English
©Enpuls

Publicatie van de maand | Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer

Publicatie van de maand|Laatste update:

Slim laden van elektrische auto’s heeft grote voordelen: er ontstaan minder pieken op het elektriciteitsnet, minder CO2-uitstoot en lagere laadkosten. Dat blijkt uit het rapport ‘Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer’. Het is werd door Peter Vermaat, chief executive officer van Enexis Groep, overhandigd aan Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

In dit onderzoek is gekeken naar de mogelijkheid om auto’s op een ‘gewenst moment’ te laden; zo duurzaam mogelijk (sturen op zo min mogelijk CO2-uitstoot) en zo gespreid mogelijk (sturen op beschikbare netcapaciteit). Wanneer automobilisten gebruikmaken van slim laden, kunnen zij tientallen euro’s besparen. Het onderzoek is in opdracht van Enpuls uitgevoerd door CE Delft en APPM met bijdragen van ElaadNL en de Hogeschool van Amsterdam.

Het uitgangspunt van de studie is de situatie in 2030 voor elektrisch rijden en duurzame energie, zoals geschetst in het Klimaatakkoord op hoofdlijnen van juli 2018. Het voorspelde aantal elektrische auto’s in 2030 zorgt voor een significante CO2-reductie ten opzichte van auto’s op fossiele brandstoffen. Door deze auto’s op het ‘gewenste moment’ te laden, kan die besparing verder oplopen. In het model dat gebruikt is bij de doorrekening is ervan uitgegaan dat de auto’s niet extra lang aan de laadpaal staan. Alleen met het tijdstip van laden is geschoven.

Als alle elektrische auto’s normaal geladen worden, is de verwachting dat de piekvraag op het elektriciteitsnet met bijna 50 procent groeit, te weten van 6,5 gigawatt naar 9 gigawatt. Op jaarbasis vertegenwoordigt het laden van deze auto’s dan nog een CO2-uitstoot van 1,6 megaton, vanwege elektriciteitsproductie met een deels fossiele energiemix.

In het scenario, waarbij alleen gekeken wordt naar het zo duurzaam mogelijk laden van auto’s, wordt de uitstoot met 19 procent verlaagd.  Hierbij ontstaan er echter extra pieken in het elektriciteitsnet, te weten 2,9 gigawatt ten opzichte van normaal laden. De noodzakelijke investeringen in de elektriciteitsnetten om deze pieken aan te kunnen zijn dusdanig hoog, dat de maatschappelijke kosten hoger zijn dan de baten.

Wanneer het laden zoveel mogelijk wordt gespreid op basis van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnetwerk, wordt de CO2-uitstoot met 11 procent verlaagd en wordt de piek op het elektriciteitsnet gereduceerd, te weten met 2 gigawatt ten opzichte van normaal laden. Het directe kostenvoordeel van deze scenario’s is respectievelijk 42 tot 50 euro per elektrische auto per jaar op de bruto energieprijs.

Titel publicatie: Slim laden must have bij groei elektrisch vervoer
Organisatie: CE Delft en APPM in opdracht van Enpuls
Publicatiedatum: Maart 2019

‹ Naar overzicht

Video van de week | Studenten Universiteit Twente maken Elektrische Superbike

De Apex-RS is de derde elektrische superbike gemaakt door het studententeam Electric Superbike Twente. ‘Hij is wendbaarder, mooier en vooral sneller dan ooit tevoren’, aldus het team. Binnen 8 maanden tijd is de motorfiets ontworpen en...
Video's|Laatste update:

Foto van de week | Start-up elektrificeert historische Mercedes-auto’s uit jaren zestig

Rijden in een Mercedes-klassieker uit de jaren 60, 70 of 80, maar dan wel op een batterij. Start-up Monceau Automobiles maakt het vanaf nu mogelijk. Het bedrijf voorziet originele Mercedes-klassiekers van een nieuwe elektrische aandrijving. De eerste...
Foto's|Laatste update:

Slim laden elektrische auto’s ontlast elektriciteitsnet met 40 procent

De piekbelasting van het thuis laden van elektrische auto’s kan met zo’n 40 procent verlaagd worden als gebruikgemaakt wordt van ‘smart charging’. Dat blijkt uit de pilot ‘Flexibel laden achter de meter’. Hierdoor...
Nieuws|Laatste update:

Zero Emission | Ecomobiel: beursbezoekers onderstrepen belang vakbeurzen

In het kader van de Nationale Energie Week, die plaatsvindt in de tweede week van oktober, onderzocht beursorganisator 54events de stemming onder potentiële beursbezoekers. Maar liefst 1.627 respondenten gaven hun mening. Daarvan gaf 82...
Nieuws|Laatste update:

Het nieuws in 1 minuut | maandag 27 april – zondag 17 mei 2020

Elektrische deelscooters felyx komen naar Groningen felyx start vanaf juni 2020 met 100 elektrische deelscooters in Groningen. De e-scooter is een duurzaam alternatief voor korte autoritten en een aanvulling op het openbaar vervoer. Groningen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update: