Aantal geregistreerde elektrische voertuigen in Nederland
Hoeveel elektrische auto's zijn er in Nederland? Hoeveel elektrische scooters en fietsers rijden er op de binnenlandse wegen? Hoeveel laadpunten zijn er? Op deze en meer statistische vragen vindt men op deze pagina een antwoord. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) stelt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maandelijks een overzicht met registratiecijfers samen.
Aantal geregistreerde elektrische personenauto's in Nederland (peildatum oktober 2024)
Type voertuigen |
Aantal |
Percentage |
BEV personenauto's |
531.902 |
5,8% |
FCEV personenauto's |
620 |
0,0% |
PHEV personenauto's |
352.229 |
3,9% |
Top 10 geregistreerde modellen volledige batterij-elektrische voertuigen (peildatum oktober 2024)
Model |
Aantal |
Tesla Model 3 |
49.151 |
Tesla Model Y |
33.264 |
Kia e-Niro |
27.932 |
Volkswagen ID.3 |
22.501 |
Skoda ENYAQ |
20.415 |
Hyundai Kona |
19.633 |
Volvo XC 40 |
19.291 |
Peugeot 208 |
17.431 |
Volkswagen ID.4 |
15.958 |
Renault Zoe |
14.624 |
Top 10 geregistreerde modellen plug-in hybride elektrische voertuigen (peildatum oktober 2024)
Model |
Aantal |
Mitsubishi Outlander |
21.574 |
LYNK & CO 01 |
19.378 |
Ford Kuga |
17.7443 |
Volvo XC60 |
15.789 |
Volvo V60 |
14.971 |
Volvo XC40 |
14.915 |
Volkswagen Golf |
14.011 |
Volvo XC90 |
12.340 |
BMW 3 serie |
11.102 |
BMX X5 |
10.657 |
Top 3 geregistreerde modellen waterstof-elektrische voertuigen (peildatum oktober 2024)
Model |
Aantal |
Hyundai Nexo |
316 |
Toyota Mirai |
281 |
Hyundai IX35 |
12 |
Aantal geregistreerde lichte bedrijfsvoertuigen in Nederland (peildatum oktober 2024)
Type voertuigen |
Aantal |
Percentage |
BEV lichte bedrijfsvoertuigen |
33.010 |
3,0% |
FCEV lichte bedrijfsvoertuigen |
30 |
0,0% |
PHEV lichtebedrijfsvoertuigen |
299 |
0,0% |
Aantal geregistreerde zware bedrijfsvoertuigen in Nederland (peildatum oktober 2024)
Type voertuigen |
Aantal |
Percentage |
BEV zware bedrijfsvoertuigen |
1.126 |
0,7% |
FCEV zware bedrijfsvoertuigen |
48 |
0,0% |
PHEV zware bedrijfsvoertuigen |
88 |
0,% |
Aantal geregistreerde elektrische bussen in Nederland (peildatum oktober 2024)
Type voertuigen |
Aantal |
Percentage |
BEV bussen |
1.764 |
19,0% |
FCEV bussen |
64 |
0,7% |
PHEV bussen |
96 |
1,0% |
Aantal geregistreerde licht elektrische voertuigen (LEV) in Nederland (peildatum oktober 2024)
Type voertuigen |
Aantal |
Percentage |
BEV brommers |
49.700 |
8,7% |
BEV brommobielen |
6.548 |
25,3% |
BEV motorfiets |
2.024 |
0,3% |
BEV quadricycles |
2.157 |
11,5% |
BEV snorfiets |
67.277 |
10,3% |
BEV speed pedelecs |
36.159 |
100,0% |
BEV trike |
190 |
1,0% |
Aantal laadpunten
Aantal laadpunten aan het einde van |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
10-'24 |
Regulier publiek (24/7 publiek toegankelijk) |
20.671 |
26.833 |
35.067 |
27.898 |
39.808 |
51.365 |
69.489 |
92.384 |
108.568 |
Regulier semi-publiek (beperkt publiek toegankelijk) |
22.635 |
27.734 |
24.182 |
21.848 |
22.368 |
31.149 |
41.729 |
48.480 |
61.338 |
Snelladers |
926 |
1.092 |
1.576 |
1.028 |
1.695 |
2.228 |
3.071 |
4.298 |
5.523 |
Totaal regulier (publiek + semi-publiek + snellaad) |
44.232 |
55.659 |
60.825 |
50.774 |
63.871 |
84.742 |
114.289 |
145.162 |
175.429 |
Nederland telt naar schatting op peildatum oktober2024 617.921 thuislaadpunten.
(bron: bovenstaand overzicht is afkomstig van RVO.nl)
Special statistieken
RVO.nl heeft in de afgelopen jaren diverse statistische specials vervaardigd over elektrische mobiliteit in Nederland. Een overzicht van de specials (op chronologische volgorde):
- Het nationaal EV en berijdersonderzoek 2021 (maart 2022)
- Handreiking TCO-berekening voor personenauto's (oktober 2021)
- Nationaal Laadonderzoek 2021 (juli 2021)
- Dutch BEV policy in an international perspective (juni 2021)
- Executive summary - Dutch BEV policy in an international perspective (juni 2021)
- Trendrapport Logistieke Voertuigen - Deel 1 Lichte Bedrijfsauto's (N1) (juni 2021)
- International comparison BEV policies (maart 2021)
- Laden van Elektrische Voertuigen - Definities en Toelichting (januari 2021)
- Trendrapport Nederlandse markt personenauto's 2021 (januari 2021)
- Analyse over 2020 (januari 2021)
- Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s (juni 2020)
- Analyse over 2019 (januari 2020)
- Analyse over 2018 (januari 2019)
- Analyse over 2017 (januari 2018)
- Analyse over 2016 (januari 2017)
- Publieke laadinfrastructuur G4 en MRA (juli 2016)
- Elektrische bussen (maart 2016)
- Analyse over 2015 (januari 2016)
- Verzilvering verdienpotentieel Elektrisch Vervoer (december 2015)
- E-tweewielers en speed pedelecs (november 2015)
- Toekomstige EV-modellen (september 2015)
- Analyse eigendom elektrische personenauto (2015)
- Export personenvoertuigen (mei 2015)
- Ontwikkeling milieuprestaties OV-bussen en e-bussen (maart 2015)
- Analyse over 2014 (januari 2015)
- E-taxi’s (december 2014)
- Verzilvering verdienpotentieel elektrisch vervoer in Nederland (november 2014)
- Laadgedrag van elektrische rijders in Nederland (2014)
- Ontwikkeling elektrische personenautos per provincie (2014)
- Elektrisch vervoer analyse over 2013 (januari 2014)
- Elektrische bussen (oktober 2013)
- Elektrische tweewielers (september 2013)
- Verdienpotentieel elektrisch vervoer (juli 2013)
- Resultaten enquête (mei 2013)
- Elektrisch varen (maart 2013)
- Quadricycles (februari 2013)
- Internationale ontwikkelingen (januari 2013)
- Plug-in hybride versus volledig hybride (november 2012)
- FEV versus E-REV en PHEV (oktober 2012)
Naar overzicht