English

Elektrische auto’s, scooters en fietsen in de winter gebruiken: zo houdt de accu het langer uit

Nieuws|Laatste update:

In de winter daalt niet alleen de temperatuur, maar ook de actieradius van elektrische auto’s en fietsen. Toch kunnen eigenaars in de koude maanden een optimale actieradius uit hun accu's halen, volgens de experts van DEKRA.

Van accu’s die het na een koude nacht laten afweten kunnen veel eigenaars van elektrische auto’s meepraten. ‘Als het koud is, neemt de elektrische weerstand van een accu toe, zodat die minder energie levert dan bij normale temperaturen. Veel autorijders zetten een oudere accu daarom bij temperaturen onder het minpunt ‘s nachts op een warme plek op om dit probleem te voorkomen’, zegt Andreas Richter van het DEKRA Competence Center Elektromobiliteit.

Eigenaars van elektrische fietsen, scooters en speed pedelecs kunnen de warmte in hun huis, schuur of berging op die manier ook benutten; een op temperatuur gebrachte accu kan zowel bij elektrische auto’s als fietsen bijdragen aan een grotere actieradius.

Op de aandrijving na is de verwarming de grootste energieverslinder van een elektrische auto. Wie in de winter voor een optimale actieradius wil zorgen, kan de auto voor het starten voorverwarmen met netstroom via de laadpaal. Veel elektrische auto’s bieden ook de mogelijkheid om alleen de werkelijk gebruikte delen van het interieur te verwarmen.

Bij tussenstops is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de deuren niet onnodig lang geopend blijven, zodat het interieur na het vervolgen van de rit niet opnieuw volledig hoeft te worden opgewarmd.

Kleine energieverbruikers, zoals de verlichting, het audiosysteem en de stoelverwarming hebben geen noemenswaardige invloed op de actieradius, zo blijkt uit onderzoeken door DEKRA. De expert waarschuwt ook voor misplaatste spaarzaamheid. ‘Wie bij slecht zicht, schemering of duisternis het licht te laat inschakelt of bij beslagen ruiten de airconditioning uit laat, brengt zichzelf en anderen nodeloos in gevaar.’

Om bij elektrische fietsen zoveel mogelijk kilometers uit de e-bike te halen is het zaak om pas vlak voor de start met de accu de kou in te gaan. Uit onderzoeken door DEKRA blijkt namelijk dat de thermische beschermhoes ervoor zorgt dat de warmte langer in de accu wordt vastgehouden, zodat de actieradius toeneemt.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | 50 Amsterdamse organisaties ondertekenen Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek

Ruim 50 publieke en private partijen hebben de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek (Green Deal ZES) ondertekend tijdens State of the Region 2019 in de Metropoolregio Amsterdam.  Doel is de gevolgen van de fors toenemende logistieke en...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 10 juni – zondag 23 juni 2019

‘Westen van Engeland’ koopt Nederlandse laadinfrastructuur De gemeenteraad van Bristol slaat de handen ineen met de lokale autoriteiten van Bath and North East Somerset, South Gloucestershire en North Somerset om het huidige netwerk...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Test & Reviews | Mercedes EQC

De nieuwe Mercedes-Benz EQC loopt sinds enkele maanden van de band in de Mercedes-Benz-fabriek in Bremen en kan per direct worden besteld. De Mercedes-Benz-EQ-modellen worden op dezelfde productielijn gebouwd als auto’s met conventionele of...
Test & reviews|Laatste update:

VDL Bus & Coach en Arriva gaan streeklijnen elektrisch laten rijden

VDL Bus & Coach trekt met de levering van 55 Citea’s LLE-115 Electric bussen samen met vervoerder Arriva op in de verdere groei naar zero-emissiebusvervoer in Limburg. In 2026 rijdt al het openbaar in Limburg elektrisch. Eind juni gaan 20...
Nieuws|Laatste update:

Allego plaatst 1.000 laadpalen in provincies Drenthe en Groningen

Allego gaat in de provincies Drenthe en Groningen 1.000 openbare laadpalen met ieder 2 laadpunten plaatsen, beheren en onderhouden. De laadpalen van Allego worden voorzien van 100 procent duurzame energie. De opwekking vindt plaats door Holthausen...
Nieuws|Laatste update: