©BOVAG

Column Bertho Eckhardt (BOVAG) | Elektrische auto heeft grote impact op de werkplaats

Nieuws|Laatste update:

De opkomst van elektrisch aangedreven auto zal een flinke impact hebben op het autobedrijf. Want elektrische auto’s hebben veel minder en ánder onderhoud nodig. Er zijn simpelweg veel minder draaiende delen. Als het hele wagenpark elektrisch is, zal dat een halvering van de onderhoudsbehoefte betekenen en daarmee zal ook het aantal banen drastisch verminderen. Maar wanneer is dat dan? En hoe hard gaat het in de tussentijd? Het zijn grote vragen die boven de markt hangen. Waar staan we in 2025? En in 2030? Dat hangt van flink wat factoren af. Onder meer van de overheid. Daarom heeft BOVAG drie scenario’s uitgewerkt.

Conservatief scenario

  • Full EV in 2025: 15 procent van alle nieuwverkopen – 3 procent van het totale wagenpark (dik 8 miljoen auto’s).
  • Full EV in 2030: 50 procent van alle nieuwverkopen – 11 procent van het totale wagenpark.
  • Negatieve invloed op de omzet in de werkplaats. Raakt vooral merkdealers met sterk EV-aanbod. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact. Omzetpotentieel (0-6jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: - 25 procent.

Gangbaar, meest waarschijnlijk scenario

  • Full EV in 2025: 25 procent van alle nieuwverkopen – 5 procent van het totale wagenpark.
  • Full EV in 2030: 75 procent van alle nieuwverkopen – 18 procent van het totale wagenpark.
  • Grote negatieve invloed op omzet werkplaats. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact. Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -31 procent.

Scenario 3: Progressief, disruptief scenario

  • Full EV in 2025: 40 procent van alle nieuwverkopen – 8 procent van het totale wagenpark.
  • Full EV in 2030: 100 procent van alle nieuwverkopen – 27 procent van het totale wagenpark.
  • Zeer grote negatieve invloed op omzet en margepotentieel werkplaats. Hoe jonger het wagenpark dat het bedrijf in onderhoud heeft, hoe groter de impact. Omzetpotentieel (0-6 jr wagenpark) in 2030 ten opzichte van 2017: -36 procent.

Op basis van deze scenario’s heeft BOVAG een rekentool ontwikkeld waarmee autobedrijven de impact van EV op hun eigen bedrijf kunnen berekenen, om zich zo voor te bereiden op de onvermijdelijke elektrische toekomst.

Meer weten over dit scenario-onderzoek van BOVAG? Kijk dan hier!

Bertho Eckhardtalgemeen voorzitter BOVAG

‹ Naar overzicht