrische rijders die onnodig lang een laadpaal bezet houden kan effectief worden bestreden door prijsprikkels in de vorm van een stimuleringstarief. Dit blijkt uit onderzoek van...
Publicatie van de maand|Laatste update:

Oproep: deelname gevraagd van elektrische rijders aan enquête Wereldbank

In december 2018 vindt in Polen de klimaattop “COP24" van de Verenigde Naties plaats. Voor deze klimaattop doet EVConsult, in opdracht van de Wereldbank, een wereldwijd onderzoek naar de status van elektrische mobiliteit. Onderdeel van...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Schiphol wordt electric city

Schiphol verandert meer en meer in een electric city. Word men vanaf de gate met de bus naar het vliegtuig gereden? Dan is dat vaak elektrisch. Pakt men na de vlucht een taxi? Dan kan dat elektrisch. Reist men liever met de bus van of naar Schiphol?...
Video's|Laatste update: