English

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Nieuws|Laatste update:

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer.

Zo is in de concepthooflijnen van het Klimaatakkoord het volgende te lezen: ‘Centraal in de vergroening van de mobiliteitssector staat de beweging van het gebruik van fossiele brandstoffen naar elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen. Voor tweewielers, personenauto’s, bestelbusjes en bussen is dit technisch nu al binnen handbereik en dit zal dan ook een substantieel aandeel leveren in de beoogde CO2- reductie. Daarom streeft het kabinet er dan ook naar dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s zero emissie zijn. Voor zwaar vrachtvervoer zijn nog innovaties nodig om te kunnen elektrificeren via batterij of brandstofcel.’

Voor blijvende verschoning van het vervoersysteem en om de overgang naar ‘zorgeloze mobiliteit’ in 2050 te realiseren zijn 3 ontwikkelingen volgens de sectortafel cruciaal:

  1. Een missiegedreven meerjarig kennis- en innovatieprogramma.
  2. Een programmatische en adaptieve aanpak.
  3. Een integraal ontwerp voor een toekomstbestendige bekostiging van het mobiliteitssysteem.

De concepthoofdlijnen bevatten ook een overzicht van de onderwerpen en mogelijke maatregelen die aan de sectortafel Mobiliteit besproken zijn. Het Formule E-team heeft daarbij aan de tafel bijzondere aandacht gevraagd voor elektrisch personenauto’s in de consumenten- en zakelijke markt en voor elektrische Laadinfrastructuur.

Het Formule E-team zet daarbij voor personenauto's in op het tot 2025 fiscaal compenseren van de onrendabele top. Daarbij zijn diverse maatregelen denkbaar: BPM-, MRB-, en bijtellingsvoordeel, reiskostenvergoeding, Milieu-Investeringsaftrek (MIA), BTW-vrijstelling, aanschafsubsidie, parkeerbeleid, milieuzones, et cetera.

Het Formule E-team zet in het geval van elektrische Laadinfrastructuur in op de volgende maatregelen: versnelling aanvraag- en realisatieproces laadinfrastructuur, financiële prikkels (bijvoorbeeld verlaging energiebelasting laadpalen), integratie in Bouwbesluit en uitrol van smart charging.

‹ Naar overzicht

Foto van de week | evdata.nl gelanceerd: 'live' inzicht in 11.000 openbare laadpunten

De 4 grote steden en MRA-Elektrisch hebben de website evdata.nl gelanceerd. De portal laat de ontwikkeling en de actuele stand van het elektrisch laden in Nederland zien, gebaseerd op de harde data van meer dan 11.000 openbare laadpunten. Een handig...
Foto's|Laatste update:

Eleqtron en E-Flux starten samenwerking voor verrekening laadkosten

Eleqtron en E-Flux hebben hun samenwerking bekrachtigd voor de automatische verrekening van laadkosten. Dankzij de samenwerking kunnen nu de Zaptec-laadpunten – als onderdeel van het Qcharge totaalconcept van Eleqtron – gebruikt worden,...
Nieuws|Laatste update:

Foto van de week | Utrecht eerste stad ter wereld met stadsbreed netwerk van laadpalen die laden én ontladen

De gemeente Utrecht en het Utrechtse bedrijf LomboXnet gaan dit jaar ten minste 145 publieke laadpalen voor elektrische auto’s plaatsen. Deze laadpalen slaan zonne-energie op in de batterijen van elektrische auto’s. Het unieke aan deze...
Foto's|Laatste update:

Den Haag neemt 1.000e laadpaal in gebruik

Den Haag heeft de 1.000e laadpaal voor elektrische auto’s in gebruik genomen. De komende jaren wordt verder gebouwd aan het laadnetwerk van ‘gewone’ laadpalen en snellaadstations. Wethouder Duurzaamheid en Energietransitie...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | Tesla Model 3

De eerste 5 Tesla's Model 3 werden in Nederland eind 2018 te naam gesteld. Inmiddels is de uitlevering van het voertuig dan ook in Europa daadwerkelijk op gang gekomen. Voor de ANWB het moment om het voertuig aan een uitgebreide rijtest te...
Test & reviews|Laatste update: