©ElaadNL

‘Elektrische auto’s vervangen elektriciteitscentrales’

Nieuws|Laatste update:

Eigenaren van elektrische auto's kunnen profiteren van overtollige elektriciteit uit hun autobatterijen. Via Vandebron en op basis van een speciaal ontwikkeld systeem kunnen consumenten bijdragen aan het evenwicht van vraag en aanbod op het hoogspanningsnet van netbeheerder TenneT.  

Als Transmission System Operator (TSO) is TenneT verantwoordelijk voor het evenwicht tussen vraag en aanbod van elektriciteit op het net, de zogenoemde balanshandhaving. De energietransitie stelt TenneT voor een uitdaging. De vraag naar en het aanbod van elektriciteit moet altijd in evenwicht zijn. Daarom zoekt TenneT naar nieuwe (decentrale) bronnen die flexibiliteit kunnen bieden. Het bundelen van meerdere, kleinere decentrale bronnen, bijvoorbeeld batterijen en accu's, is hier een voorbeeld van. Via een zogenoemde aggregator, in dit geval Vandebron, en blockchaintechnologie wordt de capaciteit van al die batterijen benut en kunnen ook consumenten op deze manier direct hun bijdrage leveren aan de energietransitie.

Het hele proces dat Vandebron en TenneT in de pilot gebruiken, is op basis van blockchaintechnologie ingericht. Het blockchainproject maakt deel uit van een breder programma van TenneT dat bestaat uit proefprojecten die zijn gericht op het flexibeler maken van het elektriciteitssysteem vanwege de sterke groei van duurzame elektriciteitsproductie door middel van voornamelijk zon en wind ten koste van conventionele elektriciteitscentrales.

Vandebron gaat in de pilot stroom leveren aan TenneT voor de handhaving van de balans. Deze elektriciteit is afkomstig uit de laadsessies van klanten met een elektrische auto. Tijdens het opladen van de elektrische auto's wordt op verzoek van TenneT gestart of gestopt met laden. Vandebron heeft hiervoor een algoritme ontwikkeld. Aan de pilot nemen Tesla-rijders middels een app deel. Vandebron faciliteert deze dienst voor zijn klanten die hiervoor een vergoeding krijgen. 

‹ Naar overzicht