English
©ElaadNL

Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht

Publicatie van de maand|Laatste update:

Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld.

Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten dat in 2030 meer dan de helft van alle vrachtwagens in de stadslogistiek elektrisch zal zijn. Door de opkomst van zero-emissiezones in gemeenten en de daling van de batterijprijzen wordt de elektrische vrachtwagen interessant voor onder andere retaildistributie. Deze factoren zullen een versnellend effect hebben op de transitie naar elektrische mobiliteit. Volgens ElaadNL is het dan ook goed om nu na te denken over de laadinfrastructuur op locaties zoals bij distributiecentra waar de e-trucks zullen gaan laden. Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt zij de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld.

Op dit moment rijden in Nederland 143.000 zware bedrijfswagens rond. Hiervan zijn ongeveer 30.000 voertuigen bedoeld voor stadslogistiek, vrachtwagens die bijvoorbeeld winkels en supermarkten bevoorraden en dus in de centra van gemeenten komen. Op dit moment is minder dan 0,1 procent van alle vrachtwagens elektrisch, maar dit gaat vanaf 2023 volgens ElaadNL zeer snel veranderen. Het aantal elektrische trucks zal naar verwachting de komende jaren eerst langzaam groeien, tot rond 2023 de serieproductie van voertuigen op gang komt. Op dat moment zullen de kosten snel lager worden waarmee het aantal elektrische voertuigen op de weg een sterke groei zal laten zien.

ElaadNL schetst in zijn nieuwste Outlook over e-trucks in de stadslogistiek 3 scenario’s. In alle scenario’s stijgt het aantal e-trucks flink. In het meest optimistische scenario zouden zelfs vrijwel alle vrachtwagens voor stadslogistiek over 10 jaar al volledig elektrisch kunnen zijn.

Op basis van de data die ElaadNL heeft geanalyseerd, zal er tussen 2023 en 2026 een omslagpunt komen waardoor elektrische vrachtauto’s economischer aantrekkelijker worden dan nieuwe dieseltrucks. Door de dalende prijzen voor batterijen zullen de aanschafkosten van een e-truck interessanter worden, maar voor de stadslogistiek zijn ook de voorgenomen plannen met betrekking tot zero-emissiezones in de steden van belang.

Titel publicatie: Marktverkenning E-trucks stadslogistiek en Outlook E-trucks stadslogistiek
Organisatie: ElaadNL
Publicatiedatum: November 2019

‹ Naar overzicht

Het nieuws in 1 minuut | maandag 25 november – zondag 8 december 2019

Al 400 slimme laadpalen in Gelderland en Overijssel erbij ​ De 400e laadpaal in Gelderland en Overijssel is op feestelijke wijze in gebruik genomen in Enschede. Gedeputeerde Tijs de Bree van provincie Overijssel deed dat samen met wethouder Jurgen...
Nieuws in 1 minuut|Laatste update:

Foto van de week | 200.000ste Renault ZOE geproduceerd

Renault heeft de 200.000ste Renault ZOE geproduceerd. Het jubileumexemplaar is bestemd voor een Nederlandse koper, die speciaal naar de fabriek in Flins nabij Parijs reisde om de auto van de band te zien rollen. Robin Scholten van Lelieveld...
Foto's|Laatste update:

Amsterdam geeft 3 miljoen euro subsidie aan elektrische bedrijfswagens en taxi’s

Per direct (red. vanaf 5 december) zijn er in Amsterdam nieuwe subsidies beschikbaar voor de aankoop van uitstootvrije taxi’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en autobussen. De gemeente heeft 2 miljoen euro uitgetrokken voor uitstootvrije...
Nieuws|Laatste update:

felyx plaatst honderden nieuwe elektrische scooters in Rotterdam en Amsterdam

Het elektrische deelscooterconcept felyx breidt zijn diensten uit in Rotterdam en Amsterdam. Nog voor de kerst rijden er 663 elektrische deelscooters in de Maasstad. Dat zijn er 363 meer dan er in het eerste jaar te reserveren waren. Daarnaast...
Nieuws|Laatste update:

Test & Reviews | Carver

Carver is terug van weggeweest: de kruising tussen een motorfiets en een personenwagen was begin 2000 wereldnieuws vanwege de bijzondere kanteltechnologie van de Nederlandse fabrikant. Problemen met de aanlevering van de uit het buitenland afkomstige...
Test & reviews|Laatste update: