English

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Nieuws|Laatste update:

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer.

Zo is in de concepthooflijnen van het Klimaatakkoord het volgende te lezen: ‘Centraal in de vergroening van de mobiliteitssector staat de beweging van het gebruik van fossiele brandstoffen naar elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen. Voor tweewielers, personenauto’s, bestelbusjes en bussen is dit technisch nu al binnen handbereik en dit zal dan ook een substantieel aandeel leveren in de beoogde CO2- reductie. Daarom streeft het kabinet er dan ook naar dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s zero emissie zijn. Voor zwaar vrachtvervoer zijn nog innovaties nodig om te kunnen elektrificeren via batterij of brandstofcel.’

Voor blijvende verschoning van het vervoersysteem en om de overgang naar ‘zorgeloze mobiliteit’ in 2050 te realiseren zijn 3 ontwikkelingen volgens de sectortafel cruciaal:

  1. Een missiegedreven meerjarig kennis- en innovatieprogramma.
  2. Een programmatische en adaptieve aanpak.
  3. Een integraal ontwerp voor een toekomstbestendige bekostiging van het mobiliteitssysteem.

De concepthoofdlijnen bevatten ook een overzicht van de onderwerpen en mogelijke maatregelen die aan de sectortafel Mobiliteit besproken zijn. Het Formule E-team heeft daarbij aan de tafel bijzondere aandacht gevraagd voor elektrisch personenauto’s in de consumenten- en zakelijke markt en voor elektrische Laadinfrastructuur.

Het Formule E-team zet daarbij voor personenauto's in op het tot 2025 fiscaal compenseren van de onrendabele top. Daarbij zijn diverse maatregelen denkbaar: BPM-, MRB-, en bijtellingsvoordeel, reiskostenvergoeding, Milieu-Investeringsaftrek (MIA), BTW-vrijstelling, aanschafsubsidie, parkeerbeleid, milieuzones, et cetera.

Het Formule E-team zet in het geval van elektrische Laadinfrastructuur in op de volgende maatregelen: versnelling aanvraag- en realisatieproces laadinfrastructuur, financiële prikkels (bijvoorbeeld verlaging energiebelasting laadpalen), integratie in Bouwbesluit en uitrol van smart charging.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

De 10 meest gelezen berichten van Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 | 19 jul 2018

Met 137.179 pageviews (+61%) en 76.509 bezoekers (+89%) heeft Nederland Elektrisch in de eerste helft van 2018 een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen. De volgende 10 berichten werden het meest gelezen in de eerste helft van het...
Nieuws|Laatste update:

Verminderde berichtgeving Nederland Elektrisch in verband met zomerreces | 19 jul 2018

In de komende 2 weken – tot en met 5 augustus 2018 – vindt er op de weblog van LED Magazine verminderde berichtgeving plaats in verband met het zomerreces.
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 16 juli – zondag 29 juli 2018

’s Werelds meest circulaire auto is van vlas en suiker en rijdt 1:300 Studenten van de TU Eindhoven ontwikkelden Noah, een prototype van een ultralichte, elektrisch aangedreven auto op basis van vlasvezel en suiker. Het is tevens ’s...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Video van de week | Brabant 2050: elektrisch rijden op waterstof

In het televisieprogramma Brabant 2050 werpt Omroep Brabant een blik in de toekomst. Ditmaal aandacht voor elektrisch rijden. 'Dat je over een tijdje geen benzine of diesel meer tankt, lijkt iedereen inmiddels wel te weten', aldus de regionale...
Video's|Laatste update:

55 elektrische VDL-bussen voor RET in Rotterdam

Het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gunt VDL Bus & Coach de levering van 55 VDL Citea’s Electric. Het gaat om het type Citea SLF-120 Electric. Hiermee zet RET de volgende stap  in verduurzaming van de busvloot. De elektrische...
Foto's|Laatste update: