English

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd: elektrisch vervoer in de spotlight

Nieuws|Laatste update:

Klimaatberaad-voorzitter Ed Nijpels heeft samen met de 5 voorzitters van de sectortafels de hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd, met daarin een belangrijke rol voor elektrisch vervoer.

Zo is in de concepthooflijnen van het Klimaatakkoord het volgende te lezen: ‘Centraal in de vergroening van de mobiliteitssector staat de beweging van het gebruik van fossiele brandstoffen naar elektrisch aangedreven voer- en vaartuigen. Voor tweewielers, personenauto’s, bestelbusjes en bussen is dit technisch nu al binnen handbereik en dit zal dan ook een substantieel aandeel leveren in de beoogde CO2- reductie. Daarom streeft het kabinet er dan ook naar dat in 2030 alle nieuwe personenauto’s zero emissie zijn. Voor zwaar vrachtvervoer zijn nog innovaties nodig om te kunnen elektrificeren via batterij of brandstofcel.’

Voor blijvende verschoning van het vervoersysteem en om de overgang naar ‘zorgeloze mobiliteit’ in 2050 te realiseren zijn 3 ontwikkelingen volgens de sectortafel cruciaal:

  1. Een missiegedreven meerjarig kennis- en innovatieprogramma.
  2. Een programmatische en adaptieve aanpak.
  3. Een integraal ontwerp voor een toekomstbestendige bekostiging van het mobiliteitssysteem.

De concepthoofdlijnen bevatten ook een overzicht van de onderwerpen en mogelijke maatregelen die aan de sectortafel Mobiliteit besproken zijn. Het Formule E-team heeft daarbij aan de tafel bijzondere aandacht gevraagd voor elektrisch personenauto’s in de consumenten- en zakelijke markt en voor elektrische Laadinfrastructuur.

Het Formule E-team zet daarbij voor personenauto's in op het tot 2025 fiscaal compenseren van de onrendabele top. Daarbij zijn diverse maatregelen denkbaar: BPM-, MRB-, en bijtellingsvoordeel, reiskostenvergoeding, Milieu-Investeringsaftrek (MIA), BTW-vrijstelling, aanschafsubsidie, parkeerbeleid, milieuzones, et cetera.

Het Formule E-team zet in het geval van elektrische Laadinfrastructuur in op de volgende maatregelen: versnelling aanvraag- en realisatieproces laadinfrastructuur, financiële prikkels (bijvoorbeeld verlaging energiebelasting laadpalen), integratie in Bouwbesluit en uitrol van smart charging.

Door: Redactie Nederland Elektrisch
‹ Naar overzicht

Video van de week | Rotterdam en BMW zoeken elektrische rijders

BMW Group en gemeente Rotterdam willen plug-in-hybriderijders helpen het beste uit hun auto te halen. Daarom starten ze op 20 september met Electric City Drive, een nieuw Rotterdams pilotproject. Electric City Drive helpt rijders zoveel mogelijk...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | bol.com en PostNL starten elektrische bezorging in Amsterdam

Artikelen binnen 2 uur na bestelling in huis en duurzaam bezorgd? Voor Amsterdammers is dit vanaf nu realiteit. In de hoofdstad starten bol.com en PostNL met het testen van een extra snelle elektrische bezorgdienst. Per elektrische bakfiets...
Foto's|Laatste update:

Foto van de week | Tweedehands Hyundai Ioniq meest gewild in Europa, Nederlanders kiezen voor Opel Ampera

Europese autorijders die op zoek zijn naar een elektrische occasion zoeken het vaakst naar een Hyundai Ioniq.  Bij Nederlanders staat de Hyundai Ioniq op de vierde plaats. De Opel Ampera is in Nederland de populairste elektrische occasion. Dat...
Nieuws|Laatste update:

168 snellaadstations voor alle Nederlandse McDonald’s met een McDrive

Alle McDonald’s in Nederland met een McDrive krijgen snellaadstations voor elektrische auto’s. Het bedrijf heeft hiertoe een overeenkomst gesloten met Nuon dat eind 2018 start met het plaatsen van 168 snellaadpalen met elk 2...
Nieuws|Laatste update:

Video van de week | Productie Audi e-tron in Brussel van start

Audi is in Brussel gestart met de productie van de Audi e-tron. De eerste volledig elektrische auto van Audi heeft een actieradius van ruim 400 kilometer en kan bij een snellaadstation binnen 30 minuten worden geladen. Audi onthult de e-tron op 17...
Video's|Laatste update: