English
©TU Eindhoven

Betere voorspellingen groei elektrisch vervoer door nieuw model

Nieuws|Laatste update:

Volgens het SparkCity-model heeft Nederland in 2030 bijna 3 miljoen elektrische auto’s. Dan is 88 procent van de nieuwverkochte auto’s elektrisch. Het regeringsbeleid is erop gericht om in 2030 alleen nog emissieloze auto’s te verkopen.

De TU Eindhoven lanceert Het SparkCity-model. Met dit nieuwe model van de TU Eindhoven kunnen, rekening houdend met een veelheid aan factoren, scenario’s worden doorgerekend over de groei van elektrisch rijden. Het SparkCity model is ook gemaakt door (red. het kennis- en innovatiecentrum voor smart charging) en NKL (Nationaal Kennisplatform laadinfrastructuur).

Daarbij kan worden ingezoomd op wijken en straten. Ook de effecten van beleid zoals het stimuleren van smart charging, kunnen gemakkelijk worden meegenomen. Het model geeft overheden, netbeheerders en bedrijven de mogelijkheid om samen scenario’s op te stellen en door te rekenen. Zo kan het model berekenen wat de consequenties zijn van het regeringsbeleid om in 2030 alleen nog maar emissieloze auto's te verkopen. 

Het SparkCity-model is een agent-based model. Op basis van echte kaarten van echte wijken maakt de computer een animatie van het leven van mensen en hoe zij hun voertuigen gebruiken gedurende de dag. Allerlei aannames kunnen worden aangepast op basis van de inzichten van deskundigen uit de praktijk en het model maakt vervolgens zichtbaar wat de gevolgen hiervan zijn. Zo leiden goedkopere accu’s tot meer verkopen maar ook tot auto’s die langere afstanden afleggen en die minder vaak hoeven te laden en dit sneller kunnen doen. Een toename van elektrische auto’s kan ook leiden tot een overbelasting van het elektriciteitsnetwerk in een wijk. Door gebruik te maken van Smart Charging kunnen ze het netwerk stabiliseren en kan er meer stroom uit zon en wind gebruikt worden. Ook de consequenties van beleid van gemeenten met betrekking tot oplaadpunten kunnen via het model zichtbaar worden gemaakt.

De naam SparkCity is een samenvoeging van twee woorden: Spark en City. ‘Spark’ refereert allereerst aan elektriciteit omdat de duurzame energiesystemen van de toekomst overwegend elektrisch zullen zijn. Spark verwijst ook aan de vonk van inspiratie die de makers met het model hopen te laten overspringen bij en tussen de partijen die bij deze transitie betrokken zijn. ‘City’ refereert aan de wijze waarop het model is opgezet, met realistische wijken waarin mensen en machines leven die op hun beurt weer de basis zijn voor de bottom-upvoorspellingen van dit moderne agent-based model.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

RAI Vereniging: verkoop elektrische auto verdubbelt in 2018

RAI Vereniging voorspelt dat de nieuwverkoop van volledig elektrische auto’s in 2018 verdubbelt. De brancheorganisatie verwacht dat er in 2018 naar schatting 15.000 nieuwe volledig elektrische auto’s verkocht worden. Dat zal bijna 4...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Tesla presenteert elektrische truck en nieuwe Tesla Roadster 2

Tesla heeft bij de presentatie van zijn elektrische vrachtwagen een konijn uit een hoge hoed getoverd: een nieuwe versie van de Tesla Roadster, oftewel de Tesla Roadster 2. Bij de presentatie van de elektrische truck heeft topman Elon Musk onthuld...
Foto's|Laatste update:

Video van de week | Drenthe en Groningen krijgen 1.000 extra openbare laadpalen

Er komen in Drenthe en Groningen 1.000 extra openbare laadpalen voor elektrische auto's. Gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de ChristenUnie hierover: ‘Samen met de provincie Groningen gaan we een aanbesteding doen voor 1.000 palen. Daar is...
Video's|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 13 november – zondag 19 november 2017

Zonnepanelen en laadpunten voor nieuw P+R-terrein Groningen De stad Groningen heeft er een nieuw P+R-terrein bijgekregen; aan de Friesestraatweg, bij de wijk Reitdiep. De overkapping levert dankzij de 958 zonnepanelen op het dak groene energie. De...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

‘Laadpaalklever’ houdt laadpunt onnodig lang bezet

Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrisch rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Elektrische auto’s staan gemiddeld 6 uur bij een openbaar laadpunt, waarvan slechts iets meer dan 2 uur geladen wordt. Dat...
Nieuws|Laatste update: