English
©MRA-Elektrisch

Column Maarten Linnenkamp (MRA-Elektrisch) | Zijn we er klaar voor?

Nieuws|Laatste update:

In 2017 groeide het aantal verkochte volledig elektrische auto’s volgens brancheorganisatie ECEA met 132 procent. Er werden 10.000 nieuwe exemplaren verkocht, waarmee het aantal volledig elektrische auto’s in Nederland in één jaar is verdubbeld. Die groei past bij het groeipad dat partijen zoals ING al eerder voorspelde en wat insiders verwachten: binnenkort stappen we over op de elektrische auto. De overheid, laadpaalleveranciers en netwerkbeheerders moeten opschieten willen zij hun ambities op het gebied van elektrisch vervoer waarmaken. Aan hen de taak om nu snel de rode loper voor de elektrische auto uit te rollen.

Dat steeds meer mensen een volledig elektrische auto willen aanschaffen is niet zo gek, want de belangrijkste barrières worden in rap tempo geslecht. De actieradius van de auto’s neemt toe, de aanschafprijs gaat omlaag en het aantal laadpunten groeit. Allemaal redenen waarom consumenten overwegen om hun benzine- of dieselauto aan de kant zetten. Lokale overheden hebben er veel bij te winnen om die stap zo gemakkelijk mogelijk te maken. Door de regie te nemen houden zij grip op wat er in de openbare ruimte gebeurt en realiseren ze belangrijke lucht- en klimaatdoelstellingen. Maar hoe pakken zij die rol?

Initiatief nemen als lokale overheid is essentieel, want wie nu een elektrische auto aanschaft en afhankelijk is van een laadpunt op straat, moet daar vaak té lang op wachten. Dat frustreert en houdt de ontwikkeling tegen. Het goede nieuws is dat het beter gaat als lokale overheden de handen ineenslaan, zoals MRA-E laat zien met 80 gemeenten in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Door gezamenlijke aanbestedingen creëerden we hier volume, realiseerden we een scherpe prijs en al 2300 openbare laadpunten. Samen met de laadpaalexploitanten en netwerkbeheerders hebben we het aanvraagproces voor een laadpaal onder de loep genomen. Het resultaat: wie een elektrische auto aanschaft kan nu veel sneller rekenen op een openbare laadpaal. Omdat we vinden dat het nog steeds beter kan, blijven we schaven. Maar wat telt is dat we samen voor elkaar krijgen wat de individuele partners niet lukt.

Vanuit MRA-E delen we onze kennis en ervaring graag. Dat geldt ook voor de vooruitgang die we boeken bij zero emissie goederendistributie, de inzet van elektrische deelauto’s of het zichtbaar maken van elektrisch rijden in beleid en uitvoering. Op al die onderwerpen valt nog veel te winnen en werpt samenwerking vruchten af. Binnenkort breekt de elektrische auto onherroepelijk door. Samen zorgen we dat we er klaar voor zijn!

‹ Naar overzicht

Onoph Caron van ElaadNL: ‘Nederland is koploper smart charging’

De Nederlandse netbeheerders ondertekenden onlangs een overeenkomst om nog eens 5 jaar door te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Daarbij wordt de focus op smart charging gelegd. Directeur Onoph Caron: ‘We gaan...
Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren...
Nieuws|Laatste update:

André Beukers (E-Trucks Europe): ‘Niemand gelooft in waterstof, maar de waterstof-elektrische truck heeft echt de toekomst’

E-Trucks Europe neemt in 2019 een fonkelnieuw bedrijfspand in gebruik. Hiermee is de fabrikant van batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks klaar voor de toekomst. Dat is nodig ook volgens oprichter André Beukers. ‘De markt...
Nieuws|Laatste update:

Kerstreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2018

In de komende weken – tot en met 6 januari 2018 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het kerstreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder dan de 10 meest...
Nieuws|Laatste update:

Mark Smidt over snellaadmarkt voor zware voertuigen: ‘Heliox gaat full scale opschalen’

Private equity fonds Waterland nam onlangs een meerderheidsbelang in Heliox. Hiermee is de fabrikant in laadoplossingen voor zware voertuigen en equipment klaar voor de toekomst. Dat is nodig volgens Mark Smidt, directeur New Business Development....
Nieuws|Laatste update: