English
©Van Leeuwen Oplaad

DOET: ‘Laad ook thuis en op kantoor veilig’

Nieuws|Laatste update:

Met het groeiend aantal elektrische auto’s wordt er steeds vaker en langer aan huis geladen. Naast het laden via laadpunten is er een groep elektrische rijders die het doorsnee stopcontact gebruikt om op te laden. Dit is een toegankelijke manier van laden gezien stopcontacten overal wel te vinden zijn, toch dient men hier volgens Vereniging DOET ook een kanttekening bij te plaatsen. Want laden via het stopcontact vergt de juiste voorzorgsmaatregelen.

Vereniging DOET hierover: ‘De voorwaarde om een stopcontact voor laadsessies veilig te gebruiken, is dat de bekabeling hiervoor in orde moet zijn om bijvoorbeeld oververhitting of kortsluiting te voorkomen. Dat betekent dat de bekabeling en de stekkerdoos hoge vermogens aan moet kunnen en dat het gebruikte stopcontact te allen tijde geaard moet zijn. Het gebruik van standaard verlengkabels wordt daarnaast sterk afgeraden.’

Elektrische auto’s gebruiken een hoog vermogen tijdens het laden via het stopcontact. Dit betekent dat oude kabels en/of stopcontacten vatbaar zijn voor smelten of kortsluiting. Indien men regelmatig laadt via het stopcontact is het advies van Vereniging DOET om de bekabeling na te laten lopen door een elektricien. Want ondanks dat het laden vaak lang goed gaat, wordt de kans op doorbranden bij intensief gebruik steeds groter, gezien er met het steeds opnieuw in en uitpluggen ruimte en weerstand ontstaat in het stopcontact met warmteontwikkeling en mogelijke kortsluiting tot gevolg. Willem van Leeuwen, oprichter van Van Leeuwen Oplaad, ziet zowel in thuissituaties als bij bedrijven soms de gekste dingen (red. zie foto): ‘Laden vanuit het keukenraam met een verlengkabel zie ik regelmatig, dat moet toch kunnen denkt men dan. De veiligste optie is dan ook om over te stappen op een laadpunt in combinatie met een energy manager. Deze apparatuur is ontworpen om met hogere vermogens om te gaan en zorgt ervoor dat men sneller en veiliger laadt. Daarnaast zijn deze laadpunten neerslagbestendig wat ze buiten veel veiliger in gebruik maakt dan een doorsnee stopcontact.’

Vereniging DOET raadt daarom sterk aan installatie van laadpunten altijd door een erkende elektricien uit te voeren, bij voorkeur met een aansluiting op een aparte groep in de meterkast zodat men zowel veilig als snel het voertuig op kan laden.

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 mei – zondag 26 mei 2019

Vlaanderen krijgt tot 2020 nog minstens 3 waterstoftankstations Tot 2020 krijgt Vlaanderen er nog minstens 3 publieke waterstoftankstations bij. Deze worden momenteel voorbereid binnen de Europese projecten H2Benelux en Waterstofregio 2.0. Dat...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Medewerkers ABN AMRO mogen enkel nog een elektrische auto leasen

ABN AMRO schakelt de komende jaren volledig over op elektrisch rijden. Vanaf juli 2019 geeft de bank alleen nog maar elektrische leaseauto’s uit aan personeelsleden die de auto nodig hebben voor hun werk. Op deze manier moet over 5 jaar het...
Nieuws|Laatste update:

Amsterdam bereikt mijlpaal van 1.000 elektrische taxi’s

Amsterdam heeft samen met de taxiorganisaties en chauffeurs van elektrische taxi’s de mijlpaal gevierd van 1.000 elektrische taxi’s in de stad. Per jaar betekent dit zo’n 8.804.340 elektrische taxikilometers. De taxibranche is...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Triodos Bank krijgt ’s werelds grootste bidirectionele laadplein

Bij het nieuwe, remontabel kantoorgebouw van Triodos Bank naast station Driebergen-Zeist verreist ’s werelds grootste bidirectionele laadplein.  Vanaf aankomend najaar zijn op de locatie 120 slimme laders in staat om zonne-energie in de...
Foto's|Laatste update: