©Action

Publicatie van de maand | ING en TVM: ‘Kostenplaatje elektrisch rijden voor transportsector 50 miljard euro’

Publicatie van de maand|Laatste update:

De totale investeringskosten voor de overgang van diesel naar elektrisch gaat de transportsector ruim 50 miljard euro kosten. Dit is een van de conclusies van de nieuwe sectorstudie ‘Verleg je horizon/ Grotere kapitaalbehoefte dwingt sector verder vooruit te kijken’ voor transport en logistiek die door TVM en ING is uitgevoerd.

11.000 zero-emissie vrachtauto’s
De studie gaat in op de kostenverhogingen, de maatschappelijke uitdagingen die daaraan ten grondslag liggen en de manier waarop koplopers in de transportsector hierop inspelen. Naar verwachting zullen er in 2030 ruim 11.000 zero-emissie vrachtauto’s – boven de 3.500 kilogram – nodig zijn om het toenemende aantal zero-emissiezones te bevoorraden. De kosten van deze 11.000 voertuigen inclusief de benodigde laadinfrastructuur schat Panteia in op 3,3 miljard euro.

Alle vrachtvoertuigen omzetten van diesel naar elektrisch kost circa 33,6 miljard euro extra. Dit komt neer op ongeveer 200.000 euro extra kosten per voertuig met een gewicht boven de 3.500 kilogram. Het betreft zowel de investering in het duurdere voertuig als de aanschaf van laadinfra. De 33,6 miljard euro komt bovenop de 20,6 miljard euro die de sector ‘gewoonlijk’ kwijt zou zijn als alle vrachtvoertuigen worden vervangen door een dieselvariant. De totale investeringskosten voor het aanschaffen van al deze elektrische vrachtvoertuigen ligt dus op 54,2 miljard euro. Transport- en logistieke bedrijven komen hierdoor voor grote financieringsuitdagingen te staan.

De volledige studie is hier te raadplegen.

‹ Naar overzicht