Publicatie van de maand | Slim stimuleringsbeleid vroege adoptie e-voertuigen
Uit een onderzoek van NWO-promovendus Alexandros Dimitropoulos (VU) blijkt dat technische verbetering van elektrische auto’s – vooral van de accu – en meer snellaadstations meer mensen zal verleiden om elektrisch te rijden. Maar ook een slim belastingbeleid en inspelen op milieubewustzijn bij bepaalde groepen kan helpen. Het onderzoek is gefinancierd uit het onderzoeksprogramma ‘Energietransities’.
Consumenten hebben vooral moeite met de kleine actieradius van elektrische auto’s. Als die vergroot wordt en de snellaadinfrastructuur wordt uitgebreid, zullen meer mensen elektrisch willen rijden, aldus Dimitropoulos. Om uit de niche van sport- of luxe wagens te komen, moet technologische ontwikkeling vooral gericht worden op meer geavanceerde accutechniek, waardoor de kosten en de laadtijd van de accu verminderen en de actieradius omhooggaat.
Beleid zou zich verder in de eerste adoptiefase moeten richten op stimuleren van de vraag door automobilisten bewust te maken van de afstanden die ze rijden en hen te trainen in het efficiënt inzetten van de actieradius die de accu biedt. Meest gevoelig voor een vroege overstap naar elektrisch zijn bij de zakelijke rijders de mensen die niet zoveel hoeven te rijden en een voorkeur hebben voor een kleine auto. Bij huishoudens met een eigen auto blijken het vooral vrouwen en mensen met een groot milieubewustzijn te zijn.
Titel publicatie: Low emission vehicles: consumer demand and fiscal policy
Organisatie: Alexandros Dimitropoulos (VU)
Publicatiedatum: Februari 2017