English
©AutomotiveNL

Column Jan Wouters (AutomotiveNL) | Stuivertje wisselen

Nieuws|Laatste update:

De elektrische auto (BEV) begint de status van volwassene te bereiken. Vrijwel iedereen is ervan overtuigd dat het marktaandeel personenauto’s snel zal stijgen en de plaats van de verbrandingsmotor als dominante technologie zal overnemen. Zeker als nieuwe batterij-technologieën zoals solid-state en lithium-zwavel op een redelijk korte termijn en lithium-magnesium op de langere termijn op de markt komen. Met het volwassen worden van het product neemt ook de nieuwheid af en daarmee ook de interesse (behalve van technici uiteraard).

In de geschiedenis is het ooit stuivertje wisselen geweest tussen de BEV en de auto die gebruik maakt van waterstof (in een verbrandingsmotor of brandstofcel). In 2002 toen General Motors de GM EV1 doodverklaarde, piekte het aantal ‘waterstof conceptauto’s’ (van 3 stuks in 1997 tot 28 op jaarbasis). Vanaf 2007 zakte het aantal conceptcars in. Tegelijkertijd gaf International Energy Agency haar jaarlijkse rapport ‘Hybrid and Electric Vehicles’ de titel: The Electric Drives Take Off, hetgeen veelzeggend is. Indien we de huidige brandstofcelauto’s (FCEV) vergelijken met de BEV, zien we dat er weinig aanbod is, de prijs nog relatief hoog is en er geen fiscale voordelen ten opzichte van de BEV zijn. Anders dan bijvoorbeeld in Californië, waar er met een FCEV meer zero emission credits worden opgehaald dan met een BEV.

Voor de FCEV liggen er voldoende kansen op markten, waar naast de benodigde energie voor voortstuwing er veel extra energie nodig is. Bijvoorbeeld om een bus in de winter te verwarmen, voor de energiebehoefte voor het persen van vuil, tot aan het rijden met heftrucks in gekoelde ruimtes, waarbij ook nog de actieradius veel groter is vergeleken met een batterijheftruck, zodat er niet gewisseld hoeft te worden. Deze toepassingen zorgen ervoor dat de prijzen van brandstofcellen dalen. Volgens de U.S. Department Of Energy kan de prijs van een brandstofcel dalen van 180 dollar per kilowatt nu, naar 40 dollar per kilowatt in 2020 bij hoog volume productie en de prijs van de tank van 24 dollar per kilowattuur naar 10 dollar per kilowattuur in 2020.

Gaat de belangstelling voor waterstof de komende jaren opnieuw pieken? Op 7 december organiseert AutomotiveNL in samenwerking met WaterstofNet, de workshop ‘the supply chain of hydrogen electric vehicles’. Frappant hierbij is dat de workshop binnen drie weken al ‘uitverkocht’ was, hetgeen nooit eerder in de historie van AutomotiveNL is voorgekomen.     

Jan Wouters (AutomotiveNL)

‹ Naar overzicht

Publicatie van de maand | Verkoopaandeel elektrische auto's verdubbeld

In opdracht van het ministerie van Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) maandelijks een verkoopoverzicht samen voor elektrische voertuigen. Uit de meest recente cijfers blijkt dat het...
Publicatie van de maand|Laatste update:

2,5 keer zoveel elektrische scooters verkocht in 2018

Uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC blijkt dat over de eerste 9 maanden van 2018 in totaal 4.192 elektrische scooters zijn geregistreerd, bijna 2,5 keer als in dezelfde periode vorig jaar. In de eerste 9 maanden van 2017 verlieten 1.645...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Emco introduceert de Nova Sharing

Het Duitse familiebedrijf Emco startte 9 jaar geleden met de verkoop van elektrische scooters. Inmiddels ontwikkelt en fabriceert het zijn eigen producten en rijden er zo’n 10.000 op de Europese wegen. Onlangs introduceerde de onderneming zijn...
Nieuws|Laatste update:

Ecomobiel 2018: waterstof-elektrische auto's gaan hun plek veroveren

‘De toekomst in de automotive is elektrisch en waterstof elektrische mobiliteit zal een deel van die markt veroveren.’ Dit stelde Robert Dencher, voorzitter van het H2Platform tijdens het seminar Waterstof in Mobiliteit op de vakbeurs...
Nieuws|Laatste update:

Call Duurzame Living Labs voor transport en mobiliteit geopend

Onderzoeksconsortia kunnen tot en met 19 februari, 14.00 uur, voorstellen over living labs rond transport, bereikbaarheid en mobiliteit indienen bij NWO. In aanmerking komen voorstellen rond thema’s waarin maatschappelijke en wetenschappelijke...
Nieuws|Laatste update: