Publicatie van de maand | Snelgroeiende laadbehoefte elektrische trucks in kaart gebracht
Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt kennis- en innovatiecentrum ElaadNL de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld.
Onderzoekers van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL verwachten dat in 2030 meer dan de helft van alle vrachtwagens in de stadslogistiek elektrisch zal zijn. Door de opkomst van zero-emissiezones in gemeenten en de daling van de batterijprijzen wordt de elektrische vrachtwagen interessant voor onder andere retaildistributie. Deze factoren zullen een versnellend effect hebben op de transitie naar elektrische mobiliteit. Volgens ElaadNL is het dan ook goed om nu na te denken over de laadinfrastructuur op locaties zoals bij distributiecentra waar de e-trucks zullen gaan laden. Met de ElaadNL Outlook ‘Volgeladen naar zero-emissie stadslogistiek’ brengt zij de laadbehoefte en -mogelijkheden voor e-trucks in de stadslogistiek van de toekomst in beeld.
Op dit moment rijden in Nederland 143.000 zware bedrijfswagens rond. Hiervan zijn ongeveer 30.000 voertuigen bedoeld voor stadslogistiek, vrachtwagens die bijvoorbeeld winkels en supermarkten bevoorraden en dus in de centra van gemeenten komen. Op dit moment is minder dan 0,1 procent van alle vrachtwagens elektrisch, maar dit gaat vanaf 2023 volgens ElaadNL zeer snel veranderen. Het aantal elektrische trucks zal naar verwachting de komende jaren eerst langzaam groeien, tot rond 2023 de serieproductie van voertuigen op gang komt. Op dat moment zullen de kosten snel lager worden waarmee het aantal elektrische voertuigen op de weg een sterke groei zal laten zien.
ElaadNL schetst in zijn nieuwste Outlook over e-trucks in de stadslogistiek 3 scenario’s. In alle scenario’s stijgt het aantal e-trucks flink. In het meest optimistische scenario zouden zelfs vrijwel alle vrachtwagens voor stadslogistiek over 10 jaar al volledig elektrisch kunnen zijn.
Op basis van de data die ElaadNL heeft geanalyseerd, zal er tussen 2023 en 2026 een omslagpunt komen waardoor elektrische vrachtauto’s economischer aantrekkelijker worden dan nieuwe dieseltrucks. Door de dalende prijzen voor batterijen zullen de aanschafkosten van een e-truck interessanter worden, maar voor de stadslogistiek zijn ook de voorgenomen plannen met betrekking tot zero-emissiezones in de steden van belang.
Titel publicatie: Marktverkenning E-trucks stadslogistiek en Outlook E-trucks stadslogistiek
Organisatie: ElaadNL
Publicatiedatum: November 2019