English

Call Duurzame Living Labs voor transport en mobiliteit geopend

Nieuws|Laatste update:

Onderzoeksconsortia kunnen tot en met 19 februari, 14.00 uur, voorstellen over living labs rond transport, bereikbaarheid en mobiliteit indienen bij NWO. In aanmerking komen voorstellen rond thema’s waarin maatschappelijke en wetenschappelijke uitdagingen en praktijkrelevantie samenkomen.

De call Duurzame Living Labs (Fase 2: Lighthouse projecten) is een initiatief van NWO en TKI Dinalog. Zij werken voor deze call samen met de Topsector Logistiek, waarbij nadrukkelijk aansluiting wordt gezocht bij de Topsector Water & Maritiem en de Topsector Energie. De call heeft tot doel om inspirerende projecten mogelijk te maken. Onderzoeksvoorstellen zijn idealiter samengesteld uit vernieuwend fundamenteel, toegepast en praktijkgericht onderzoek van hoog niveau, dat door zijn zichtbaarheid bijdraagt aan de toepassing en opschaling van de ontwikkelde inzichten en oplossingen en op die manier aan structurele veranderingen.

Vernieuwing van het transport- en mobiliteitssysteem zal in ieder project de hoofddoelstelling zijn. Thema’s waarover living labs kunnen worden ontwikkeld, zijn bijvoorbeeld emissievrije transportnetwerken en duurzame stedelijke mobiliteit en transport. Het doorsnijdende thema is innovatieve business- en organisatiemodellen. Integraal onderdeel van de voorstellen moet de Maatschappelijk Verantwoord Innoveren-benadering zijn. Deze staat voor het vroegtijdig meenemen van ethische en maatschappelijke aspecten van de (technologische) innovaties waar in de living labs onderzoek naar wordt gedaan.

Indieners kunnen minimaal 1 miljoen euro en maximaal 2 miljoen euro aanvragen. Totaal beschikbaar is een bedrag van 12.775.000 euro. Daarnaast is er een verplichte cofinanciering van 33 procent (1/3) van het totale projectbudget. Bij aanvraag van de maximale subsidie bedraagt het totale projectbudget dus minimaal 3.000.000 euro. Een voorstel kan worden ingediend door een senior onderzoeker aan een Nederlandse universiteit, lector aan een hogeschool of senior onderzoeker bij een TO2-instelling dan wel een NWO- of KNAW-instituut. Publieke en/of private stakeholders moeten bij het consortium betrokken worden, maar kunnen zelf geen aanvraag indienen.

‹ Naar overzicht

Onoph Caron van ElaadNL: ‘Nederland is koploper smart charging’

De Nederlandse netbeheerders ondertekenden onlangs een overeenkomst om nog eens 5 jaar door te gaan met hun samenwerking in kennis-en innovatiecentrum ElaadNL. Daarbij wordt de focus op smart charging gelegd. Directeur Onoph Caron: ‘We gaan...
Nieuws|Laatste update:

Maarten Steinbuch over de definitieve doorbraak van elektrisch vervoer in Nederland ‘Vanzelf zal het niet gaan’

Maarten Steinbuch bekleedt de leerstoel Systems & Control aan de Technische Universiteit Eindhoven. Hij is ervan overtuigd dat het Nederlandse doel van zero emissie nieuwe auto’s in 2030 haalbaar is. Dat dat niet gaat gebeuren...
Nieuws|Laatste update:

André Beukers (E-Trucks Europe): ‘Niemand gelooft in waterstof, maar de waterstof-elektrische truck heeft echt de toekomst’

E-Trucks Europe neemt in 2019 een fonkelnieuw bedrijfspand in gebruik. Hiermee is de fabrikant van batterij-elektrische en waterstof-elektrische trucks klaar voor de toekomst. Dat is nodig ook volgens oprichter André Beukers. ‘De markt...
Nieuws|Laatste update:

Kerstreces Nederland Elektrisch: de 10 meest gelezen berichten van 2018

In de komende weken – tot en met 6 januari 2018 – vindt er op de weblog van Nederland Elektrisch verminderde berichtgeving plaats in verband met het kerstreces. Wilt u toch nog genieten van het nieuws? Lees dan hieronder dan de 10 meest...
Nieuws|Laatste update:

Mark Smidt over snellaadmarkt voor zware voertuigen: ‘Heliox gaat full scale opschalen’

Private equity fonds Waterland nam onlangs een meerderheidsbelang in Heliox. Hiermee is de fabrikant in laadoplossingen voor zware voertuigen en equipment klaar voor de toekomst. Dat is nodig volgens Mark Smidt, directeur New Business Development....
Nieuws|Laatste update: